טיולים | פיצ'ר

לגולן בהשראת "שעת נעילה": סיורים באתרי מלחמת יום כיפור

העניין והטלטלה הרגשית שעוררה הסדרה "שעת נעילה" הולידו גל של טיולים ברמת הגולן, בעקבות אתרי הקרבות במלחמת יום כיפור • גם בלי קשר לסדרה כדאי לטייל עכשיו בגולן

תצפית מהר שיפון / צילום: רינה נגילה
תצפית מהר שיפון / צילום: רינה נגילה

סדרת הדרמה המטלטלת "שעת נעילה" אומנם הסתיימה, אבל העניין והדיון הציבורי שהיא עוררה במלחמת יום כיפור ממשיכים להדהד. אחת מתוצאותיה היא גל של טיולים לרמת הגולן בעקבות המלחמה הקשה ההיא.

גם בלי קשר לסדרה, אנחנו עומדים בפתחה של העונה הכי יפה בגולן - כשהכול מוריק וכששלג ראשון כבר מעטר את פסגת החרמון. הניגוד בין הנוף היפה והרגוע והזוועה והכאב של האירועים שהתרחשו בו רק מעצימה את האפקט.

תצפית עמק הבכא, למשל, משקיפה על פתחת קוניטרה, שבה התחולל אחד הקרבות הקשים ביותר במלחמת יום הכיפורים. מול כוח סורי שמנה מאות טנקים ניצבו עשרות בודדות של טנקים מחטיבות השריון 188 ו-7. הקרב התנהל בטווחים קצרים ביותר וחטיבות צה"ל ספגו אבדות קשות במשוריינים ובנפש.

עמק הבכא / צילום: דפנה מאיר
 עמק הבכא / צילום: דפנה מאיר

גדוד 77 של חטיבה 7, בפיקודו של סא"ל אביגדור קהלני, שניהל באזור זה את קרבות הבלימה, הצליח לבלום את הצבא הסורי, למנוע את פלישתו לישראל ולהדוף אותו חזרה לסוריה. מראה מאות הטנקים השרופים שנותרו לאחר הקרב נתנו לעמק את שמו. במקום אנדרטה לזכר הנופלים, חורשה שבה עץ לזכר כל חלל וטנק סורי שנותר בדיוק בנקודה שבה נעצר.

ניתן לשמוע עוד על קרב עמק הבכא ב"מיצג עמק הבכא" בקיבוץ אלרום הסמוך לאנדרטה. בסרט משולבות עדויות אישיות ותיעוד אותנטי מלווה באנימציה ובהדמיות מתקדמות שמשחזרות את מהלכי הקרב וגבורתו. המיצג מוקרן באיכות תמונה HD ומלווה באפקטים קוליים שמסייעים לצופים לחוש במעט ממה שעבר על הלוחמים בקרב ( בתיאום מראש לקבוצות בלבד : 04-6838016 www.elromtours.co.il )

תצפית נוספת (על כביש 98, קילומטר וחצי מצפון לקיבוץ עין זיוון), אל עבר פתחת קוניטרה וסוריה היא רמפת כח נתי, שהשתתף בכיבוש המובלעת הסורית לאחר קרבות הבלימה. הכוח הורכב בעיקר מלוחמים שחזרו מחו"ל עם פרוץ המלחמה, ולכן המוטו של האתר נלקח מדברי המשוררת חנה סנש "קול קרא והלכתי".

תצפיות יפות על מרחב הגולן קיימות גם מראשי התלים הגעשיים. בראש הר בנטל תצפית מוכרת שחולשת גם היא על פתחת קוניטרה ובנוסף על קו התלים הגעשי י ם, מרחבי הרמה והחרמון.

דרך עפר טובה מעפילה גם אל תל שיפון. מראשו צופים על השטחים שבהם לחמה חטיבת המילואים בשריון 679, שלה מוקדשת האנדרטה בראש התל. שטחי הלחימה מהווים כיום שטחי אימונים של חיל השריון. במורדות התל כרמי גפנים שבעונה זו נצבעות בכתום ואדום של שלכת.

אנדרטת חטיבה 679 ביער הנופלים (כ-2 קילומטרים מדרום לקיבוץ אורטל, פונים מזרחה בדרך עפר) הוקמה לזכרם של 74 לוחמי החטיבה שנפלו בקרבות, ועליהם נוספו חללי מלחמת לבנון השנייה וכן נופלים באימונים ובפעילות מבצעית.

במלחמת יום הכיפורים הייתה החטיבה בין הכוחות שבלמו את הסורים ואף כבשה שטחים בעומק סוריה. האנדרטה ניצבת על אחת הגבעות שעליהן לחמה החטיבה תחת פיקודו של אורי אור כנגד הצבא הסורי, שחתר להגיע לגשר בנות יעקב ומשם לדהור לעומק המדינה. במקום ניתן להאזין ל מסבירן קולי.

אחד הקרבות הקשים במלחמת יום הכיפורים התנהל בתל סאקי, כאשר מאות טנקים ואלפי חיילי חי"ר סוריים את גדר הגבול. 28 לוחמים מהנח"ל והשריון נותרו על התל לאחר קרבות, פצועים וללא תחמושת והתבצרו בתוך הבונקר הקטן שבראש התל, כשהם מוקפים בכוח סורי אדיר.

תל סאקי / צילום: ישראל אשד
 תל סאקי / צילום: ישראל אשד

פעמיים נשלח כוח לחלץ את הנצורים בתל סאקי ופעמיים הכוחות נורו והושמדו כמעט לגמרי. באנדרטה בה משובצות תמונותיהם של 32 הנופלים. המוצב הנוכחי נבנה לאחר מלחמת יום הכיפורים ואפשר להיכנס אליו ולטייל בין המסדרונות והחדרים שתחת לאדמה.

אחד החדרים במוצב הינו חדר זיכרון המוקדש לנופלים בקרבות שאירעו כאן. מומלץ להשתתף בחוויית "אתגר הבונקר" בתל סאקי, המצעידה את המבקרים בעקבות האירועים שהתרחשו כאן. לצד סיפורי מורשת הקרב תערכו משחק בריחה בתוך הבונקר (משך הפעילות - כשעתיים. בתיאום מראש, לא בשבת 050-8432379).

למעוניינים במידע על מורי דרך לסיורים ובהמלצות על אתרי לינה או אוכל יכולים להתעדכן באתר תיירות גולן : www.tourgolan.org.il