עסק ביום | פיצ'ר

"האנשים נהיו עצמאים ומנסים להציל את גורלם, אבל המדינה עוצרת אותם"

קרן פורטה הקימה עם שותף במהלך הגל הראשון את Urban Retro Garden - עסק לשיווק אדניות גדולות לגננים, מעצבי גינות, אדריכלים וקבלנים • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

קרן פורטה ואמיר ליפשיץ, בעלי עסק לשיווק אדניות / צילום: מיכל ליפשיץ
קרן פורטה ואמיר ליפשיץ, בעלי עסק לשיווק אדניות / צילום: מיכל ליפשיץ

קרן פורטה, אם חד הורית לשלושה, עבדה כאשת לוגיסטיקה שכירה בראשית המשבר, והוצאה לחל"ת ממש בראשיתו יחד עם רבים אחרים. הצורך לפרנס את ילדיה, הוביל אותה לחשב מסלול מחדש - ולצאת לעצמאות.

פורטה חברה אל אמיר ליפשיץ, מעצב גינות, והשניים הקימו יחד עסק חדש - Urban Retro Garden , בעיצומו של גל הקורונה הראשון. את העסק, לשיווק אדניות גדולות לגננים, מעצבי גינות, אדריכלים וקבלנים, הם פתחו בחצר ביתה של פורטה במושב בני דרור, באוויר הפתוח.

המוצרים שהם מוכרים הפכו בתקופה האחרונה לסחורה מבוקשת לאור ההתעוררות בתחום הגינון הביתי, ובתחילת הדרך נהנתה פורטה מהתעניינות של לקוחות, אך המגבלות והסגר השני טרפו עבורה את כל הקלפים.

"אנשים מפחדים להגיע אלינו בגלל מגבלות התו הסגול ולמרות שאנחנו במקום פתוח, אבל לסופר שליד הבית שלי אף אחד לא מפחד ללכת. שם אין הדבקות", אומרת פורטה. "אני מאלה שלקחו את גורלם בידם ופתחו עסק השנה. דווקא השנה.

"נפתחו עוד הרבה עסקים קטנים השנה, במיוחד באינטרנט, כי אנשים מצאו את הזמן לפתח את הרעיונות שלהם ולהתקדם. האנשים נהיו עצמאים ומנסים להציל את גורלם, אבל המדינה עוצרת אותם. כל ההנחיות אמורפיות. ההחלטות לא ברורות".

פורטה הייתה בטוחה שההתעוררות בתחום הגינון הביתי תסייע לה להרים את העסק למרות המגבלות בתקופה, אבל המציאות הייתה שונה. "העסק נפגע בעת הסגר השני, כי למרות שמדובר בחצר פתוחה בה ניתן להראות את המוצרים לא הרשו לנו לפתוח את העסק. הסגר הזה הפך אותי לעבריינית בעל כורחי. כל המגבלות ההזויות שמפרסמים כל הזמן יצרו מצב שאנשים אומרים לי אני רוצה לבוא לראות אבל אסור לי לצאת מהבית או אני חושש מהדבקות".

יש לכם אתר שדרכו ניתן לרכוש את המוצרים?
"יש אתר, והוא כל הזמן בפיתוח, אבל זה לא עוזר. כל עולם הגינון ועיצוב הבית והאדריכלות חווה התעוררות היום. אנשים נמצאים יותר בבית ורוצים לטפח אותו. הם גם לא נוסעים לחו"ל, אז הם מוצאים את מה שהם תכננו להוציא על הטיול לניוזילנד על אדניות ב-2,000 שקל, שזה בדיוק המוצר שלי.

"אבל אנשים לא מעוניינים לקנות את המוצרים שלי באינטרנט. הם רוצים לראות בעיניים, למדוד בעצמם. זה מוצר גדול. אדם לא יזמין אדנית בקוטר 80 סנטימטר שעולה לו 800 שקל ומעלה, בלי לראות אותה בעין לפני או לקבל ייעוץ כשהוא מול המוצר. כך מתברר. מספטמבר, מאז הסגר, אין לי כמעט הכנסה".

היית זכאית למענקים?
"כעוסקת פטורה לקחתי את המענק הראשון ואחר כך הבנתי שהמדינה תבקש ממני להחזיר את הכסף בעוד איקס זמן. זה יכול ליפול על חודה של עסקה. 200 שקל בהכנסות בחודש יכולים להעלות אותי מעל רף הזכאות למענק.

"אנשים אומרים לי 'אם את לא מצליחה למכור אז תשבי בבית ותיקחי את המענקים', אבל זה לא יעזור לי. המענקים לא משמעותיים כי ממילא ההכנסות שלנו כעסק בתחילת דרכו לא היו גבוהות מאוד. יום אחד ישבתי אצל רואה החשבון שלי והוא אומר לי 'על הפרש של 200-300 שקל את לא זכאית למענק'. תנסי למכור עוד כדי להתפרנס, כי מענק לא תקבלי החודש.

"אני לא באה לעודד עבודה בשחור אבל מה אומרת לנו המדינה? 'שבו בבית ואל תרוויחו, ותנסו להתקיים מסכומים זעומים'. זה לא הגיוני. קיבלתי 6,000 שקל מענק על כחודשיים. זה בקושי מכסה שכר דירה".

פורטה מפנה את האצבע המאשימה לממשלה. "בנאדם קם ורוצה לעבוד ולעשות ולהתפתח ואומר 'זה קשה אבל אני אנסה' והוא תקוע, כי המדינה לא מאפשרת לו למכור בצורה חופשית.

"אני בין הפטיש לסדן - או שאשב בבית ולא אמכור ואקח כסף מהמדינה שלא יספיק לכלום, או שאני אתחיל למכור בשחור. זו מציאות בלתי אפשרית. המענקים לא מאפשרים מחיה סבירה לי ולשלושה ילדים ואני גם לא יכולה כרגע לייצר הכנסה שתספיק, אבל גם אם אייצר הכנסה לא מאוד גבוהה אני כבר לא זכאית לסיוע מהמדינה. זו לא באמת ברירה.
"עצמאים רבים רואים את חבריהם השכירים בחל"ת מובטחת עד יוני 2021, בלי חשש, בעוד במקרה שלנו אנחנו מפחדים לקחת מענקים כי אולי נצטרך להחזיר, וגם מתקשים במכירות בשל האיסור להיפגש. המדינה גורמת לנו לפחד ממנה. במקום שנרצה להשקיע בה ולהמשיך להניע את הכלכלה היא מתייחסת לכולנו כאזרחים משלמי מסים אך לא שווי זכויות".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il