התספורת בקרנות הפנסיה הוותיקות תידחה בעוד שישה חודשים

הקרנות היו אמורות לבצע קיצוץ מאחר שאי־העלאת גיל הפרישה לנשים מכניס אותן לגירעון - מצב שאסור להן להיות בו • מדובר בדחייה שלישית של הקיצוץ

משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס
משה ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת צפוי לאשר דחייה נוספת של שישה חודשים של הקיצוץ הרוחבי בקרנות הפנסיה הוותיקות, למרות שלא הושגה כל התקדמות בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים.

הקיצוץ הרוחבי נדרש משום שהפנסיות בקרנות הוותיקות מחושבות בהתאם להנחה כי הנשים המבוטחות בהן יפרשו בגיל 64. מאחר ותקנוני הקרנות אוסרים על יצירת גירעונות, נדרש כבר לפני שנה קיצוץ רוחבי של כ-1.26% בזכויות המבוטחים, כשההנחה היא שככל שהעלאת גיל הפרישה מתעכבת כך גדלים הגירעון והקיצוץ הנדרש כדי לאזן אותו.

ואולם, ועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני דחתה עד היום את כל הצעות האוצר להעלאת גיל הפרישה, בנימוק שהפיצוי שהן מציעות לנשים מבוגרות שעשויות להפגע מהעלאת גיל הפרישה - אינו מספק. שר האוצר הנוכחי ישראל כ"ץ ניסה אף הוא להגיע להבנות עם גפני, אך ללא הצלחה. על רקע זה דרש כ"ץ מברקת לדחות את תחילת הקיצוץ בחצי שנה נוספת.

בפעם הקודמת שבה הסכים לדחות את הקיצוץ הרוחבי בקרנות נימק זאת ברקת בעובדה שלא הייתה ממשלה ודרש כי הכנסת תתקדם בהליך החקיקה של העלאת גיל הפרישה. דחייה נוספת כעת, בלי שנעשתה התקדמות כלשהי בהליך החקיקה, עלולה להיתפס כפגיעה במעמדו של הרגולטור.

למרות זאת, פנה היועץ המעשפטי לרשות שוק ההון ברוך אל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ציבורי-חוקתי) עו"ד רז ניזרי, בבקשה להאריך את דחיית הקיצוץ הרוחבי בקרנות הפנסיה הוותיקות בשישה חודשים נוספים עד לסוף יוני 2021, בשל "היעדר יכולת לקדם תיקון חקיקה שיגדיל את גיל הפרישה לנשים".

נזרי קבע, כי אין מניעה משפטית לדחות את הקיצוץ האמור נוכח הנימוקים שהוצגו בפניו והבהרות שהתקבלו מרשות שוק ההון.

המהלך ייכנס לתוקף רק לאחר קבלת אישורו הסופי של ברקת, אישור שצפוי להינתן בימים הקרובים. 

זו הדחייה השלישית במספר בקיצוץ הרוחבי, שתוכנן בתחילה להיכנס לתוקף ביולי 2019. בפעם הראשונה הקיצוץ נדחה לתחילת אפריל 2020, אלא שבמרץ הודיעה רשות שוק ההון כי "בשל המצב הפוליטי בישראל, שכלל שלוש מערכות בחירות רצופות, ולא איפשר קידום אפקטיבי של החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים, החליט הממונה על שוק ההון, ד"ר משה ברקת, על דחיית ההפחתה בקצבאות העמיתים בקרנות הוותיקות שהייתה אמורה לצאת לפועל בתחילת חודש אפריל, עד לחודש ינואר 2021".

מרבית הכלכלנים ובהם גם בנק ישראל ונגידת בנק ישראל הקודמת ד"ר קרנית פלוג תמכו בהעלאת גיל הפרישה לנשים, בין היתר שגיל הפרישה המוקדם פוגע משמעותית בגובה קצבת הפנסיה שמשולמת לנשים. באוצר תומכים בהעלאת גיל הפרישה מתוך רצון להגדיל את שיעור השתתפותן של נשים מבוגרות בכוח העבודה וכן על-רקע הגירעון הצפוי התקציב המוסד לביטוח לאומי.