אנרגיה מתפרצת: השנה הירוקה של הבורסה בת"א

לאחר שנה חלומית לחברות האנרגיה המתחדשת, לא נראה כי הטרנד עומד לחלוף, ובקנה ניצבות עוד לא מעט הנפקות מתוכננות של חברות בענף

בורסה לניירות ערך ת"א / צילום: איל יצהר
בורסה לניירות ערך ת"א / צילום: איל יצהר

השנה החולפת הטיבה עם חברות האנרגיה המתחדשת (הירוקה) שהפכו לטרנד הלוהט בבורסת ת"א, עם עליות חדות במניותיהן וזרם של הנפקות חדשות של חברות הפועלות בתחום, על נגזרותיו השונות.

החברות הללו נהנות מהדרישה העולמית הגוברת להפחתה דרמטית בשימוש בדלקים מזהמים ומעבר לאנרגיות נקיות (בעיקר סולארית ואנרגיית רוח) ומרגולציה תומכת, כשמנגד נרשמה קריסה אדירה בשווי חברות האנרגיה המסורתיות, על רקע צניחת מחירי הנפט לרמות שפל שלא נראו מעולם. 

בזכות הביקושים הגבוהים לחברות הפועלות בתחומי האנרגיה הירוקה, הבורסה בת"א  עושה דרכה לרשום שיאי פעילות בתחום ההנפקות הראשוניות, כמוהו לא חוותה מאז שנת 2007. יותר מרבע מהחברות שהצטרפו לבורסה ב-2020 משתייכות לתחום האנרגיה המתחדשת, עם גיוסי IPO בהיקף כולל של כ-1.6 מיליארד שקל.

את גיוס ההון הגדול ביותר, בהיקף כ-600 מיליון שקל, הבטיחה לאחרונה חברת נופר אנרג'י , במהלך שבוצע לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל "לפני הכסף". זה יהפוך את נופר בימים הקרובים, עם תחילת המסחר במניותיה, לרביעית בשוויה בענף אחרי החברות אורמת , אנרג'יקס  ואנלייט .

מלבד נופר, העוסקת בייזום, הקמה והפעלת מערכות לייצור חשמל מאנרגיה סולארית, הצטרפו בתקופה האחרונה גם החברות דוראל ומשק אנרגיה, שמתרכזות גם הן בתחום הסולארי, אקופיה ובלייד ריינג'ר, הפועלות בתחום ניקוי המתקנים הסולאריים, ג'נסל , המפתחת מערכות אספקת חשמל, ואקווריוס המפתחת מנועים וגנרטורים. בלייד ריינג'ר סיפקה את הדוגמה הבולטת האחרונה לביקושים העזים למניות הענף, כשזינקה ביום המסחר הראשון שלה בכ-30% והשלימה קפיצה של כ-40% תוך שבוע בלבד.

והיא אינה לבדה במגמה החיובית המאפיינת את מניות הענף, שמרביתן מסכמות את השנה עם תשואות נאות המתחילות ברמות דו-ספרתיות ומגיעות עד לשיעורים תלת-ספרתיים גבוהים.

 כ-15 חברות בשווי שוק מצרפי של כ-40 מיליארד שקל 

העליות החדות במניות הענף הובילו לכניסתה של מניית האנרגיה הסולארית אנרג'יקס למדד הדגל בת"א - ת"א 35, לאחר טיפוס שנתי של כ-35% המשקף לאנרג'יקס שווי שוק של כ-6.6 מיליארד שקל. צעד אחריה ניצבת אנלייט הנסחרת בשווי שוק של כ-5.2 מיליארד שקל, אחרי שמנייתה טיפסה כמעט ב-50% בשנה.

עוד בענף, מי שבולטות בשווי שוק גבוה אליו הגיעו, הנע סביב 2 מיליארד שקל, הן דוראל אנרגיה ואוגווינד, העוסקת באגירת אנרגיה על-ידי אוויר דחוס. מניית אוגווינד, שפעילותה מוזגה לשלד בורסאי לקראת סוף שנת 2019, נחשבת לאחד מלהיטי הבורסה השנה עם זינוק של יותר מ-1,000%.

בסופה של 2020 נסחרות בת"א כ-15 חברות אנרגיה נקייה, בשווי שוק מצרפי של כ-40 מיליארד שקל (קרוב ל-40% מכך גלום בשוויה של אורמת טכנולוגיות הוותיקה).

נכון להיום, לא נראה כי טרנד האנרגיה הירוקה עומד לחלוף, ובקנה ניצבות עוד לא מעט הנפקות מתוכננות של חברות מענף זה, ביניהן חברת האנרגיה הסולארית סולאיר, בבעלות היזם אלון שגב, ופינרג'י, מפתחת פתרונות האנרגיה הירוקה שבבעלות היזם אביב צידון.