האיחוד האירופי: "יש דרך כעת להסכם סחר עם בריטניה"; הליש"ט מטפס

שבועיים לברקזיט: סוכנויות ההימורים מציבות את הסיכוי להסכם סחר על 70% • נשיאת הנציבות אורסולה פון דר-לאיין אמרה בבוקר רביעי "כי יש כעת דרך להסכם"

אורסולה פון דר-לאיין נואמת בפני הפרלמנט האירופי / צילום: John Thys
אורסולה פון דר-לאיין נואמת בפני הפרלמנט האירופי / צילום: John Thys

בעוד המשא ומתן בין האיחוד האירופי לבריטניה על הסכם סחר חופשי שימנע פרישה כאוטית בסוף שנת 2020 עדיין נמשך, נשיאת הנציבות שידרה היום לראשונה סימנים אופטימיים לגבי הצלחתו. "אני יכולה לומר כי יש כעת דרך להסכם", אמרה הבוקר (ד') אורסולה פון דר-לאיין בפני הפרלמנט האירופי, אך סייגה והוסיפה כי "כפי שהדברים הם כרגע, איני יכולה לומר אם תהיה בסוף עסקה או לא". "הדרך (לעסקה) אולי צרה מאוד", הבהירה פון דר-לאיין, שמעורבת ישירות במגעים מול ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון, "אבל היא שם".

הדדליין האחרון שהציבו שני הצדדים למגעים היה יום ראשון השבוע, אולם כמה שעות לפני שפג שוחחו פון דר-לאיין וג'ונסון ביניהם והסכימו להמשיך את השיחות "ככל שיידרש". בעבר הבהיר האיחוד כי יש לחתום על הסכם גמור כבר בנובמבר, בגלל הליך האישור הדרוש בקרב 27 המדינות החברות בו, אולם מאז נסוג מדרישתו זו. בבריטניה דיווחה התקשורת כי אם יושג הסכם, ייתכן שתתקיים הצבעה על אישורו בבית הנבחרים ביום חג המולד (25 בדצמבר). "סביר מאוד שנתכנס בשבוע הבא", אמר מקור ממשלתי לתקשורת הבריטית.

פון דר-לאיין, מצדה, אמרה היום כי "אנחנו קרובים מאוד להסכם". שתי סוגיות עיקריות נמצאות עדיין במרכז הדיונים. הראשונה היא סוגיית זכויות הדיג אחרי ה-1 בינואר 2021 - איזו גישה יקבלו ספינות דיג מהאיחוד האירופי למים הכלכליים של בריטניה אחרי הפרישה. מדובר על שטח של 200 מייל ימי מהחוף, או עד מחצית מהמרחק ליבשה באזורים צרים יותר. בתחילת המשא ומתן דרשו האירופאים את המשך הדיג כרגיל, בעוד הבריטים דרשו לקבוע מנגנון מכסות שנתי ולקבל זכויות בלעדיות ברצועה צרה של עד 20 ק"מ מהחוף. פתרון עליו דווח בימים האחרונים היה יצירת הסכם זמני שיהיה תקף לשלוש או לחמש השנים הקרובות.

הסוגיה השנייה היא המחויבות של בריטניה לתקינה אירופית בתחום החברה, הסביבה והעבודה, שתמנע "יתרון בלתי הוגן" לעסקים בריטיים אחרי הפרישה והעונשים שייקבעו בהסכם אם אחד הצדדים יפר את המחויבות שלו בהסכם. הבריטים דורשים אפשרות לדון בהפרות של ההסכם אחרי שלוש או חמש שנים, בעוד בריסל דורשת עונשים מיידים כמו תעריפים ומכסים על סחורות.

הליש"ט טיפס היום לשער של 1.352 דולר, קרוב לשיא שנתי, על רקע הדיווחים מבריסל והיחלשות הדולר. סוכנויות ההימורים בבריטניה, לפי דיווח של ה"פייננשייל טיימס" מציבות כעת את הסיכוי להסכם סחר על כ-70%.