שיווקי קרקע וחימום יחסים עם המושבניקים - האתגרים של קוינט

אף שרבים "סימנו" אותו כמועמדו של השר ליצמן, קוינט הוא האיש הנכון לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל

ינקי קווינט / צילום: איל יצהר
ינקי קווינט / צילום: איל יצהר

גורמים רבים ניסו בשבועות האחרונים לטעון שמועמדותו של ינקי קוינט לתפקיד מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נגועה באי תקינות היות והוא "איש" של שר השיכון, יעקב ליצמן, שדוחף אותו בכל דרך.

הזיגזג ששר השיכון ליצמן עשה עם כיסא שר השיכון - מתמנה, מתפטר, מושך מאחורי הקלעים ושוב חוזר לתפקיד השר, בטח שלא תרם לאמון הציבור במחויבות שלו לתפקיד. גם ניסיונו של ליצמן למנות את קוינט ללא מכרז למשרת מנהל רמ"י, שנחשבת ובצדק לאחת המשפיעות ביותר במגזר הציבורי, אכן צרמה. אך את השורה התחתונה יש לאמור: קוינט הוא האיש הנכון לתפקיד, ודאי בעת הזו.

לקוינט היכרות עמוקה עם מנגנון הרשות. הוא הגיע לרמ"י (אז עוד "המינהל") ב-2001, ושימש במספר תפקידים בכירים לרבות היועץ המשפטי של רמ"י. בכך הוא עבד בצמוד למספר מנהלים של הרשות, ומכיר מספר שיטות לניהול הגוף העצום הזה.

לקוינט יש גם היכרות טובה עם אינספור ההחלטות שיצאו תחת ידי רמ"י ומועצת רמ"י. אין להקל בכך ראש, היות ופעמים רבות מדובר בהחלטות מסועפות שרבים מאנשי הרשות עצמה לא תמיד מכירים.

בשלוש השנים האחרונות קוינט משמש כמנהל רשות החברות, פוזיציה שאפשרה לו להכיר את המערכת הציבורית לא רק דרך המשקפיים של רמ"י - בהחלט יתרון, בטח כשמדובר בתקופה שבה המערכת משותקת מאי העברת תקציב מדינה.

עבור רמ"י מדובר במכה של ממש שבין היתר סיכלה את תוכניות השיווק שלה בשנה החולפת, תוך שלאנשי רמ"י פעמים רבות אין אפשרות לשנות את המצב, ולא רק להם.

אין תקציב ותוכנית הדיור של ליצמן תקועה

לפני מספר חודשים העביר השר ליצמן את תוכנית הדיור הממשלתית החדשה "דיור במחיר מופחת", אלא שללא תקציב (עדיין אין תקציב) חלק משמעותי מהמכרזים במסגרתה לא יכולים לצאת לדרך. אחד האתגרים הראשונים של קוינט יהיה לשחרר כמה שיותר קרקעות למכרזים, כדי להניע בחזרה את גלגלי השוק.

מי שהתנגדו למינויו, היו בין היתר אנשי ההתיישבות ובהם המושבים והקיבוצים. לפני מספר שבועות פגשתי ראש מועצה אזורית שדיבר בחיל ורעדה על האפשרות שקוינט יתמנה לתפקיד מנהל רמ"י.

"הוא נגד ההתיישבות", הוא טען באוזני. גם אם זה נכון וגם אם לא, נראה שאתגר נוסף של קוינט יהיה לזכות באמונם של גורמים אלה. אפשר כמובן להיתלות בהחלטות של רמ"י בעבודה מול המושבים והקיבוצים, אך יהיה נכון יותר להפשיר את הקרח, ולעבוד בשיתוף פעולה שיועיל הן למגזרים אלה, והן לאינטרסים של כלל הציבור עליהם אמונה רמ"י.