מבצע החיסונים הישראלי מתחיל היום: מה צריך לדעת ומי יהיו הראשונים

היום יתחיל חיסון הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים ברחבי הארץ ומחר יתחילו לחסן גם קשישים ואוכלוסיות בסיכון מיוחד • החיסון שניתן כעת הוא של חברת פייזר, שמוזרק בשתי מנות בהפרש של חודש

חיסון לקורונה / צילום: Sirichai Saengcharnchai
חיסון לקורונה / צילום: Sirichai Saengcharnchai

מבצע "לתת כתף" יוצא לדרך: היום יחל מבצע החיסון נגד הקורונה ברחבי ישראל. בשלב הראשון יחוסנו הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים ברחבי הארץ, וביום שני יחוסנו אוכלוסיות בסיכון מיוחד ובני הגיל השלישי בנקודות מרכזיות גדולות במספר מוקדים ברחבי הארץ. בנוסף, בין הראשונים שצפויים להתחסן היום נמנים השרים ישראל כ"ץ ואריה דרעי, שיצטרפו לראש הממשלה נתניהו ולשר הבריאות אדלשטיין שחוסנו אמש.

לחצו כאן למסמך תעדוף חיסוני הקורונה המלא של משרד הבריאות

החיסון הנמצא כעת בארץ הינו החיסון של חברת פייזר, הניתן בשתי מנות בהפרש של חודש. החיסונים של פייזר מגיעים בכמות של 1,000 בקבוקונים למגש, וכל בקבוקון מכיל בין 5 ל-7 מנות חיסון. בשלבים הראשונים, תוכל כל קופת חולים לחסן 40 אלף בני אדם ביום.

בשל מאפייניו של החיסון, מדובר במבצע לוגיסטי מורכב: החיסון דורש תנאי קירור של מינוס 70 מעלות, ויכול לשהות במקרר רגיל בנקודת החיסון למשך חמישה ימים. לכן, הציבור נדרש להרשם מראש לביצוע החיסון בשלב זה, וכך יוכלו קופות החולים לנהל את המלאי מול המחסן המרכזי.

מתחם החיסונים לקורונה של קופת חולים כללית / צילום: אבי כהן
 מתחם החיסונים לקורונה של קופת חולים כללית / צילום: אבי כהן

החיסונים לבדם לא יעצרו את התמותה

בינתיים, ישראל צועדת בכיוון של סגר שלישי. עם תחילת מבצע החיסונים, מתמודדת ישראל עם גל תחלואה נוסף. מספר החולים הנוספים מדי יום, גדל בהתמדה. ביום שישי אומתו 1,064 חולים חדשים, שאותרו באמצעות כ-75 אלף בדיקות. אחוז הבדיקות החיוביות עולה בהתמדה, ועמד אתמול על 3.6%.

חוקרי האוניברסיטה העברית, המנטרים את מצב התחלואה מדי שבוע, מזהירים כי אי קבלת החלטות בנוגע למגבלות באופן מהיר, עלולה לעלות בחיי אדם. מניתוח הנתונים עולה כי ללא צעדי מנע, מבצע החיסונים אינו צפוי לשפר משמעותית את התמותה והתחלואה עד סוף ינואר. ללא צעדי ריסון מהודק, עלולים למצוא את מותם כ-40 בני אדם ביום.

ריסון מהודק או סגר שיוכרזו השבוע יוכלו להגביל את התמותה לכ-800-2,000 מתים נוספים בששת השבועות הקרובים, בדומה להשפעת הסגר השני. עיכוב של שבוע מהיום בביצוע הריסון המהודק צפוי לגרור 200-400 מתים נוספים ועלייה בתחלואת השיא, אם כי לא ניכר סיכון ליציבות מערכת הבריאות. לאור הצפי לעלייה מהירה בתחלואה בזמן הקרוב, יש יתרון משמעותי בהאצת חיסון האוכלוסיות הפגיעות, כך לפי חוקרי האוניברסיטה העברית.