עוד לפני שהתחילה להזרים גז: המשרד להגנת הסביבה קונס את אנרג'יאן

אוניית קידוח של החברה הפרה את תנאי ההיתר שקיבלה והזרימה לים חומרים שפוגעים בסביבה הימית, ואף דיווחה על האירוע באיחור • הכשל התגלה במסגרת מבצע משותף של המשרד להגנת הסביבה עם האינטרפול

אוניית הקידוח סטנה (Stena Drillmax) של אנרג'יאן / צילום: יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה
אוניית הקידוח סטנה (Stena Drillmax) של אנרג'יאן / צילום: יבגני מלכין, המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך 878 אלף שקל על חברת אנרג'יאן, בגין הפרת תנאים בהיתר הזרמה לים (מתוקף החוק למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים) של אוניית הקידוח סטנה (Stena Drillmax), אשר קדחה את שדה כריש בסוף שנת 2019. שדה כריש נמצא במרחק של כ-90 ק"מ מערבית למפרץ חיפה ובעומק של 1,700 מטר.

אוניית הקידוח הפרה את הוראות היתר ההזרמה לים, והזרימה בעת פעילותה שטיפות צמנט לים. צמנט הינו חומר המאפשר הדבקה של חומרי בנייה מוצקים, והזרמת שטיפות שלו לים עלולה לגרום לפגיעה בבעלי חיים ימיים, כמו דגי סחוס, כרישים, חתולי ים ואחרים ולכן יש לה פוטנציאל לפגיעה בסביבה הימית.

בשנת 2019 ניתן לחברה היתר להזרמת שפכים מקידוחים לים. תנאי ההיתר מחייבים, בין היתר, דיווח מיידי למפקח היחידה הימית ולמוקד המשרד להגנת הסביבה, על כל תקלה, חריגה וזיהום או חשש לזיהום במי הים.

בנוסף, לפי תנאי ההיתר, הזרמת מי שטיפת ציוד צמנט המיועד לאיטום הקידוח לים, תיעשה בהתאם להנחיות היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד בטרם תחילת הזרמה. ואולם, ב-21 בספטמבר 2019 העבירה החברה דיווח על ביצוע פעולה המפרה את ההנחיות שנמסרו לה, כאשר ביצעה שטיפת ציוד והזרמה לים ללא תיעוד, כנדרש ממנה בהיתר.

ההזרמה בוצעה בניגוד להנחיות ותוך הפרת ההיתר. על התקלה דיווחה יממה לאחר ביצוע ההפרה, ובכך אף הפרה החברה את תנאי ההיתר המחייב אותה לדווח טלפונית על כל חריגה או חשש לחריגה מתנאי היתר.

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת אנרג'יאן ישראל עיצום כספי בגין הפרת התנאים הקובעים את כמות והרכב השפכים המותרים להזרמה לים, וכן בגין הפרת חובת הדיווח ההזרמה לים.

ההליך בעניין הפרת ההיתר על ידי אנרג'יאן, החל לאחר שהמשרד להגנת הסביבה גילה כי ישנו חשד שהחברה חורגת מההיתר שניתן לה, במסגרת מבצע משותף עם האינטרפול.

זהו מבצע שנתי רחב היקף אותו מבצע הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי, להידוק הפיקוח והאכיפה בסביבה הימית. במבצע השתתפו 61 מדינות, בהן ישראל, ויותר מ-200 רשויות שלקחו חלק בפעולה מתואמת וחוצת יבשות.

בארץ הובילה את המבצע היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה. במסגרת מבצע האכיפה הבינלאומי, נחשפו בכלל המדינות יותר מ-3,000 עבירות שהתגלו במהלך 17 אלף ביקורות, שכוללות פעולות בלתי חוקיות שייצרו זיהומי ים קשים. נתון זה ממחיש את ההיקף החמור של עבירות זיהום הים והחופים בכל העולם.

החברה להגנת הטבע: קידוחים ימיים מסכנים את המערכת האקולוגית

בתגובה להחלטת המשרד להגנת הסביבה, בחברה להגנת הטבע מזכירים כי קידוחים ימיים מסכנים את המערכת האקולוגית בישראל. לדבריהם, "אירוע חמור זה, הוא הוכחה נוספת לסיכון הקיים, כתוצאה מביצוע קידוחים בים העמוק, והוכחה ברורה כי אסור לאפשר קידוחים כאלה, בסביבות רגישות. החברה להגנת הטבע עתרה לאחרונה לבג"ץ נגד החלטת משרד האנרגיה להעניק לחברת אנרגי'אן זיכיון חיפוש גז ונפט, בתא שטח שכולל בתוכו אזור רגיש במיוחד - הפרעת פלמחים".

הפרעת פלמחים היא תצורה גיאולוגית תת ימית, הממוקמת כ-30 ק"מ ממערב לתל אביב, בעומק 400-1,200 מטר מתחת לפני הים. באזור זה נמצאו גני אלמוגים נדירים, נביעות גז קרות, המאכלסות עולם חי ייחודי, ואזור רבייה לדגי טונה כחולת סנפיר. החברה להגנת הטבע טענה בעתירה, כי הסיכון של דליפה או תקלה, קטנה או גדולה, מחייב הרחקה משמעותית של כל ניסיון קידוח, מהאזור הרגיש של הפרעת פלמחים וגריעת תא השטח הרגיש, מתחום הזיכיון, תוך קידום שמורת טבע במקום".

מחברת אנרג'יאן נמסר כי "החברה הינה בעלת רקורד נקי בהיבט הסביבתי לאורך למעלה מ-30 שנים ופועלת מתוך כבוד מוחלט לסביבה הימית והחופית בכל מקום שבו היא נמצאת בעולם. במקרה האמור, אין חולק על כך שלא נגרם כל נזק סביבתי. אנו מכבדים את החלטת המשרד להגנת הסביבה ונפעל בהתאם. החברה פועלת בכפוף לסטנדרטים הסביבתיים המחמירים ביותר, תוך הקפדה על קשר רציף ותיאום מלא עם הרגולטור, ותמשיך לפעול כך גם בעתיד".

באנרג'יאן הוסיפו כי "הכמות שהוזרמה הינה מזערית ובהתאם להיתר - נפח של 1 קוב צמנט מהול במים, זאת בהתאם לסטנדרטים המחמירים ביותר המקובלים באיחוד האירופי. היעדר יכולת לתעד בשעות החשיכה היא שגררה את הקנס, בפועל אין חולק על כך שלא נגרם כל נזק לסביבה".