"השוק שוב הוצף": הדולר ירד מ-3.25 שקלים; בנק ישראל התערב?

לאחר שירד מתחת לרמה של 3.25 שקלים, הדולר מקבל תמיכה חזקה • פריקו: "השוק שוב הוצף במטבע חוץ ברקע לפעילות של הגופים המוסדיים המבקשים להגן על החשיפה המטבעית שנוצרה בהשקעות הגלובליות"

דולרים / צילום: עינת לברון
דולרים / צילום: עינת לברון

הדולר ירד היום במהלך המסחר שוב מתחת לרמה של 3.25 שקלים, במהלך החלשות מתמשך לצד התחזקות השקל. לאחר שירד מתחת לרמה זו נרשמה פעילות אגרסיבית בשוק המט"ח במה שעשוי להיות התערבות נוספת של בנק ישראל שפועל מעת לעת על מנת למתן את התחזקות השקל.

"שוק המטבע המקומי, שוב הוצף במטבע חוץ, כאשר לקוחות זרים המשקיעים בשוק ההון הישראלי ובמיוחד באיגרות החוב הממשלתיות, לצד הפעילות של הגופים המוסדיים המבקשים להגן על החשיפה המטבעית שנוצרה בהשקעות הגלובליות, שב הדולר ונחלש אל מתחת לרמת 3.25 שקלים", אמר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים מימון והשקעות. "בכל מהלך התחזקות השקל, ניתן היה להבחין בהתערבות של בנק ישראל, המבקש למנוע את קריסת שער הדולר לעבר רמות שפל חדשות".

"בשלב הנוכחי, כל זמן שהדולר לא שב להתייצב מעל לרמת 3.27 שקלים, היצעי המט"ח עשויים לגרור את הדולר לעבר רמות שפל חדשות", מוסיף פריימן. "בתקופה, של עלייה בהיקפי התחלואה והחשש מכניסה לבידוד חברתי ואף לסגר, הייצוא הישראלי ממשיך לשמש כקטר המוביל בפעילות הכלכלית ועל הממשלה להירתם למניעת הפגיעה בתנאי הסחר וברווחיות הייצוא".

לגבי הגורמים שממשיכים לתמוך בחוזקו של השקל, עפר קליין מקבוצת הראל כותב כי: "התאוששות מהירה של היצוא הישראלי ברבעון השלישי הביאה את העודף בחשבון השוטף לשיא דבר שמסביר בין היתר את חוזקו של השקל. נתוני מאזן התשלומים הראשוניים לרבעון השלישי הראו עלייה חדה בעודף של החשבון השוטף ל-6.4 מיליארד דולר (על פי נתונים מנוכים עונתיות), הגבוה ביותר בהיסטוריה, וקרוב ל-5% מהתוצר (ב-4 הרבעונים האחרונים). עלייה קלה ביצוא השירותים לצד עלייה גדולה יותר ביצוא הסחורות היו הגורמים העיקריים לכך. במקביל, גם ההשקעות הזרות הישירות בישראל עמדו על 4.1 מיליארד דולר, כך שכבר ב-3 הרבעונים הראשוניים סך ההשקעות הישירות דומה ל-2019 כולה".