משק האנרגיה לא נערך, ופינוי האסבסט מרידינג יידחה

אף שהחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק קבע חובת הסרה של אסבסט פריך ממתקני תעשייה עד אוגוסט 2021, הפינוי מיחידה ד' ברידינג צפוי להסתיים רק בינואר 2024 • הסיבה: לצורך הסרת האסבסט היחידה חייבת להפסיק לפעול לחלוטין, והדבר עלול לפגוע ביציבות התדר לת"א

תחנת הכוח רידינג בתל אביב / צילום: תמר מצפי
תחנת הכוח רידינג בתל אביב / צילום: תמר מצפי

בשל אילוצי משק החשמל, הסרת האסבסט מיחידה ד' בתחנת הכוח רידינג בתל אביב תידחה לאוקטובר 2022. זאת, אף שהיא הייתה צריכה להסתיים כבר באוגוסט 2021, לאחר עשור שלם שניתן למשרד האנרגיה ולמשק החשמל להיערך לטיפול בנושא. משמעות הדבר היא שסיום הסרת האסבסט, ככל שהפרויקט אכן יצא לפועל ויעמוד בלוח הזמנים, יתרחש רק בינואר 2024.

החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק קבע חובת הסרה של אסבסט פריך ממתקני תעשייה בתוך 10 שנים, כלומר עד 4 באוגוסט 2021. ביחידה ד' של תחנת הכוח רידינג בתל אביב קיים בידוד המכיל אסבסט פריך בכמויות ניכרות ברכיבים רבים ומרכזיים בתחנה, ועל כן לצורך הסרת האסבסט יש להפסיק את הייצור לחלוטין.

הסרת האסבסט צפויה להימשך כשנה וחצי, שבה יוספק הייצור ביחידה ד' באופן זמני. יצוין, כי ביחידות אחרות ברידינג מתבצעת הסרת אסבסט פריך לאורך השנים האחרונות בעקבות חקיקת החוק, ובחלקן כבר הושלם התהליך.

במהלך שנת 2018 פנה משרד האנרגיה למשרד להגנת הסביבה בבקשה לדחות את מועד יישום החוק בשל החשש כי השבתת הייצור בתחנה תפגע ביכולת אספקת החשמל לתל אביב.

במצב הנוכחי של רשת החשמל, הייצור בתחנת רידינג הכרחי לשם שמירה על יציבות התדר, בעיקר בחודשי צריכת השיא. יש לציין שבמהלך מרבית השנה, התחנה אינה מופעלת בסופי שבוע ופעילותה נעשית בכל מקרה בעומסים נמוכים.

לאחר שתופעל תחנת המיתוג "עתידים", שבפאתי המטרופולין, תתאפשר הולכת חשמל יציבה לתוך העיר ולא יידרש עוד הייצור בתחנה. תחמ"ג עתידים צפוי להתחבר לרשת במהלך 2022, ואז יתאפשר לעצור את פעולת רידינג ולהסיר את האסבסט.

בדיונים שהתקיימו עם משרד האנרגיה ורשות החשמל נבחנו, לפי דרישת המשרד להגנת הסביבה, מספר חלופות שיאפשרו עמידה בחוק ובהן: הקמת תחנת כוח ימית (על ספינה בבריכת השקטה של תחנת רידינג), הצבת תחנות ניידות זמניות בחצר אתר רידינג, האצת העבודות לחיבור תחנת המיתוג עתידים והקמת מתקנים לאגירת אנרגיה בשטח התחנה. ואולם החלופות לייצור החשמל נמצאו כלא ישימות. לאחר דיונים רבים סוכם כי אין מנוס מדחיית המועד הקבוע בחוק להסרת האסבסט בתחנת רידינג ד'.

תיקון החוק, אשר סוכם עם משרד האנרגיה ומפורסם כעת כתזכיר חוק להערות הציבור, קובע כי סגירת התחנה ותחילת הסרת האסבסט יהיו בלוח הזמנים הקצר ביותר האפשרי ולא יאוחר מ-1 באוקטובר 2022, לאחר כניסת "עתידים" לפעולה. סיום הסרת האסבסט נקבע עד ל-1 בינואר 2024.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "תחנת הכוח רידינג אחראית על יציבות אספקת החשמל בגוש דן. עד להשלמת הקמתה של תחנת מיתוג 'עתידים', לא ניתן להפסיק את הייצור באתר, לצורך פעולות פינוי, מבלי לפגוע ביציבות מערכת הולכת החשמל.
"חברת החשמל פנתה לשר האנרגיה והבהירה את המשמעויות הנגזרות מיישום חוק האסבסט בלוחות הזמנים הקבועים. עם הפעלת תחמ"ג עתידים, החברה תדמים את תחנת הייצור ותפעל להשלמת הפינוי. חברת החשמל תפעל כל פי הנחיות הרגולטורים".