מבצע החיסונים יצא לדרך: נתניהו ואדלשטיין התחסנו בשידור חי

במהלך השבוע הקרוב יחל מבצע החיסון בישראל, תחת השם "לתת כתף" • נתניהו אמר הערב כי "עשרות אלפים עברו את החיסון הזה בעולם. אני מאמין בו. בהמשך יגיעו לכאן מיליוני חיסונים"

נתניהו מתחסן לנגיף הקורונה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו מתחסן לנגיף הקורונה / צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוא הישראלי הראשון להתחסן נגד קורונה. הערב, בבית החולים תל השומר, קיבל ראש הממשלה את החיסון אל מול המצלמות, במטרה לעודד את הציבור להתחסן. אחריו קיבל את החיסון גם שר הבריאות יולי אדלשטיין. 

רבע שעה לאחר קבלת החיסון, אמר ראש הממשלה כי הוא חש בטוב, וביקש מהאוכלוסייה להקפיד על כללי הקורונה ביתר שאת, עד שקהלים רחבים יחוסנו. "אנחנו נעשה מאמצים כדי לחזור למצב של עסקים כרגיל. אם כולם ישמרו על הכללים וילכו להתחסן, ייתכן שנהיה המדינה הראשונה שיוצאת מזה".

עם קבלת החיסון, אמר נתניהו: "זה רגע מאוד מרגש. חשבתי בדרך על הילדים שדואגים להורים, בעלי עסקים שיוכלו לפתוח את העסקים שלהם, אנשים שיוכלו ללכת לחדר כושר. נוכל לפתוח את המדינה מחדש ולחזור לחיים נורמליים. אני מבקש מכולם להצטרף אלינו ולהתחסן". 

בטרם קבלת החיסון, אמר ראש הממשלה: "זה יום גדול מאוד. זו התחתלה של יציאה ממגפה שמתרחשת אחת למאה שנים. בהמשך יגיעו לכאן מיליוני חיסונים. כל אחד צריך להתחסן. ביקשתי להתחסן ראשון כדי לשמש דוגמה אישית ולעודד אתכם ללכת ולהתחסן. אנחנו יכולים לצאת מזה, יחד. עשרות אלפים עברו את החיסון הזה בעולם. אני מאמין בחיסון הזה. צריך לצאת לדרך". 

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר: "כולנו ערבים זה לזה. בואו, תתחסנו".

יולי אדלשטיין מתחסן בחיסון לקורונה / צילום: משרד הבריאות
 יולי אדלשטיין מתחסן בחיסון לקורונה / צילום: משרד הבריאות

במהלך השבוע הקרוב יחל מבצע החיסון בישראל, תחת השם "לתת כתף". החיסון כרוך בקבלת שתי מנות חיסון, בהפרש של כחודש ימים. בשלב הראשון יחוסנו הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים ברחבי הארץ, ולאחר מכן יחוסנו אוכלוסיות בסיכון ובני הגיל השלישי.

האם היענות האוכלוסייה לחיסון תהיה גבוהה? השבוע הקרוב הינו שבוע מבחן משמעותי. לאחר חיסון הצוותים הרפואיים, הקופות יערכו לחיסון של עשרות אלפי בני אדם ביום במוקדים מרכזיים ברחבי הארץ, החל מיום שני. קופת החולים מכבי איפשרה החל יום חמישי הרשמה מוקדמת לאוכלוסיות המוגדרות, אך לדברי המבוטחים, המוקד הטלפוני של הקופה קרס בשל הפניות המרובות.

שיעור הבדיקות החיוביות עולה

בזמן שראש הממשלה ושר הבריאות מתחסנים, ישראל צועדת בכיוון של סגר שלישי. עם תחילת מבצע החיסונים, מתמודדת ישראל עם גל תחלואה נוסף. מספר החולים הנוספים מדי יום, גדל בהתמדה. אתמול (ו') אומתו 1,064 חולים חדשים, שאותרו באמצעות כ-75 אלף בדיקות. אחוז הבדיקות החיוביות עולה בהתמדה, ועמד אתמול על 3.6%.

חוקרי האוניברסיטה העברית, המנטרים את מצב התחלואה מדי שבוע, מזהירים כי אי קבלת החלטות בנוגע למגבלות באופן מהיר, עלולה לעלות בחיי אדם. מניתוח הנתונים עולה כי ללא צעדי מנע, מבצע החיסונים אינו צפוי לשפר משמעותית את התמותה והתחלואה עד סוף ינואר. ללא צעדי ריסון מהודק, עלולים למצוא את מותם כ-40 בני אדם ביום.

ריסון מהודק או סגר שיוכרזו השבוע יוכלו להגביל את התמותה לכ-800-2,000 מתים נוספים בששת השבועות הקרובים, בדומה להשפעת הסגר השני. עיכוב של שבוע מהיום בביצוע הריסון המהודק צפוי לגרור 200-400 מתים נוספים ועליה בתחלואת השיא, אם כי לא ניכר סיכון ליציבות מערכת הבריאות. לאור הצפי לעלייה מהירה בתחלואה בזמן הקרוב, יש יתרון משמעותי בהאצת חיסון האוכלוסיות הפגיעות, כך לפי חוקרי האוניברסיטה העברית.