ליברמן קורא לבנט, סער ולפיד להתאחד מול נתניהו

במכתב ששלח יו"ר מפלגת ישראל ביתנו לבנט, סער ולפיד הוא קורא להם להתאחד במטרה ליצור "אלטרנטיבה שלטונית אמיתית שתוכל להחליף את שלטון נתניהו" • במצע: הגבלת כהונת ראש ממשלה,  שינויים בנושא דת ומדינה וחקיקה שבמסגרתה ח"כ המוגש נגדו כתב אישום לא יוכל להתמודד לנשיאות או להיות מועמד להרכבת הממשלה

אביגדור ליברמן / צילום: ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן / צילום: ישראל ביתנו

 

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן קורא להקים גוש ימין מרכז ציוני וליברלי. ליברמן שלח מכתב בפנייה ליו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט ולגדעון סער, כאשר המכנה המשותף שמנסה ליברמן לתת לגוש הזה הוא ערכים ליברליים אל מול החרדים והערבים שעימם נתניהו משתף פעולה, ובעתיד הלא רחוק בשל שיעור הילודה הגבוה יהפכו לרוב במדינה.

"המציאות שבה אנו חיים היום מחייבת את כולנו להבטיח את המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה ציונית וליברלית", נכתב במכתב. "כיום, בסיעות הלא־ציוניות בכנסת ישראל, קרי הרשימה המשותפת, ש"ס ויהדות התורה, מכהנים קצת יותר מרבע מנבחרי הציבור - 31 ח"כים. הקמת קואליציה ציונית וליברלית היא צורך השעה, במיוחד נוכח שיתוף הפעולה ההולך ומתהדק בין בנימין נתניהו לבין נציגי התנועה האיסלאמית.

"גוש כזה, אם יקום, יהיה אלטרנטיבה שלטונית אמיתית שתוכל להחליף את שלטון נתניהו, שרבים מאזרחי ישראל כל כך מצפים לה, והוא יוכל להוביל מהפכה שתזניק את מדינת ישראל להישגים ותשים אותה בשורה אחת עם המדינות המשגשגות בעולם".

ומה יהיה המצע? את הקווים המנחים המשותפים לכולם תיאר ליברמן כמצע ראשוני בסיסי: הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות בנות חמש שנים כל אחת, כמו ברשויות המקומיות, וקיום בחירות לכנסת ולרשויות המקומיות באותו מועד, דבר שיחסוך לא מעט תקציבים. בנוסף, הציע לכונן חוקה לישראל, להקים בית משפט לחוקה ולחוקק חוק שיחייב את כל הרשימות המתמודדות בכנסת להציב בעשרת המקומות הראשונים לפחות שלוש נשים.

יו"ר ישראל ביתנו הציע לערוך שינויים בנושא דת ומדינה שיכללו נישואים אזרחיים, חובת לימודי ליבה, גיור על ידי רבני עיר, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת וחקיקת חוק שירות צבאי או לאומי חובה לכלל אזרחי ישראל. הסעיף האחרון שהעלה הוא חקיקה שבמסגרתה ח"כ המוגש נגדו כתב אישום לא יוכל להתמודד לנשיאות או להיות מועמד להרכבת הממשלה. עם זה, כתב כי מדובר בקווים מנחים וכי הוא פתוח להתדיינות על מצע משותף.

את השאלה המעניינת מכולן, מי יעמוד בראש הגוש, הוא השאיר לסוף. "לגבי המנגנון לקביעת המקומות ברשימה והרכבה, יש לי הצעה פשוטה ומעשית שניתן להסכים עליה אם תהיה הסכמה עקרונית לגבי הקמת גוש ימין־מרכז ציוני וליברלי".

בינתיים לא התקבלה תגובה רשמית משלושת הגופים שאליהם פנה, אולם נראה כי המשימה לאיחוד כוחות כזה תהיה מורכבת. בנט, למשל, לא שייך לגוש רק לא ביבי, ובמפלגתו לא יאהבו את האנטי-חרדיות של ליברמן. גם סער מצוי בקשרים טובים בהחלט עם העולם החרדי, ובמבט קדימה יודע שכדי להקים קואליציה הוא יזדקק להם. היבט שלישי בעייתי הוא הזיהוי של יש עתיד כנוטה יותר שמאלה, וחיבור בינה לבין בנט וימינה בגוש אחד נראה בעייתי במיוחד.

יתרה מכך, הניסיון מלמד שדווקא חיבורים כאלה מקטינים את היקף הגוש - משמע החלקים בנפרד גדולים מהשלם.

אם וכאשר יוכרזו בחירות, אנו צפויים לעוד ועוד ניסיונות ויוזמות לחיבורים ולבריתות, והמערכת הפוליטית רוחשת במגעים מאחורי הקלעים.