בחירות | פיצ'ר

מפלגת העצמאים: הקורונה הכלכלית שולחת את העצמאים היישר לזרועות הפוליטיקה

המשבר הכלכלי העלה לסדר היום את מצבם של העצמאים בישראל, והאכזבה מהבטחות הממשלה הוציאה רבים מהם לרחובות • השאלה כעת היא האם תנועות המחאה שקמו ינצלו את המומנטום כדי להיכנס לכנסת • הנה ארבע מפלגות פוטנציאליות

הפגנת העצמאים, כיכר רבין / צילום: שלומי יוסף
הפגנת העצמאים, כיכר רבין / צילום: שלומי יוסף

השאלה החמה בימים אלה היא האם ומתי יהיו בחירות בישראל. אווירת ה"עוד-רגע-בחירות" מעוררת לא מעט התרגשות בקרב רבים שרוצים להפוך בעצמם לחלק ממקבלי ההחלטות. קבוצה אחת תוססת במיוחד היא העצמאים במדינה, שקיבלו קריאת השכמה בתקופת המשבר, והגיעו למסקנה שאם לא ידאגו לעצמם, כנראה שאף אחד לא ידאג להם.

כבר בתחילת משבר הקורונה, בסבב הבחירות הקודם בחודש מרץ, איימה זעקת העצמאים להפוך לאיום פוליטי, ואולי אפילו למפלגה. אבל אז הם קיבלו הבטחות מפוליטיקאים שידאגו להם לרשת ביטחון, ועל הדרך התחילו גם חילוקי דעות בין הארגונים השונים (לה"ב, לשכת יועצי המס, השולמנים, נשיאות המגזר העסקי ועוד), שנפלו כפרי בשל לידי הפוליטיקאים ופקידי האוצר ומוססו את ההתארגנות שלהם ככוח אחד חזק.

החודשים חלפו והסיוע שקיבלו העצמאים לא תאם את ההבטחות הגדולות (ביניהם הבטחות לחוק שיעגן דמי אבטלה לעצמאים וזכויות סוציאליות נוספות), המענקים לא סגרו עבור עצמאים רבים את הבור הכלכלי שנפער ומצבם של עסקים רבים התדרדר לפשיטת רגל, סגירה או עריכת שינויים דרמטיים על מנת להתפרנס בתקופה קשה זו.

המצב הזה מהווה קרקע פורייה למחשבות על התמודדות בבחירות הבאות בשמם של העצמאים, על מנת להילחם "מבפנים" על זכויותיהם. גורמים שונים בקרב העצמאים מתחילים להתגבש ככוח פוליטי, להצטרף למפלגות קיימות או לגייס כספים להקים מפלגות חדשות.

כבר כעת מסתמנת בעיה בהתמודדות - ריבוי של גורמים המעוניינים לייצג את העצמאים, שפוגעים ביכולת להפוך למפלגה אחת בעלת כוח משמעותי. מי ומי בזירה הפוליטית המתעוררת הזאת? גלובס חושף את המפה הפוליטית של מפלגות העצמאים.

מפלגת העסקים והעצמאים בישראל

מי יעמוד בראש: עו"ד רועי כהן, נשיא להב
סטטוס: מפלגה רשומה. הוקמה לקראת הבחירות לכנסת ה-21, אך כהן הצטרף בסוף לכולנו ולא נכנס לכנסת

רועי כהן / צילום: תמר מצפי, גלובס
 רועי כהן / צילום: תמר מצפי, גלובס

לקראת הבחירות לכנסת ה-21, בראשית 2019, הכריז עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים בישראל (להב) על הקמת מפלגה שתפעל למען העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. לבסוף בחר להצטרף לכולנו בראשות משה כחלון, שובץ במקום השמיני ברשימה ולא נבחר לכנסת.

כעת, למוד ניסיון, מחדש כהן את היוזמה לרוץ במפלגה נפרדת. כהן מקווה שלא יהיו בחירות אבל "ברגע שיחליטו על בחירות, מפלגת העסקים והעצמאים בישראל מגיעה עם תשתית מוכנה".

"בפעם הקודמת הקדמתי את זמני, אבל לא הקדמתי את הייעוד, והייעוד הוא שתהיה נציגות בכנסת לעצמאים, ואני ערוך ומוכן עם מאות פעילים ששולחים יום-יום הודעות על כך שהפעם הגיע הזמן לרוץ בצורה עצמאית", אומר כהן.

מה למדת בניסיון הפוליטי הקודם?
"בפעם שעברה הייתי הילד שצעק 'המלך הוא עירום' ובזמן אמת לא יהיה לכם דמי אבטלה לעצמאים, לא יהיה לכם סיוע לעסקים בשעת חירום, אבל הוא צועק 'זאב-זאב' ואף אחד לא מאמין. משבר הקורונה הוכיח לכולם שכל מה שטענתי על כך שהמדינה לא מוכנה למשבר במגזר העצמאים היה נכון".

עם מי תרוץ?
"היום יש התגייסות של ראשי ארגונים שמוכנים להצטרף. בפעם הקודמת פוליטיקה הייתה בשבילם מילה גסה, אבל הפעם הם מוכנים לשנות מבפנים. ראשי ארגונים הגדולים מתחום המסעדות, תיירות ואירועים, תעשייה ומסחר - המון אנשים שהחליטו הפעם אנחנו צריכים לקחת את גורלנו בידינו.

"אני עדיין מקווה שלא ניגרר למערכת בחירות רביעית בשנתיים. אין בזה צורך וזה רק יפגע בעצמאים ובמשק. להיפך, צריך תקציב מדינה ולגלות אחריות ומנהיגות ולדאוג ליציבות ולא לגרור את המדינה לעוד מערכת בחירות בתקופת משבר עמוק. אחרי המשבר יבוא יום ותיערך מערכת בחירות בתקופת שגרה, ואז העצמאים ידרשו להיות חלק ממקבלי ההחלטות. כרגע המטרה היא שהעסקים יקבלו כמה שיותר עזרה בתקופה הקשה הזאת, ואת זה ניתן לעשות רק עם מדינה מתפקדת, עם תקציב, ולא עם מדינה בטרללת של מערכת בחירות אחת אחרי השנייה".

ישנם עוד ראשי ארגוני עצמאים וארגוני מחאה שמתגבשים היום להקים מפלגה. זה יפגע בכוח של כולם?
"כל אחד רשאי להקים מפלגה ולייצר מסגרת משל עצמו, אבל בסוף איפה שנמצאים הכוח, הידע, הניסיון והכלים איך לשנות מחר בבוקר- שם צריך להתמקד. אנחנו נביא את כל זה. יש הבדל בין ראשי ארגונים ממוסדים שיש מאחוריהם קהל ותמיכה, ובין כל מיני קבוצות מחאה, שלא ידוע מי עומד מאחוריהם או שאין להם מספיק כוח".

"הראשון שישמח לכל חיבור והליכה משותפת של העצמאים, אם וכאשר יהיו בחירות, זה אני. נשים את האגו בצד והמטרה מקדשת את האמצעים , אבל צריך רצינות כדי להיכנס למהלך פוליטי ולהצליח באמת להשפיע. לא יכול לקרות מצב שבו כל אדם יקים מפלגה ללא כל תמיכה וללא כל תשתית וידע ויתיימר לייצג את העצמאים".

 מפלגת השולמנים

מי יעמוד בראשה: אביר קארה, מייסד תנועת אני שולמן
סטטוס : חברי קבוצת "אני שולמן" גייסו מעל מיליון שקל להקמת מפלגה, אך אביר קארה אומר שהוא לא עומד מאחורי היוזמה. בינתיים.

אביר קארה, מייסד תנועת "אני שולמן" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 אביר קארה, מייסד תנועת "אני שולמן" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בתוך פחות משבועיים גייסו חברי קבוצת "אני שולמן" בפייסבוק מעל מיליון שקל יוזמה להקמת "מפלגת השולמנים" שתרוץ בבחירות הבאות. בהודעה שעברה בקבוצת הוואטסאפ של השולמנים, נשאל: "מי היה שם 1,000 שקל מהכיס בתקופה לא פשוטה זו - כסף שלא יחזור - בשביל להקים מפלגת עצמאים בראשות אביר קארה שלנו". 

אביר קארה, מייסד "אני שולמן", אומר שאינו עומד מאחורי המהלך. "היוזמה הזאת לא החלה על דעתי. הממשלה עכשיו לחיצה, לא יודעים מה הכיוונים ולאן הולכים וצריך עדיין לטפל באנשים בשטח", אמר קארה. "עכשיו אנחנו צריכים לעשות מה שנכון לציבור. יש מצב פוליטי בעייתי, שצריך לשקול אותו לכל הכיוונים ולא לקפוץ בראש. מי שקופץ בראש עלול לאבד סיכויים".

ישנן הרבה קבוצות של עצמאים. למה לא להתאחד ולהפוך לכוח אמיתי?
"העצמאים באופן כללי זה כח שקשה לאחד אותו. יש תפיסות עולם שונות לכל קבוצה, ושכשהן מתנגשות זה לא יילך לאחד בין האנשים שעומדים בראש הקבוצות שמייצגות אותם. אנחנו למשל מתנגדים לפורום העצמאים בהסתדרות וארגוני עצמאים אחרים תומכים בפורום הזה".

במה השולמנים שונים?
"אני חושב שהשולמנים הם היחידים שיכולים להביא בשורה לעצמאים עם תוספות של קצוות של מפלגות ליברליות ולעשות משהו עם אגנ'דה יותר רחבה על בסיס רעיונות של שוק חופשי וכלכלה חופשית. להגיד מחר בבוקר שזה מה שיקרה, אני לא יכול. צריך תמיד לזכור שהכנסת היא אמצעי לייצור פעולות. אם אנחנו יודעים להשתמש בהם מבחוץ אנחנו לא צריכים להיכנס לפוליטיקה. אפשר להשתמש באמצעי הזה מבחוץ ולהשפיע על 55 חברי כנסת. מה יעשו 5 חברי כנסת בפנים? אני מרגיש שהשפענו מאוד עד היום גם מבחוץ ".

תסכים להתאחד עם קבוצות עצמאים אחרות?
"נתאחד עם כל אדם במדינה שיתרכז באג'נדה שלנו בכל אחד מהתחומים, אם זה בארנונה עסקית, במיסוי, באגרות, ברגולציה וכדומה. בכל מאבק יש אהבות ושנאות, אבל לגבי 95% מהדברים יש הסכמה, אז צריך לחפש את הגשר ואת המאחד. אם הולכים למהלך גדול ונרחב צריך את כל הכוחות הרלבנטיים יחד, אבל עם מצע מסודר. יש לנו מצע מסודר".

אם לא תתאחדו, כולם יחלשו.
"זו בעיה קשה. יקומו ים של התארגנויות פוליטיות קטנות עכשיו בבחירות, שיתיימרו לייצג עצמאים. אני מתהפך בלילה מצד לצד בגלל אנשים שמאוד רוצים לעשות טוב ועושים נזק. אתה צריך להיות מבושל ולהגיע מוכן.

"יצרתי כוח מטורף. יש לי חמ"ל עם אנשים טובים ואני משפיע מאוד בכנסת, כולם סופרים אותנו ומפחדים מאתנו. אם מחר יקומו קטנות ואף אחד לא נכנס מה שיקרה זה שאיבדת את העוקץ, אתה כבר לא קיים וזה סיכון עצום. בכל דבר שאני עושה יש לי כוונה לנצח. אני לא אלך לקבור את הסיכויים שיצרתי. זו תהיה טעות קשה".

מפלגת צומת

מי יעמוד בראשה: עו"ד משה גרין
סטטוס: מפלגה רשומה. בכנסת ה-22 רצה כמי שמייצגת את החקלאים אך לא עברה את אחוז החסימה.

עו"ד משה גרין / צילום: תמונה פרטית
 עו"ד משה גרין / צילום: תמונה פרטית

מפלגת צומת הוקמה ב-1983 על ידי רפאל איתן (רפול) והגיעה לשיא כוחה בכנסת ה-13, אז מנתה שמונה ח"כים. בהמשך לא עברה המפלגה את אחוז החסימה ובבחירות לכנסת ה-22 התמודדה המפלגה כמייצגת המרחב הכפרי, התיישבות וחקלאות, וגם אז נותרה מחוץ לכנסת. כעת, בשילוב כוחות עם עצמאים, מחדשת המפלגה את המאבק כמי שמייצגת גם את החקלאים וגם את העצמאים ממגזרים שונים.

מי שעומד מאחורי האיחוד הזה הוא רוני הרש, בעלים של משרד ייעוץ תקשורתי. "יחד עם קבוצת חברים גדולה רצינו להקים מפלגה לטובת העצמאים עוד בסביבות אפריל. כשראינו במה זה כרוך רבים מהם אט אט התייאשו וויתרו. לכן, החלטנו לחבור למפלגה קיימת, עם ציבור משלה ועם זאת כזאת שתיתן לנו מקום להשפיע גם לכיוונים שחשובים לנו", מספר הרש.

כך הגיע הרש לפגישה עם עו"ד משה גרין, יו"ר צומת. גרין, כאיש עסקים וכעצמאי בעצמו היה בעד חיבור שכזה והרש החל לשמש ראש מטה העצמאים בצומת.

הרש: "התחלנו לעבוד בנושא זה עוד לפני שדיברו על בחירות. פגשנו לא מעט עצמאים ומנהיגי קבוצות עצמאים שונות, כמו אנשי תיירות, גננות פרטיות וניסינו לסייע להם מול חברי הכנסת והתקשורת. נכון להיום יש מספר קבוצות גדולות של אלפי אנשים כל אחת שהולכות איתנו. הנושא הזה קצת רגיש היות ויש כל מיני הסכמות שצריך עוד לסכם אז אני מעדיף לחכות עם ההכרזות הגדולות".

גרין יהיה זה שיעמוד בראשות צומת. גרין: "צומת חרתה על דגלה מזמן את הרעיון שכל אחד יוכל לעבוד במה שהוא רוצה, איפה שהוא רוצה. חלק מאנשינו הם חקלאים ומושבניקים, אך גם הם עצמאים כך שיש לנו הרבה קווים משותפים. קחו לדוגמה את ביטוח לאומי. לא יכול להיות שבן אדם ישלם אלפי שקלים מדי חודש וברגע המשבר או כשהוא מגיע לזיקנה יקבל 1,500 שקל. לא בשביל זה הוא חסך. צריך להיות ביטחון לעסקים. לא יכול להיות שעצמאי שהוא נישום ישלם עשרות אחוזים בעוד שבעל חברה משלם 24%. תקרת המס כל כך גבוהה שלא פלא שעסקים רבים קרסו".

תסכימו להתאחד עם מפלגות עצמאים אחרות?
גרין: "אני תמיד בעד איחודים. ההזדמנות היא עכשיו. אם יבואו אלינו דמויות מפתח בתחום הכלכלה, ויש כבר דיבורים כאלה, בוודאי שנראה זאת באור חיובי אבל זה יהיה חייב להיות אמיתי ואדם עם קבלות".

הרש: "הפנייה הראשונית שלי לצומת היתה כדי להגיע לקהלים נוספים. אני מאוד מאמין באיחודים וחיבורים ואני מאמין שגם נראה כאלה ככל שהזמן יעבור".

מפלגת עצמנו

מי יעמוד בראשה: דותן סופר, יו"ר קבינט התקווה של ראשי מחאת העצמאים
סטטוס: מתקיימים משאים ומתנים בין מפלגות קיימות לסופר, במסגרתם המפלגות מנסות לגייס אותו לשורותיהן

דותן סופר, יו"ר קבינט התקווה / צילום: תמונה פרטית
 דותן סופר, יו"ר קבינט התקווה / צילום: תמונה פרטית

ביולי השנה נבחר דותן סופר (41), ממובילי מחאת העצמאים, ליו"ר קבינט התקווה, שאיחד מעל 30 ארגוני מחאות עצמאים יחד והוליד כמה מההפגנות הגדולות ביותר שנערכו בשם העצמאים בתקופת המשבר הנוכחי, בהן ההפגנה בגן צ'רלס קלור בה השתתפו עשרות אלפי המפגינים והמחאה הגדולה בכיכר רבין.

בלי להתכוון הפך סופר לסמל מחאת העצמאים בעיני רבים, לאחר שהתרוצץ בכיסא גלגלים (בעקבות פציעה) מעל במות המחאה וסיפר על כאבם של כל העצמאים מדם ליבו. עכשיו הוא מחוזר על ידי פוליטיקאים רבים וארגוני מחאה שונים שמבקשים ממנו להפוך מסמל - לאיש ציבור שידאג לאינטרסים של העצמאים.

"לא חיפשתי ללכת לפוליטיקה. ואני עדיין לא מחפש", אומר סופר. "ראשי המגזרים כמו המסעדנים, חיי לילה, תיירות, תרבות ועוד הרבה מנסים לגבש משהו משותף. הליכה משותפת לפוליטיקה. יש לנו קילומטרז' של שנה במחאה הכלכלית, אנחנו יודעים איפה הבעיות ומה צריך לעשות כדי לתקן אותן. אם נעשה את זה, זה יהיה הכי נקי שיש ובלי עירוב של ציניות פוליטי".

ישנם רבים שמעוניינים לייצג את האינטרסים של העצמאים.
"ממה שאני שומע בשטח כבר יש 8-9 מפלגות או מפלגות בפוטנציה שמתכוונות לרוץ על הטייטל של העצמאים. מה שיגרום לי לרוץ זה לא כי אני רוצה להיות פוליטיקאי, אלא כי אני רוצה לעשות שינוי. לדעתי רוב אלה שמדברים היום על לרוץ, רוב הסיכויים שהם לא ירוצו לכנסת, כי הם לא מאורגנים מספיק. אין הרבה סכנה בזה שיהיו יותר מדי מפלגות. לא נראה לי שכל מי שמצהיר הצהרות ילך לייצג את העצמאים בסוף".

אתם יכולים להתאחד עם קבוצות אחרות?
"לא עם כולן, כי יש לנו תפיסות עולם שונות. יש לנו מושג אחר למשל לגבי מי צריך לנהל את המדינה. אני חושב שמנהל כושל בתחומי הכלכלה, הבריאות והחברה ויצר שיסוע ופילוג עמוק בעם לא צריך להמשיך בתפקידו, וזה בלי קשר לכתבי אישום. חלק מהשולמנים חושבים אחרת, אז יהיה קשה להתאחד כך.

"אנחנו לא מדברים על שמאל וימין אנחנו מדברים על כך שכל מי שאיתי הגיע למחות על מצב כלכלי שנכפה עליו. אנחנו פחות מתעסקים בפרסונה. אנחנו מתעסקים במצב שנכפה עלינו בעקבות ניהול גרוע של משבר שבו נמדדת מנהיגות. המנהיגות שלנו לא הוכיחה את עצמה והיא צריכה לפנות את המקום למנהיגות אחרת".