השר אוחנה ימליץ על ניצב יעקב שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה; ניצב כהן יפרוש

ניצב יעקב שבתאי מכהן כעת כמפקד מג"ב • בנוסף ימליץ אוחנה על גונדר קטי פרי לתפקיד נציבת שב"ס • מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, הודיע כי יפרוש ותקף את אוחנה: "נראה כי ההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע לא הייתה נטולת שיקולים זרים"

ניצב יעקב (קובי) שבתאי / צילום: דוברות המשטרה
ניצב יעקב (קובי) שבתאי / צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ימליץ על ניצב יעקב (קובי) שבתאי לתפקיד מפכ"ל המשטרה ועל גונדר קטי פרי לתפקיד נציבת שב"ס. 

היום (ג') הודיע השר לביטחון הפנים אוחנה כי החליט להמליץ בפני ועדת גולדברג וממשלת ישראל על מינויו של מפקד מג"ב ניצב שבתאי לתפקיד המפקח הכללי של משטרת ישראל ועל מינויה של פרי לתפקיד נציבת שירות בתי הסוהר. לדברי השר, את החלטתו קיבל לאחר שבחודשים האחרונים נפגש עם כל הניצבים המכהנים במשטרת ישראל ועם מספר ניצבים בדימוס, וכן כל הגונדרים המכהנים בשירות בתי הסוהר. ביממה האחרונה ערך השר אוחנה שיחות נוספות עם מספר מועמדים לתפקידים ובו הודה להם על נכונותם לשאת בתפקיד ועל שירותם המסור לאורך השנים למען ביטחון המדינה.

ממלא-מקום המפכ"ל במשך כמעט שנתיים ניצב מוטי כהן, שהיה אחד מהמועמדים לתפקיד, והתאכזב מבחירת שבתאי, הודיע הערב על פרישתו מהמשטרה. במכתב מתח ביקורת קשה על אי מנוי מפכ"ל קבוע ועל הניסיונות כדבריו להתערב בעבודת המשטרה: "לצד האתגרים המוכרים, בתקופה האחרונה נאלצתי להתמודד גם עם אתגרים מסוג חדש, ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל. מעורבות שאין לה מקום בארגון, ולא נתתי לה יד! לנגד עיניי עומדת כל העת חובת השמירה על עצמאות המשטרה. לכן, עשיתי כל שלאל ידי על-מנת להדוף ניסיונות התערבות אלו ולהותיר את המשטרה נקייה מכל שיקול זר. סוד גלוי הוא כי ניתן היה במספר הזדמנויות במהלך השנתיים האחרונות למנות מפכ"ל במינוי קבע. במשטרת ישראל קצינים בכירים רבים הראויים להמשיך ולהוביל את הארגון ובכוחם לייצר בו יציבות. נראה כי ההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע משך זמן כה ממושך, לא הייתה נטולת שיקולים זרים. שנתיים הן תקופה ארוכה לשמש בה כממלא-מקום מפכ"ל ועדיין, בחרתי להמשיך ולמלא את התפקיד עד למינוי מפכ"ל קבע לארגון. זאת, מתוך הבנה והכרה בגודל האחריות ותחושת השליחות בהובלת הארגון ובניהולו, במיוחד בתקופה לא יציבה זו".

השר אוחנה אמר בתגובה כי "שר אמור להיות מעורב בענייני משרדו, ושר הבט״פ חייב להיות מעורב בעבודת המשטרה, גם אם זו תופעה חדשה עבור מישהו במשטרה או בשירות הציבורי בכלל".

שבתאי ופרי משרתים במשטרה כ-30 שנה

ניצב יעקב (קובי) שבתאי, 56, נשוי ואב ל-3, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרת ישראל כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בצנחנים. מאז שירת במגוון רחב של תפקידים ובהם מפקד תחנה ומפקד שני מרחבים בטרם מונה לתפקידו האחרון כמפקד משמר הגבול. במהלך שירותו נפצע מספר פעמים במהלך פעילויות מבצעיות, לאחריהן קיבל את עיטור המופת בשנת 1995 ואת עיטור האומץ בשנת 2004. שבתאי בעל תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בחינוך.

גונדר קטי פרי / צילום: דוברות שב"ס
 גונדר קטי פרי / צילום: דוברות שב"ס

גונדר קטי פרי, 56, נשואה ואם ל-3, התגייסה לשב"ס לפני כ-30 שנה ומאז שירתה בשורה רחבה של תפקידים בארגון ובהם קצינת מודיעין, מפקדת בבית מעצר, ראש מחלקת האסיר, ראש מנהל משאבי אנוש, סגנית מפקד מחוז מרכז וראש מנהלת תפני"ת (בג"צ תנאי המחיה) בטרם מונתה לתפקיד הבכיר של מפקדת מחוז דרום, והייתה לאישה הראשונה בתפקיד שטח מבצעי זה. פרי בעלת תואר ראשון ושני בלימודי אסלאם ומזרח תיכון, מחזיקה בתואר שני נוסף במדעי המדינה, והיא גם בוגרת המכללה לביטחון לאומי.