איש העסקים בני שטיינמץ נידון ל-5 שנות מאסר ברומניה

שטיינמץ ויועץ התקשורת טל זילברשטיין הורשעו בהונאה בתחום הקרקעות • מדובר בפרשה שבה השניים זוכו בערכאה נמוכה יותר • מטעמם נמסר כי "הליך הערעור נוהל בניגוד לדין ולכללי הצדק, והם נחושים להילחם על חפותם בערכאות אירופיות"

בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי
בני שטיינמץ / צילום: אביב חופי

איש העסקים בני שטיינמץ ויועץ התקשורת טל זילברשטיין הורשעו בבית המשפט העליון ברומניה בפרשיית הונאה בתחום הקרקעות ברומניה, שבה זוכו לחלוטין בערכאה נמוכה יותר. שניהם נידונו לחמש שנות מאסר. שטיינמץ וזילברשטיין, השוהים כעת בישראל, מתכוונים לפנות לערכאות בינלאומיות אירופיות כדי לפסול את ההליך.

הפרשה היא על רקע הלאמה של קרקעות ברומניה בתקופה הקומוניסטית. אחרי נפילת המשטר הקומוניסטי ברומניה, נפתח הפתח בפני מי שהיו בעלי קרקעות פרטיים בשנות ה-40 של המאה ה-20 לפנות ולדרוש את השבת הקרקעות לרשותם. שטיינמץ היה שותף ויעץ לגוף שהחזיק מניות בחברה שרכשה מנסיך בית המלוכה הרומני זכויות לקרקעות. 

שטיינמץ הואשם כי במסגרת הפעילות של אותה חברה נעשו עבירות הונאה כדי להשיב את הקרקע, וכי שטיינץ היה מעורב בעבירות של הלבנת הון וקשירת קשר לביצוע הפשע לכאורה. כמו כן, שטיינמץ הואשם בהשפעה לא הוגנת על פקידים שהיו קשורים בהשבת הקרקעות.

בתגובה להחלטת בית המשפט העליון ברומניה, אשר הפך את החלטת בית המשפט המחוזי לזכות את שטיינמץ וזילברשטיין, מסר עו"ד יובל ששון, המייצג את הנאשמים: "הליך הערעור נוהל בניגוד לדין ולכללי הצדק, ובכוונתנו לפנות לערכאות אירופיות ולפסול את ההליך, כפי שקרה לא פעם בעבר ביחס להחלטות בתי המשפט הרומנים. לאחר זיכוי מנומק בין מאות עמודים בבית המשפט המחוזי הרומני, שבמסגרתו עלה, בין היתר, כי החקירה נגד הנאשמים נוהלה בצורה שערורייתית וכללה זיוף ראיות ממניעים זרים, הגישה התביעה ברומניה ערעור לבית המשפט העליון הרומני.

"לצערנו, הליך הערעור נוהל בצורה שאי-אפשר להגדירה כמשפט צדק ושמעוררת ספק לגבי עצמאות פעולתו של הרכב השופטים. כך לדוגמה, הרכב בית המשפט שונה 17 פעמים עד שנקבע ההרכב 'הרצוי'; העבירה שבה הואשמו הנאשמים לא הוצגה להם עד למתן פסק הדין; הפרוטוקולים נרשמו באופן מוטה; נמנע מעורכי הדין של הנאשמים לערוך חקירות נגדיות נגד עדי מפתח, ונעשה שימוש בראיות שאינן קבילות גם על-פי הדין הרומני.

"מרשיי נחושים להילחם על חפותם בערכאות אירופיות, ואנחנו סמוכים ובטוחים שהן יבטלו את ההחלטה הרומנית, כפי שעשו לא אחת לגבי החלטות אחרות של בתי המשפט ברומניה".