תוך פחות מחודשיים: תביעת הגבלים שלישית נגד גוגל בארה"ב

קואליציה של 38 תובעים כלליים, דמוקרטים ורפובליקנים, הגישה תביעה נוספת נגד ענקית הטכנולוגיה • גם התביעה הזו עוסקת בפרקטיקות בהן גוגל שמרה על המונופול שלה בתחום החיפוש

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית וגוגל/ צילום: רויטרס, YVES HERMAN
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית וגוגל/ צילום: רויטרס, YVES HERMAN

מבול תביעות ההגבלים העסקיים נגד גוגל ממשיך. אחרי שבחודש אוקטובר גוגל נתבעה על-ידי משרד המשפטים ו-11 מדינות, ורק אתמול הגישו תובעים כלליים במדינות תביעה אחרת, כעת קואליציה נוספת של מדינות בארה"ב הגישה נגד הענקית תביעה שלישית. אחרי שנים ארוכות שפעלה באופן חופשי, כמעט בלתי יאומן ששלוש תביעות נגד גוגל מוגשות זו אחר זו.

הפעם מי שמוביל את התביעה נגד גוגל הוא התובע הכללי של קולורדו, פיל וויסר, שעומד בראש קואליציה של 38 תובעים במדינות ובטריטוריות בארה"ב. התביעה נוגעת לנושא של שימור המונופול של גוגל בתחום החיפוש והפרסום בחיפושים באמצעות התנהגות לא תחרותית. וויסר אמר היום כי הקואליציה של התובעים יבקשו לאחד את התביעה יחד עם זו של משרד המשפטים נגד גוגל.

כמו התביעה של משרד המשפטים מאוקטובר, גם התביעה הנוכחית עוסקת בפרקטיקות בהן שמרה גוגל על המונופול בתחום החיפוש. משרד המשפטים התייחס בין השאר לחוזים שגוגל חתמה עם מפתחי דפדפני אינטרנט, כדי לשמור על מעמדה כמנוע החיפוש. התביעה הנוכחית ממשיכה קו זה ומתייחסת לעוד ערוצי הפצה שגוגל השתלטה עליהם באמצעות הסכמים מגבילים, כמו למשל תחום הרמקולים החכמים.

כאמור, אתמול קואליציה של עשרה תובעים כלליים רפובליקנים בלבד ממדינות בארה"ב, בהובלת התובע הכללי של טקסס, הגישה תביעה נגד גוגל, שעסקה בתחום הפרסום המקוון. גוגל מואשמת בה בהסכם לא חוקי עם פייסבוק. לפי התביעה, פייסבוק קיבלה זכויות מיוחדות במערכת הפרסום המקוון של גוגל, בתמורה לכך שתבטיח לא לפתח מערכת פרסום מתחרה.

התביעות נגד גוגל מבטאות תמימות דעים לרוחב הקשת הפוליטית בארה"ב ביחס לכוחה המסוכן של החברה. תביעות אלו צפויות להמשיך שנים בבתי משפט ולגוגל, מהחברות החזקות בעולם, בהחלט יש את המשאבים להתמודד איתן, אך מצפה לה עתיד מורכב מאוד.

גוגל לא לבד, כאשר רשות רגולטורית אחרת בארה"ב, נציבות הסחר הפדרלית (FTC), בשיתוף עם 46 מדינות, הגישו בשבוע שעבר תביעת הגבלים עסקיים נגד פייסבוק. הדרישה שלהן היא כי הענקית תיפרד משליטתה בשתי החברות שרכשה - וואטסאטפ ואינסטגרם.