אלי כהן: איכוני השב"כ יפסקו באופן סופי ב-21 בינואר

צוות שרים בראשות שר המודיעין אלי כהן, החליט כי איכוני השב"כ יוארכו ב-21 יום נוספים - עד ה-21 בינואר 2021 בלבד • הסיבה: היעילות של מערך החקירות האפידמיולוגיות האנושי

אלי כהן, הליכוד / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אלי כהן, הליכוד / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

צוות שרים בראשות שר המודיעין אלי כהן, החליט היום (ד') כי איכוני השב"כ יוארכו ב-21 יום נוספים אולם השימוש בכלי זה באופן גורף יופסק החל ממועד פקיעת החוק שהסמיך את השב"כ להפעלתם קרי - ב-21 בינואר 2021 ויחוקק חוק חדש.

ההחלטה נסמכה על המלצת משרד המודיעין ועמדת השב"כ, כי על רקע מגמת השיפור במערך החקירות האפידמיולוגיות והחפיפה באיתור המגעים, מומלץ לחדול מהפעלה גורפת של איכוני השב"כ וכי יש להפעיל אותם בצורה ממוקדת - אך ורק על מספרים של חולים מאומתים שאינם משתפים פעולה בחקירות האנושיות. למהלך כזה, תועלת רבה בהיבטי הפחתת הנזק המשקי והפגיעה באמון הציבור.

על פי הנתונים שהוצגו בצוות השרים, כ-93% מכלל החולים כיום מאותרים ע"י מערך החקירות האפידמיולוגיות האנושיות בפיקוד העורף והדבר צמצם את סיוע השב"כ הבלעדי לכדי 7% מהחולים.

השב"כ המליץ במהלך הדיון, כי השימוש בכלי יהיה רק בגין סרבני תחקור וכן במקרים בהם התחלואה היומית תהיה מעל 3,000 נדבקים ביום. משרד הבריאות התנגד להפסקת השימוש באיכונים וביקש להאריך אותם עד לסוף חודש מרץ על רקע תרומתו לאיתור הנדבקים. בסיכום הדיון נקבע, כי עד לדיון הבא בוועדה שיתקיים בעוד כשלושה שבועות, ייקבעו ההגדרות לסרבני תחקור ומהי כמות הנדבקים היומית שרק מעליה יבוצע השימוש בכלי.

במהלך הדיון נאמר כי פיילוט של אפליקציית הדרכון הירוק יחל בתחילת ינואר והשימוש הגורף בה צפוי להיות בסוף חודש ינואר. האוכלוסיות שיזכו לדרכון הירוק יהיו מתחסנים (7 ימים לאחר קבלת מנת החיסון השנייה), מחלימים ומי שיציגו בדיקת קורונה שלילית ותקפה.

שר המודיעין אלי כהן אמר בתום הדיון: "אני מודה לשב"כ על ההירתמות למלחמה בקורונה. כלי השב"כ איכן מאות אלפי מגעים, הציל חיים של לפחות 400 ישראלים והקטין את הפגיעה הכלכלית במשק. למרות שזו איננה ליבת פעילותו של הארגון, טובי המומחים בשב"כ נרתמו להצלת האזרחים מהמחלה והושגו תוצאות משמעויות.
"תודה על כך בשם כל אזרחי ישראל! לאחר שזיהינו כי מערך התחקור האפידמיולוגי האנושי הינו הכלי האפקטיבי ביותר לאיתור נדבקי קורונה פוטנציאליים ולאור השלמת הקמת המערך ע"י פיקוד העורף, החלטנו כי הכלי ישמש רק במקרים של נדבקים שאינם משתפים פעולה עם מערך התחקור האנושי או במקרים של התפרצות משמעותית של התחלואה".