כפל הכובעים של דליה דורנר: מה עומד מאחורי המכון החדש של נשיאת מועצת העיתונות?

דורנר טענה בפני חברי מועצת העיתונות כי היא רק החלה להקים מכון חינוכי ללא חפיפה לפעילות הקיימת • בדיקת גלובס מגלה: בניגוד לנאמר - המכון הוקם, התקציב קיים, המטרות כמעט זהות, ואפילו מנכ"ל חדש כבר יש

השופטת בדימוס דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות / צילום: תמר מצפי
השופטת בדימוס דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות / צילום: תמר מצפי

השופטת בדימוס דליה דורנר מכהנת בתפקיד נשיאת מועצת העיתונות כבר 12 שנה אך נראה כי איננה מסתפקת בכובע אחד בתחום התקשורת, ובחודשים האחרונים היא פועלת לייצר לעצמה מוקד כוח נוסף: לגלובס נודע כי דורנר שוקדת על הקמת מכון שייקרא "המכון לתקשורת ועיתונות בישראל".

עוד נודע לגלובס כי פעילות המכון תתבסס על כספי הקדש (קרן נאמנות שנוצרת מכך שאדם לוקח רכוש פרטי ומקדיש אותו למטרה ציבורית) של זוג ערירי, שביקש להקים קרן שתתמוך בעיתונות חופשית. הכסף מגיע ממכירת דירה בברלין ששוויה כ-10 מיליון שקל (2.5 מיליון יורו). המכון אמור להתקיים בשוטף מפירות הקרן - כלומר תקציב שנתי שיעמוד על כ-250 אלף שקל (לפני תרומות מגורמים נוספים). כנאמני הקרן משמשים עורך הדין החיפאי של בני הזוג ומוטי רוזנבלום המכהן בכובעו השני גם כמנכ"ל מועצת העיתונות ויד ימינה של דורנר.

●  מו"ל גלובס אלונה בר און הודיעה על עזיבת גלובס את מועצת העיתונות. לחצו כאן לקריאת המכתב המלא

"לחזק את עובדי התקשורת"

רוזנבלום איננו היחיד מבין חברי המועצה שנרתם לעזרתה של דורנר בהקמת המכון: בחודשים האחרונים מסייעים לה גם חברי המועצה טלי ניר, אורנה לין, אריק בכר (מנכ"ל המועצה הקודם), פרופ’ חיליק לימור, ופרופ’ מוחמד ואקד. עוד נודע כי לאחרונה הודיעו דורנר ורוזנבלום לשותפיהם להקמה, כי בראש המכון יעמוד בתפקיד המנכ"ל (בתשלום) גולן יוכפז, לשעבר מנכ"ל חדשות 13, ועיתונאי בעל רקורד עשייה מגוון ורחב. נדגיש כי יוכפז מאשר כי השופטת דורנר פנתה אליו והוא שוקל את הדברים.

גולן יוכפז. המנכ"ל הנבחר של המכון / צילום: איל יצהר, גלובס
 גולן יוכפז. המנכ"ל הנבחר של המכון / צילום: איל יצהר, גלובס

כאמור, דורנר מכהנת כבר שנים ארוכות בתפקיד נשיאת מועצת העיתונות, אולם לפחות מהאופן שבו הוצגו מטרות המכון למועמדים בעת שחיפשה מנכ"ל, נראה שמטרותיו דומות באופן מפתיע למטרות של מועצת העיתונות. בקול קורא שהתפרסם לאיתור המנכ"ל הוגדרו מטרות המכון באופן הבא: "בימים אלה מוקם המכון לתקשורת בישראל שמטרתו להגן על חופש העיתונות ולחזק את יכולתם של עובדי התקשורת, מכול קבוצות האוכלוסייה, לפעול במקצועיות תוך תחושת שליחות, עוצמה ומוגנות. המכון נוסד ביוזמת השופטת בדימוס דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות והוא יפעל להגברת התמיכה הציבורית והפוליטית בעיתונות חופשית וחזקה, לחיזוק התחקיר והדיווח העיתונאי, להגנה על מקצוע העיתונות ועל מקצועיות עובדיו, ולהקניית מיומנויות תקשורת לגבי הנוער בישראל, כולל אוריינות תקשורת וצריכה ביקורתית של עיתונות".

בקול הקורא הוגדרו התפקידים שהמנכ"ל אמור לבצע. למשל: ייסוד פרס עיתונות שנתי, קידום מטרות המכון בקרב עובדי התקשורת המסורתית והחדשה, גיוס קובעי מדיניות ומובילי דעת קהל להגנה פרואקטיבית על חופש העיתונות, ארגון הכשרות לאנשי תקשורת וגיוס משאבים כספיים להפעלת המכון. בבחירת המנכ"ל כיוונו לגיוס עיתונאי בכיר שיש לו היכרות מעמיקה בתחום התקשורת והפוליטיקה הישראלית, בעל ניסיון ניהולי, ואם אפשר גם בעל יכולת בגיוס כספים.

דורנר: "המכון יטפל בחינוך של ילדים"

אומנם דורנר וחלק מחברי המועצה שוקדים על הקמת המכון כבר מספר חודשים, אולם למרות הדמיון במטרות וניגודי העניינים הפוטנציאלי לא נעשה בפני חברי מועצת העיתונות האחרים (הרוב שאינם חלק מהיוזמה הפרטית) גילוי נאות על המיזם שקורם בימים הללו עור וגידים. חברי המועצה גילו על מעורבותה של דורנר בהקמת המכון רק בישיבת המועצה האחרונה, לאחר שחלק מהחברים שנחשפו למיזם הודיעו לדורנר כי אם לא תבצע גילוי נאות בעצמה ומיוזמתה, הם יאלצו אותה לעשות זאת על-ידי הבאת האינפורמציה בעצמם. דורנר ניסתה להמעיט בערך המהלך המתגבש ולהסתיר חלק מהותי מהמידע - גם לגבי מטרות המכון וגם לגבי מקורות המימון שלו. בנוגע למטרות המימון, היא טענה כי: "אין עדין מקורות מימון", ובאשר למטרות טענה כי: "המכון יטפל בחינוך של ילדים. אנחנו רוצים להיכנס לבתי ספר כדי לעודד אוריינות עיתונאית".

אלא שחלק מחברי המועצה בהם תהילה שוורץ אלטשולר, שלגביה טענה דורנר כי היא שותפה להקמת המכון, סירבו לאפשר לדורנר להתחמק. "נעשה כאן מעשה נבלה", אמרה שוורץ אלטשולר הנדהמת, "לעמוד בישיבת מועצה ולומר שקרים. יש ניגודי עניינים בין המכון לבין מועצת העיתונות ברמה שחייבה גילוי נאות. זה לא רק מכון חינוכי, מוטי (רוזנבלום) צריך לספר מה החלק שלו במכון החדש. במכון מתוכנן מנכ"ל בשכר ופה יש כוחות שנאבקים להבאת פרויקטור בתשלום למועצת העיתונות".

חברים אחרים ובהם עורכת גלובס נעמה סיקולר, ביקשו לדעת האם דורנר קיבלה חוות-דעת משפטית בסוגיית ניגוד העניינים. יובל יועז ביקש להבהיר מדוע דרושה חוות-דעת כזאת, ושאל: "אם יבוא תורם גדול וירצה לתרום לגוף שתומך בעיתונות או לתת תקציב קבוע, לאיזה גוף תמליצי לו לתרום"?  

דורנר אישרה בישיבה כי יש לה מועמד לתפקיד המנכ"ל אבל התעקשה שלא מדובר בגוף בעל אינטרסים מנוגדים: "במכון אני לא רוצה לעסוק בענייני רגולציה. לכן גם לא הייתה חוות-דעת משפטית". אלא שכעת מתברר כאמור כי בניגוד לדבריה בישיבת המועצה, מרבית הפרטים הנוגעים להקמת המכון כבר סוכמו. השופטת בדימוס דליה דורנר מסרה: "אוכל להגיב רק לאחר שנכריז רשמית על הקמת המכון".

טענות על ניסיון למחטף במועצה

לגילוי הנאות דורנר אולי נגררה בעל כורחה, אולם בשאר הדיון הוכיחה כי יש לה עדיין כוח רב. במרכז הדיון אמורה הייתה לעמוד סוגיית האופן שבו מתאימים את פעילות המועצה לעידן החדש. אלא שמיד לאחר הודעת הנשיאה "נשלף שפן מהכובע": רוזנבלום הודיע כי צפויה הצבעה על קבלה מחודשת של איגוד העיתונאים מת"א, שפרש על רקע סכסוך עם דורנר.

המשתתפים לא קיבלו מידע על כך, ולפני ההצבעה לא נמסרו פרטים על כמות החברים באיגוד וכמה מושבים יהיה לו. לחלק מהנוכחים הייתה תחושה כי מדובר בניסיון למחטף שאמור להביא לדורנר אצבעות נוספות באסיפה, בהצבעה בה היא ראתה סוג של הצבעת אמון. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק בין ארגון העיתונאים, תאגיד השידור הציבורי, גלובס וגורמים נוספים שמבקשים להוביל מהלך שינוי והתאמת המועצה לעולם החדש, שחלק מהותי בו הוא הקמת ועדת איתור שתופקד על בחירת פרויקטור בשכר שיישם את השינוי. דורנר ראתה במהלך אי אמון בה ובמנכ"ל מוטי רוזנבלום, וניסתה לסכל אותו.

הניסיון להביא להצבעה את צירוף חברי אגודת העיתונאים עוד לפני הדיון על ההצעות האסטרטגיות, תפס את חברי האופוזיציה בסיטואציה מורכבת: ללא רצון להתנגד לצירוף גוף עיתונאי נוסף אולם עם ביקורת קשה על המניע והביצוע. בסופו של דבר הוחלט ברוב של 38 נגד 12 מתנגדים ו-4 נמנעים לקבל את חברי האגודה לשורות המועצה באופן מיידי, מה שאפשר להם להשתתף בהצבעה הנוספת על הסוגיות האסטרטגיות. מיותר לציין כי הצעתה של דורנר זכתה ברוב הנדרש. על-פי ההערכות, גם בתאגיד השידור הציבורי בדומה לגלובס, מבקשים לפרוש אולם החלטה כזאת דורשת אישור מועצת תאגיד וכידוע המועצה איננה פעילה כרגע.

גילוי מלא: ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר חיברה את הקוד האתי של גלובס. מו״ל גלובס אלונה בר און הודיעה על פרישת העיתון ממועצת העיתונות.