דוד אמסלם | בלעדי

אמסלם שוב מריץ את עו”ד אהרוני לתפקיד יו”ר חנ"י, למרות שנפסל

המינוי של אהוני לדירקטור בחברה כבר נפסל בוועדה לבדיקת כשרות מינוייים בשירות הציבורי • הסיבה: זיקתו לשר אמסלם • אהרוני: "הוועדה פסלה בגלל זיקה ולא בגלל כישורים"

דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר הדיגיטל הלאומי דוד אמסלם ינסה פעם נוספת למנות את מקורבו עו"ד אליהו אהרוני לתפקיד יו"ר חברת נמלי ישראל, לאחר שנפסל מלשמש דירקטור בחברה. ל"גלובס" נודע כי אמסלם יגיש מחדש את מועמדותו של אהרוני לוועדה לבדיקת כשרות מינוייים בשירות הציבורי.

הוועדה פסלה את אהרוני לפני כשבועיים, לאחר שמצאה כי אין לו את הכישורים הנדרשים לאור זיקתו לשר. הפסילה באה כאמור בשלב המקדמי של מינוי דירקטור, כשעל פי החוק המועמד נדרש להיבחן פעם נוספת על ידי הוועדה כאשר הוא נבחר על ידי הדירקטוריון למשרת יו"ר. בינתיים נותרה חברת נמלי ישראל, האחראית מטעם המדינה על נמלי הים ועל מחלקות הים של הנמלים - ללא יו"ר דירקטוריון.

אמסלם מקדם את המהלך

אמסלם הגיע להבנות עם שרת התחבורה מירי רגב, לפיהן הוא יהיה זה שימנה את יושבי ראש הדירקטוריונים של חברת נמלי ישראל וחברת נתיבי ישראל. על רקע זה ביקש אמסלם למנות את אהרוני, שהיה מפקדו בצבא, לתפקיד יו"ר חנ"י. אהרוני, פרש מהמשטרה בשנת 2012 בדרגת ניצב משנה ועסק בין היתר בנושאים הקשורים לאבטחת מתקנים. לדבריו, במהלך שירותו במשטרה עמד בקשר עם מספר גופים ממשלתיים ובהם רשות הנמלים והרכבות בנושאים הקשורים לאבטחת מתקנים. בשנים האחרונות הוא עובד כעו"ד עצמאי ועוסק בין היתר בענייני משפחה ותכנון ובנייה.

אהרוני אמר ל"גלובס", "אני מביע את מורת רוחי מכך שוועדה פסלה בן-אדם בגלל זיקה ולא בגלל כישורים לגופו של עניין. הזיקה אינה מעלה ואינה מורידה לעניין הכישורים. זה קשקוש מקושקש".

יו"ר חברת נמלי ישראל היא משרת יו"ר בשכר ואת התפקיד מילא עד לאחרונה עוזי יצחקי, שהיה מנכ"ל משרד התחבורה. כהונתו של יצחקי הוארכה בדצמבר 2019 בתשעה חודשים ולאחר מכן בשלושה חודשים נוספים והסתיימה בתחילת החודש, כך שכרגע החברה פועלת ללא יו"ר מכהן.

בתוך כך הודיע השבוע אמסלם, כי חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר המחייבת מינוי דירקטורים מנבחרת הדירקטורים - איננה חוקית. בפוסט שפרסם כתב אמסלם, כי זילבר והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שגיבה אותה, "יעשו ועושים הכל כדי להפריע לי בעבודתי, תוך כדי שהם עוברים באופן גס ובוטה על החוק. אני מציע לחבורת המלומדים הזו פשוט לקרוא היטב את חוק החברות הברור, ובכל מקרה אין בכוונתי לחתום על על שום מועמד מהנבחרת הנוכחית, ואין לי שום כוונה לאמץ את חוות הדעת המעוותת וההזויה הזו".

בניגוד לעמדת היועמ"ש

אמסלם הוסיף, כי "אנחה את רשות החברות להמשיך ולקדם את פעילות החברות על פי חוק החברות ככתבו וכלשונו, כפי שנאמר בספר דברים "לֹא־תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּֽנּוּ ".

זילבר שפרסמה את חוות הדעת בעקבות הודעתו של אמסלם כי הוא מבטל את נבחרת הדירקטורים, כתבה כי "דרך המלך למינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות היא באמצעות הצעת מועמדים שנבחרו בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני - קרי מתוך מאגר נבחרת הדירקטורים". זילבר הוסיפה, כי ניתן במקרים חריגים למנות דירקטורים "תואמי נבחרת", אך יש לעשות זאת "באופן חריג ומצומצם" ולמנות מועמדים העומדים בתנאים זהים למועמדים שהתקבלו לנבחרת.

אמסלם הכריז לפני שבועיים על ביטול נבחרת הדירקטורים משום שלדבריו היא "פוגעת בעיקרון השוויון של אזרחי מדינת ישראל". בנאום בכנסת אמר אמסלם "החלטתי שאני מבטל את נבחרת הדירקטורים כי 60% מהם זה רואי חשבון ועורכי דין שגרים באזור הרצליה תל-אביב ואשכנזים. גם עקרת בית ופועל ייצור יש להם תובנה".

אמסלם הוסיף, כי "זה נוגע לכל גזרה וגזרה כולל בית המשפט העליון. לא יכול להיות ששלושת רבעי מהשופטים בבית המשפט העליון הם אשכנזים".