אלה הצעות החוק המהותיות שצפויות להתפספס אם הכנסת תפוזר

מליאת הכנסת אמורה הייתה לדון ולהצביע היום בקריאות טרומיות וראשונות על כמה הצעות חוק מהויות, אך הדיון בכנסת מתעכב, ומכיוון ששעת הסגירה נקבעה על 16:00 בשל חג החנוכה, יש סיכוי גבוה שההצעות לא תובאנה כלל להצבעה

הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב
הכנסת / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאטיב

מליאת הכנסת אמורה הייתה לדון ולהצביע היום (ד') בקריאות טרומיות וראשונות על כמה הצעות חוק מהויות, אך הדיון בכנסת מתעכב, ומכיוון ששעת הסגירה נקבעה על 16:00 אחר-הצהריים בשל חג החנוכה, יש סיכוי גבוה שההצעות לא תובאנה כלל להצבעה.

בשבוע הבא המשבר הפוליטי יגיע לשיאו, הכנסת צפויה להתפזר, וספק רב אם ניתן יהיה להעביר את ההצעות המדוברות בטרם בחירות.

ההצעה המדוברת ביותר היא זו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' וקבוצת חברי כנסת מימינה, מהליכוד ומש"ס, ולפיה יתאפשר לכמה עשרות מאחזים בשטחים שיש אפשרות להסדירם חוקית, לקבל שירותים בסיסיים כמו קווי מים וחשמל.

לפי ההצעה, על-מנת למנוע פגיעה מיותרת בתושבי השכונות והיישובים המיועדים להסדרה, במהלך תקופת הביניים של ההסדרה, יש לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד, ובכך לאפשר לתושבים חיים תקינים ושירותים מוניציפליים מלאים כפי שמגיע לכל אזרח, וכן למנוע הריסות ופינויים מיותרים. כל זאת בשל רצון המדינה להביא להסדרת שכונות ויישובים אלה ולא להריסתם.

לפיכך, מוצע בהצעת החוק כי כי בתקופת ההסדרה, יזכו התושבים הגרים במקומות אלה לכל השירותים המוניציפליים להם זכאי כל אזרח, לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל.

כן מוצע כי משרדי הממשלה יראו בשכונות וביישובים אלה כמוכרים לכל דבר ועניין, לרבות לעניין תקציבים, סיוע בתשתיות ובהקמת מבני חינוך ומבני ציבור הנדרשים לצורך החיים התקינים של תושביהם.

כן נאמר בהצעה כי בתקופה שבין פרסום החוק המוצע ועד לסיום הליכי ההסדרה, יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המינהליים, וכל פעולה המתבצעת על-ידי יחידת האכיפה במינהל האזרחי, תבוצע בהתאם להנחייתו הישירה של ראש הממשלה או של שר הביטחון ולאחר אישור הקבינט.

לבסוף מוצע כי בתקופת ההסדרה, על-מנת שתושבי המקום יוכלו לבנות את ביתם או לרכוש בית בנוי, שר האוצר יהיה רשאי לערוב, בתנאים שלפי חוק ערבות למשכנתאות, התשי"ב-1952, למלווים הניתנים למימון רכישת דירת מגורים.

בימינה זועמים על הליכוד שאיפשר לטענתם ריבוי שאילתות ודיונים שנמשכו זמן רב, וכאמור יש חשש מבחינתם שהחוק לא יובא כלל להצבעה.

עוד הצעות חוק במחלוקת שנמצאות בלוח הזמנים היום אך ספק אם יגיעו אליהן, הן זו המכונה הצעת חוק השוויון, הקובעת, באמירה כללית בתוספת לחוקי היסוד, שוויון בחוק לכל. את ההצעה הביאו חברי כחול לבן כהתרסה לליכוד, אך סיכוייה לעבור, גם אם תגיע להצבעה, הם קלושים במיוחד.

הצעת חוק אחרת היא של אביגדור ליברמן וחבריו לישראל ביתנו, הקובעת שוויון בנטל - גיוס חובה לכולם - או לחלופין שירות לאומי/אזרחי, לרבות ,ערבים ו,חרדים.

אלא שכאמור שעות וימי הכנסת הספורים שנותרו לא יספיקו לא להצעות חקיקה מרחיקות לכת כאלה וגם לא להעברתם של חוקים מוסכמים ושוטפים הנוגעים לחיי היום-יום ואף למאבק בקורונה.