מהמעברה בחיפה לאימפריה של מיליארדים: הכירו את המשפחה שמאחורי פרשת המס החדשה

ההתחלה במעברה, עסקי הרכב בארה"ב של האח הבכור מיקי ועסקאות ענק מול לבייב, תשובה ושרי אריסון • כך הפכו האחים והאחיות לבית משפחת דיין, ששניים מהם מצויים כעת בלב חקירה של רשות המסים, לאחת המשפחות העשירות בישראל

איציק ואמיר דיין / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
איציק ואמיר דיין / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

חקירת רשות המסים בעניינם של האחים איציק ואמיר דיין, מיקדה באחת את תשומת הלב לפעילות המשפחה ששווי נכסיה מוערך במיליארדי שקלים. מדובר במשפחה שפועלת בדרך כלל מתחת לרדאר ונמנעת מחשיפה תקשורתית, ושעסקיה מתפרשים על פני תחומים רבים ובהם נדל"ן, מלונאות, רכב ואנרגיה. אלה מנוהלים תחת אגד של חברות בישראל ובעולם, שבכל אחת מהן שותפים אחים שונים.

הוריהם של האחים דיין הגיעו מאיראן (פרס) ב-1950 ויושבו במעברה בשער העלייה. נולדו להם 12 ילדים - מיקי (משה) בן ה-65 הבכור, אמיר בן ה-43 הוא הצעיר. שלא כמו עסקים משפחתיים טיפוסיים, שבהם האחים ממשיכים את דרכו של אב או סב המשפחה, כאן האחים הם שבנו את העסק בעצמם. מי שהחל במהלך הוא הבכור מיקי: הוא נסע לארה"ב כדי לחפש את מזלו, התחתן ופתח עסק בתחום מכירת המכוניות המשומשות ששגשג. כששב ארצה מארה"ב ב-1987 מתוך געגועים לארץ ולמשפחה, הוא פתח מרכז שירות של מרצדס, תוך שהוא נעזר באחיו יעקב שהשתחרר אז מהצבא, למד והוציא את התעודות הנדרשות כדי לפתוח מוסך.

בשלב הבא הקימו האחים מוסך בשכונת מונטיפיורי שעד היום פועל בו מרכז שירות של מרצדס, אבל הם רצו להתרחב מעבר לכך, והחליטו לנסות את כוחם במסחר ברכב משומש. לדברי מקורב למשפחה, מיקי והאח דודו (שנפטר לפני מספר שנים במפתיע) הם שזיהו את הטרנד בתחום והקימו את חברת הסחר במכוניות טרייד מובייל. בנגזרת הרכב, למשפחה חברות נוספות משיקות, כשהעיקרית שבהן היא פטרוטק, חברה ליבוא תוספי דלק ושמנים, מן הגדולות בארץ לציוד למוסכים.

בשנים האחרונות משפחת דיין נוכחת יותר בישראל, אם בתחום הנדל"ן ואם בהתמודדות על רכישת חברות ציבוריות. הם רכשו את מגדל הזוהר (בעבר של היזם דודי אפל) שנכנסה לפירוק והחזיקה בזכויות בפרויקטים ובקרקעות במיקומים שונים בישראל. את פעילות ההתחדשות העירונית מובילה בשנים האחרונות יפה דיין, אחת האחיות. לחברה המשפחתית שני פרויקטים שהם מבקשים להקים בגבעת שמואל ובפתח תקווה. העסקה הנוצצת ביותר בתחום התקיימה ב-2017. אז רכשו הדיינים את רשת מלונות קראון פלאזה מידי מלונות אפריקה ישראל, בהיקף כספי כולל של 950 מיליון שקל.

המשפחה גם רכשה שורה של מלונות בוטיק בישראל, בשלבים שונים של הקמה. כך למשל, רכשה בשנה שעברה מקבוצת חג'ג' את מלון Port TLV, תמורת 60 מיליון שקל, את מלון גילגל ברחוב נס ציונה, מבעלים פרטיים. וכן את מלון אינדיגו ברמת גן, תמורת 115 מיליון שקל. בשנה שעברה הם רכשו את בית המכס הדרומי ביפו, תמורת 45 מיליון שקל, גם שם בכוונתם להקים מלון בוטיק. המלונות שנרכשו, צורפו לרשת מלונות אפריקה ישראל.

מאבקים מול שרי אריסון ויצחק תשובה

בד בבד הלכה והעמיקה משפחת דיין בשנים האחרונות את החזקותיה בנדל"ן בגרמניה, אשר מרוכזות תחת חברת גולדן קפיטל ששוויה הוערכה בעבר בכשני מיליארד שקל. ב-2017 ביצעה המשפחה רכישה אגרסיבית של מניות איי.די.או (ADO), חברת נדל"ן שנסחרה בבורסה בת"א ופועלת בשוק הנדל"ן של ברלין (מחזיקה ביותר מ-20 אלף דירות), שהייתה אז בשליטת שיכון ובינוי של שרי אריסון.

המהלך העוין של משפחת דיין, שבוצע בצוותא עם הקרן הזרה אפולו, הוביל למאבק באיי.די.או, שהפך בהמשך להסכם לשליטה משותפת עם שיכון ובינוי, שלא עלה יפה. בסופו של דבר החליטו בשיכון ובינוי, שעברה בינתיים לשליטת נתי סיידוף, למכור את מרבית החזקותיה ב-ADO לידי אפולו ודיין, שביססו את שליטתם בחברה.

אשתקד, שנתיים לאחר שהחלה במהלך הרכישות, רשמה משפחת דיין אקזיט ענק עם רווח של עשרות אחוזים על ההשקעה באיי.די.או. זאת לאחר שהחברה הגרמנית "אדלר" רכשה את ADO תמורת 2.75 מיליארד שקל, בפרמיה של 82% על המחיר שבו נסחרה החברה בבורסה. חלקה של המשפחה במכירה עמד על יותר מחצי מיליארד שקל.

רווח עצום גרפה המשפחה גם כשניצלה בתחילת השנה הזדמנות בעסקי האנרגיה של יצחק תשובה, לאחר שקבוצת דלק שבשליטתו נקלעה לקשיים. משפחת דיין רכשה מידי סיטיבנק, אחד מנושיה של קבוצת דלק, 12% ממניות השותפות דלק קידוחים (המחזיקה במאגרי הגז תמר ולווייתן) תמורת כ-200 מיליון שקל - סכום ההלוואה שהעמיד הבנק לדלק ושכנגדה שיעבדה את יחידות ההשתתפות. בתגובה פנתה קבוצת דלק לבית המשפט, ואף זכתה לקבל צו מניעה זמני נגד השלמת העסקה. בסופו של דבר הגיעו הצדדים להסכם, במסגרתו רכשה קבוצת דלק בחזרה מידי משפחת דיין כ-7% מהון השותפות והותירה בידיה כ-5% מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, ששוויין זינק מאז במאות אחוזים על רקע השיפור המהיר במצב עסקיה.