המכון הביולוגי גייס את חברת IQVIA הבינלאומית לבצע את הניסויים המקיפים בחיסון לקורונה

החברה תשמש כגוף לעריכת ניסויים קליניים בקבלנות משנה עבור המכון הביולוגי ובמימונו • IQVIA ניהלה גם את השלב הראשון של הניסויים הקליניים של המכון, במסגרתו חוסנו 80 ישראלים בני 18 עד 55 - שתוצאותיהם לא ידועות עדיין

עבור המכון הביולוגי בישראל, שעד היום לא פיתח תרופה או חיסון מסחריים, וכעת פועל לפתח חיסון לקורונה (Covid-19), השאלה עד לאן כדאי להתקדם באופן עצמאי היא משמעותית. רוב המכונים האקדמיים בעולם חברו בשלב הניסויים בחיסון לקורונה לחברות תרופות גדולות, ורק מכון גמליה הממשלתי הרוסי המשיך עד סוף התהליך בעצמו. מדינת ישראל מתקצבת את פרוייקט החיסון במאות מיליוני שקלים, אולם ככל שהדרך נמשכת, הפרוייקט יכול לעלות עוד כפול מכך.

בינתיים המכון החליט ללכת על דרך הביניים - לא להעביר את המוצר לידי חברת פיתוח מנוסה, אך כן לגייס גורם כזה. חברת IQVIA, חברה בינלאומית המתמחה בעריכת ניסויים קליניים עבור חברות תרופות ומכשור רפואי. IQVIA תשמש כ-CRO (גוף לעריכת ניסויים קליניים בקבלנות משנה) עבור המכון הביולוגי ובמימונו.

IQVIA ניהלה גם את השלב הראשון של הניסויים הקליניים של המכון, במסגרתו חוסנו 80 ישראלים בני 18 עד 55. עדיין לא ידוע מה היו תוצאות הניסוי, כאשר התוצאה הרצויה היא שיתגלו נוגדנים בדמם של המחוסנים. הדגימות נשלחו לחו"ל לשם ביצוע בדיקה זו.

לאחר השלמת השלב הזה יורחב הניסוי ל-960 משתתפים. זהו שלב II אשר לא היה כלול בתוכנית החיסונים של החברות מודרנה ופייזר. על פי התוצאות בקבוצה זו, שגודלה בינוני, ידע המכון האם כדאי להמשיך לשלב III של הניסויים, ב-30,000 מתנדבים בכל העולם. אם שלב II יצליח, שלב III צפוי להתחיל באביב 2021.

"IQVIA מתכבדת לעבוד עם המכון למחקר ביולוגי בישראל על ניסוי קליני זה כדי להגן על אזרחי ישראל מפני מגיפת ה- COVID-19", אמרה דקלה שפנגנטל, מנכ"לית IQVIA ישראל. "כIQVIA ממנפת את מומחיותה בתחומי הבריאות, המידע, האנליטיקה והטכנולוגיה כדי לעזור ללקוחותיה לשלב מומחיות זו בקבלת החלטות טובות יותר למען קידום בריאות האוכלוסייה".

מנהל המכון למחקר ביולוגי בישראל, פרופ' שמואל שפירא, אמר כי: "אנו נמצאים כעת בעיצומם של הניסויים הקליניים לחיסון ל-COVID-19 שלנו - BriLife, ואנו שמחים להתחיל את שיתוף הפעולה שלנו עם חברת IQVIA, שותפה בעלת ניסיון רב ומקצועיות. אני בטוח שנוכל לייצר חיסון בטוח ויעיל לרווחת תושבי מדינת ישראל ושכנינו הקרובים".