נוברטיס רוכשת את קיידנט שבה מחזיקה כת"ב תמורת עד 770 מיליון דולר

קיידנט, שמפתחת תרופות לדיכאון וסככיזופרניה, מוחזקת ב-13% על ידי כלל תעשיות ביוטכנולוגיה • התמורות בעסקה: 210 מיליון דולר מיידית, והיתרה עם עמידה באבני דרך • במקביל: גמידה סל, שבה מחזיקה כת"ב 6%, גייסה 75 מיליון דולר

עופר גונן, מנכ"ל כת"ב תעשיות ביוטכנולוגיות / צילום: ערן לביא
עופר גונן, מנכ"ל כת"ב תעשיות ביוטכנולוגיות / צילום: ערן לביא

חברת התרופות הנוירולוגיות והפסיכיאטריות קיידנט (Cadent), המוחזקת ב-13% על ידי חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב), חתמה על הסכם לרכישתה על ידי חברת התרופות הבינלאומית נוברטיס. ההסכם הוא בהמשך לשיתוף פעולה של שתי החברות בפיתוח מוצר לדיכאון, שנחתם ב-2015.

על פי ההסכם הנוכחי, בעלי המניות של קיידנט יקבלו מיידית 210 מיליון דולר ועוד 560 מיליון בהתאם לאבני דרך מסוימות הקשורות לפיתוח ולמכירות של המוצר, כך שההסכם המלא יכול להגיע עד לסכום של 770 מיליון דולר.

קיידנט מפתחת תרופות למחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות. נוברטיס כבר מימנה וערכה ניסויים במוצר של החברה לדיכאון, והרכישה היא ככל הנראה על רקע הצלחת המוצר בניסויים קליניים, אם כי התוצאות לא פורסמו. לקיידנט כמה מוצרים נוספים, עצמאיים, שהמוביל ביניהם הוא מוצר לסכיזופרניה. ככל הנראה, גם מוצרים אלה השיגו תוצאות מעניינות, אחרת נוברטיס הייתה רוכשת רק את הזכויות למוצר לדיכאון.

מניית כת"ב, המנוהלת על ידי עופר גונן, זינקה בעקבות הדיווח ונסחרת בשווי של 330 מיליון שקל - עלייה של 55% מתחילת השנה. לדברי גונן, "הפעילות שלנו בקיידנט כללה בין היתר הבאת משקיעים לחברה, כולל הקרנות המתמחות אטלס וצ'ימינג, והיינו משמעותיים גם בגיבוש ההסכם עם נוברטיס. כשראינו שנוברטיס סימנו את תחום הטיפול בדיכאון עמיד לתרופות כאחד מתחומי הפעילות העיקריים שלהם לשנה הקרובה, הבנו שזה כנראה על בסיס המוצר של קיידנט, ואז הם גם התחילו להתעניין ברכישת החברה".

גונן הוסיף כי "טרם הרכישה נשקלה גם האפשרות להנפיק את קיידנט, על רקע חלון ההנפקות הפתוח לרווחה בשוק, אבל ההתקדמות לניסוי הבא הייתה עלולה לעלות לנו מאות מיליוני דולרים, וההנפקה הייתה מדללת אותנו".

קיידנט (לשעבר Luc) היא אחת החברות שההחזקה בהן הגיע לידי כת"ב כאשר לן בלווטניק רכש את כלל תעשיות, בעלת השליטה בכת"ב, והחליט למזג לתוכה את חברות הביומד הצעירות שלו (חברת אקסס של בלווטניק מחזיקה ב-10% ממניות קיידנט; ג"ו). כת"ב השקיעה כ-5.2 מיליון דולר בקיידנט, ותרשום הכנסה של 27 מיליון דולר מיידית, עם אפשרות לתשלומים נוספים בהמשך.

במסגרת אותו מהלך של בלווטניק הגיעה לכת"ב גם חברת ניאון, המפתחת חיסון טיפולי לסרטן, שהתמזגה עם ביונטק הגרמנית (אותה חברה שפיתחה יחד עם פייזר את החיסון לקורונה). המיזוג בוצע בעסקת מניות, שהניבה לכת"ב הכנסה של כמה מיליוני דולרים לפני כמה חודשים. החזקה שלישית שקיבלה כת"ב, היא 20% בחברת החיסונים אליסיו, המפתחת חיסונים לסרטן. גם לאליסיו מוצר המשתתף במרוץ לחיסון לקורונה, אם כי הוא לא נחשב כרגע לאחד המועמדים המתקדמים במירוץ.

גמידה מגייסת 75 מיליון דולר

אירוע נוסף שהתרחש השבוע בפורטפוליו של כת"ב, הוא גיוס של 75 מיליון דולר לחברת גמידה סל, שבה מחזיקה כת"ב 6% והיא נסחרת בנאסד"ק. הגיוס בגמידה סל נערך לקראת השקת המוצר המסחרי הראשון של גמידה סל - טיפול בסרטן הדם המשפר את ההצלחה של השתלות מח עצם עצמיות. להצלחת הגיוס תרמה הצלחת ניסוי במוצר השני של החברה, בתחום האימונותרפיה בסרטן הדם. בעקבות זאת, מתכננת החברה להמשיך לניסוי שלב II במוצר זה במהלך 2021.

מהלך נוסף שהתרחש בפורטפוליו של כת"ב בשבוע האחרון, הוא המיזוג שנערך בחברת הפורטפוליו אנקיאנו (19%), שנכשלה בעבר בפיתוח תרופה לסרטן, וכעת ממזגת לתוכה את חברת כמומאב בתחום הטיפול במחלות צלקתיות. לאחר זינוק במניה נסחרת אנקיאנו בשווי של 19 מיליון דולר.

הנכסים העיקריים של כת"ב כיום הם גמידה סל, מדיוונד, שפיתחה ומשווקת מוצר לטיפול בכוויות ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 99 מיליון דולר, אליסיו הפרטית, החזקה קטנה בכמומאב הממוזגת, וכן החזקה בחברת הסרטן ביוקיין.

לדברי גונן, "בשנים האחרונות העברנו את המיקוד שלנו לארה"ב. השילוב של ישראל וארה"ב חיובי מאוד, כי בארץ יש חדשנות, אבל המימון מגיע מארה"ב ואנחנו צריכים להיות שם".

 תפעלו לרכוש מוצרים נוספים? הקשרים של בלווטניק עוזרים בכך?

גונן: "לקראת סוף השנה נגבש אסטרטגיה לגבי מוצרים חדשים. לן תורם לכל המוסדות האקדמיים ומשקיע אישית גם בפיתוחים מאוד מוקדמים ויש לו גם כיסים עמוקים המתאימים להשקעות המשך בחברות הפורטפוליו שלנו, ולכן הקשר איתו מאפשר לנו הזדמנויות בסדר גודל אחר. חשוב, עם זאת, לומר שהחברות הן עצמאיות. למשל הגיוס של גמידה סלהוא כולו ממשקיעים חיצוניים. 

חברת NeuroRX הישראלית שמפתחת תרופות לקורונה ודיכאון מגיעה לנאסד"ק

חברת התרופות הישראלית NeuroRX, שמפתחת תרופה לקורונה ותרופת לדיכאון בשלבים מתקדמים של הניסויים הקליניים, חתמה על הסכם למיזוגה לתוך חברת ה-SPAC (בלנק צ'ק) Big Rock Partners Acquisition Corp הנסחרת בנאסד"ק.

ביג רוק נסחרת לפי שווי של 35 מיליון דולר, ועם ההנפקה של כ-50 מיליון מניות הנוספות ל-NeuroRX, צפוי שווייה לעלות באופן אוטומטי לכ-650 מיליון דולר, לאחר שעלתה במצטבר 12% מאז ההודעה. אם המוצר לקורונה של החברה יאושר לשיווק, בעלי המניות הנוכחיים של NeuroRX יקבלו מהחברה הציבורית עוד 25 מיליון מניות של החברה הציבורית ומענק של עוד 100 מיליון דולר במזומן.

ביג רוק גייסה 60 מיליון דולר בהנפקה ב-2017, ומאז היא מחפשת יעד לרכישה. במסגרת עקרונות הבלנק צ'ק, המשקיעים המקוריים בחברה רשאים כעת למשוך את השקעתם המקורית. לדברי מייסד ומנכ"ל NeuroRX, ד"ר ג'ונתן גאביט, "לא כל כך משנה לנו אם הכסף המקורי ישאר בחברה. יש לנו משקיעים שמעוניינים להשקיע בנו ברגע שנהיה ציבוריים".

על פי אתר Crunchbase, חברת NeuroRX גייסה עד היום 25 מיליון דולר ממשקיעים ששמותיהם לא פורסמו. קרן פרטית בשם GEM Global Yeild התחייבה להשקיע בחברה עד 95 מיליון דולר לאחר שתהפוך ציבורית.

התרופה של NeuroRX לקורונה, גרסה חדשה של תרופה שנרשמה בעבר לטיפול באין-אונות, השיגה תוצאות מרשימות בניסוי שלב I בקורונה. את המוצר מפתחת NeuroRX בשיתוף פעולה עם חברת רליף השוויצרית, ותחלוק עמה את השיווק בעולם ואת ההכנסות, אם המוצר יאושר. תוצאות הניסוי האחרון לפני שיווק צפויות בתחילת הרבעון הראשון של 2021. המוצר לטיפול בדיכאון נמצא בניסוי שעשוי להיות האחרון לפני שיווק, וג'אביט מעריך כי התוצאות המלאות לגביו יגיעו לקראת סוף 2021.