מפקד ממ"ז מרכז הודה: היו מקרים בהם שוטרים "איבדו את זה"

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת הודה ניצב עמיחי אשד, מפקד ממ"ז מרכז במשטרה, כי חלק מהשוטרים החילו את מה שכינה "האג'נדה שלהם" במהלך הטיפול במחאת בלפור ובמפגינים • עוד נשמעו בוועדה טענות על כך שתקיפה מינית ע"י שוטרים הפכה למדיניות

ממ"ז מרכז ניצב עמיחי אשד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ממ"ז מרכז ניצב עמיחי אשד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ניצב עמי אשד, מפקד ממ"ז מרכז במשטרה, הודה בדיון בוועדת הפנים של כנסת כי יש מקרים שבהם שוטרים "איבדו את זה", כדבריו, והחילו את מה שכינה "האג'נדה שלהם" במהלך טיפול בהפגנות נגד נתניהו. לדבריו, זו לא המדיניות של משטרת ישראל ובכל מקום שישנה סטייה מהנורמה שנקבעה, יש טיפול בחומרה. הוא דחה בתקיפות אמירה של יו"ר הוועדה מיקי חיימוביץ' כי יש אכיפה בררנית. "אני חולק על זה. זוא מריה לא מבוססת. כמפקד מחוז לא הייתי אי פעם בררן. לא מעניין אותי אם המפגינים הם ימין או שמאל, חרדים או ערבים", דברי אשד.

הוא הוסיף כי "ההנחיה היא להגן על מפגינים בכל דרך ולמצות את הדין עם מפירי חוק או מי שמנסה לייצר מצב שההפגנה לא תתקיים. במצב הפוליטי שנוצר אנו שק חבטות. היו עשרות הפגנות שבהן אני לא זוכר בעיה. לשאלת התערבות בפעילות המשטרה - אני למעלה מ-30 שנה במשטרה. מעולם לא פנה אלי גורם פוליטי מכל הקשת. מעולם אף גורם פוליטי לא התערב. תפקידו של מפכ"ל להיות המסננת בין הדרג המדיני קובע המדיניות, לגוף המבצע. אין התערבות ולא הייתה".

אשד עמד בפני ביקורת חריפה ושאלות נוקבות במהלך הדיון שבו השתתפו מפגינות ונציגי ארגוני זכויות אדם, וזו אחת מהפעמים הראשונות שבהן נשמעו תשובות המשטרה באופן כה מקיף לטענות נגדה. כך זה נשמע:

חיימוביץ': "מה הבעיה לאפשר להפגין?".

ניצב אשד: "הוויכוח לא אצלי. למה לא ניגשו לבג"ץ עד היום בטענה שהמשטרה לא נוהגת נכון? כי הם רוצים להשתמש בנו כמנוף, שההפגנה תקבל נפח".

חיימוביץ': "בהתנהלות שלכם אתם מגבירים הפגנות. אני מצפה שתפעיל שיקול דעת. אשה בת 70 נעצרת שוב ושוב. שתי נשים נעצרות".

ניצב אשד: "הן עומדות במקום שאסור. למה לבת 70 מותר לעבור על החוק? למה לשתי נשים מותר?".

חיימוביץ': "תהיה המבוגר האחראי, תבין את הסיטואציה".

אשד: "הם עושים הכל כדי להיעצר".

חיימוביץ': "אתם התחלתם עם תקיפת מפגינים".

ניצב אשד: "לצורך שמירה על הסדר הציבורי למשטרה יש סמכות לפזר מפירי סדר. מרחיקים אותם ממקום בו אסור להם לעמוד, למקום שמותר להם להפגין. המושג 'קטיפת' מפגינים לא לעניין. יש סמכות בחוק להרחיק מפגינים. זה שימוש בכוח שמוקנה לנו בחוק. מכניסים לניידת ומורידים במקום שמותר להפגין".

יו"ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
 יו"ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

טענות על תקיפה מינית

ג'סיקה נורגיין, אחת מהמפגינות התלוננה על מה שעשוי להיראות כתקיפה מינית: "לפני שבועיים בזמן שפינו אותנו, שוטר הכניס לי יד לחולצה וחפן איברים מוצנעים. אני לא יכולה להגיד אם בכוונה או בלהט הרגע, בטעות. כאזרחית אני לא צריכה לחזור הביתה עם השאלה הזו. אילו למשטרה היו נהלים של פינוי מפגינות על ידי שוטרות, זה לא היה קורה".

עו"ד הילה נויבך, מאיגוד מרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית טענה כי זו כבר תופעה: "אנו אולי נחשפות יותר בחודשים האחרונים למקרי תקיפה מינית כנגד מפגינות, אבל זה לא חדש. נשים מתלוננות כבר 15 שנה. יש תיעוד מעמונה, משכונת התקווה, בהפגנה מול ביתו של יאיר לפיד, מהפגנות אתיופים, מבלפור. נשים דתיות, ערביות. כולן מספרות על שימוש בהטרדה מינית בניסיון לדכא הפגנות".

ניצב אשד: "בפינוי מפגינות, זה תלוי סיטואציה. מפעילים שיקול דעת. יכול להיות שלפעמים הוא מוטעה. הכלל הוא שנמשיך לפנות נשים על ידי גברים וגם ההיפך. במשטרה רק 24% מכוח האדם הן נשים, ובכוח המבצעי מספרן עוד יותר קטן. אמרה ג'סיקה שהיא לא יודעת עם השוטר הכניס את ידו בכוונה. זו זירה מתועדת מכל כיוון. היעלה על הדעת ששוטר יטריד כשהזירה מצולמת מכל כיוון? האם יכולה להיווצר תקלה? כן. בסוף כל הפגנה באים מפגינים לומר תודה על היחס".

בעניין ניטור רשת האינטרנט אמר ניצב אשד: "אני חותם על כל האזנות הסתר. אנו נכנסים לרשתות החברתיות. בשביל הערכות מצב צריך מידע. הרשתות הן לוח המודעות של 2020. הרשת פתוחה לכל וזה כשר לשוטט ולהעריך כמה כוח אצטרך להפעיל. רכז המודיעין מזדהה בשמו המלא והאמיתי. בקבוצות הסגורות אנו לא נמצאים".

אשד ענה לחיימוביץ' על הטענות לתקיפת מפגינים שמצלמים שוטרים: "אם את אומרת שיש ריבוי מקרים כאלה ואת חושבת שזו תופעה אנחנו נחדד את הדברים האלו כדי שלא יקרו בעתיד".

חיימוביץ' סיכמה: "המשטרה וגורמי האכיפה חייבים להכשיר את עצמם בצורה טובה יותר להתמודדות עם מחאה אזרחית, לא אלימה. השוטרים בשטח חייבים לעבור את ההכנה הנדרשת על מנת להבחין בין מפגש עם אזרח שמממש זכות דמוקרטית לבין מפגש עם פושעים, מחבלים ופורעי חוק. לגבי התנכלות למפגינים שמצלמים ואכיפה בררנית הועברו פה מסרים חשובים בנושאים האלה מהציבור וארגוני זכויות שעוסקים בליווי האירועים בשטח, ואבקש מנציגי המשטרה לקחת את הנושא לתשומת לבם, ולבחון מחדש את ההנחיות שעוברות לשוטרים בשטח בנושאים אלה".