סטרימינג | פיצ'ר

המשימה הקשה ביותר של וונדר וומן עד כה

ההיגיון הכלכלי של הפיכת שוברי קופות קולנועיים לסרטים מכניסים גם בסטרימינג כלל לא ברור או פשוט

האם סרט "שובר קופות" יכול לעבוד גם בסטרימינג מבחינה כלכלית? התשובה לכך מורכבת.

וורנר מדיה (WarnerMedia), ענקית הבידור שכיום שייכת לחברת AT&T, מהמרת בגדול על המסכים הקטנים. החברה התחייבה להעלות את כל הסרטים של שיופקו בשנת 2021 לסטרימינג בשירות HBO Max באותו יום בו הם צפויים להתחיל להיות מוקרנים בבתי קולנוע. לפחות ארבעה מהסרטים האלה הם סרטים שהפקתם צפויה לחצות את רף 100 מיליון הדולר. לאסטרטגיה הזו נקבל קדימון ביום שלאחר חג המולד, כאשר הסרט הבא בסדרת וונדר וומן, "וונדר וומן 1984", ייצא בצורה כזו. הסרט - שתקציבו מוערך ביותר מ-200 מיליון דולר - יהיה הסרט היקר ביותר שהבכורה שלו מוקרנת בשירות סטרימינג מבוסס מנויים.

האם זה יכול לעבוד? משקיעים שנלהבים מסטרימינג מצביעים על נטפליקס, אשר החלה להשקיע בסרטים יקרים יותר לאחרונה עבור השירות שלה. שניים מהסרטים הראויים לציון הללו היו סרט הגנגסטרים "האירי" בבימויו של מרטין סקורסזה וסרט פעולה של מייקל ביי עם הכותרת "מחתרת השישה". שניהם עלו יותר מ-150 מיליון דולר להפקה ושניהם יצאו לקראת סוף שנה שעברה.

נטפליקס ידועה בכך שהיא לא מפרסמת נתוני ביצועים מדויקים, אך בחברה אמרו שבערך 26.4 מיליון חשבונות בכל העולם צפו לפחות ב-70% מהסרט "האירי" בשבוע הראשון לאחר שיצא בשנה שעברה. החברה אמרה גם בינואר בדו"ח הרווחים שלה לרבעון הרביעי שיותר מ-83 מיליון אנשים צפו ב"מחתרת השישה" בחודש הראשון שיצא - אם כי באותו דו"ח נכתב שהחברה שינתה את המתודולוגיה שלה וכעת סופרת צפייה אפילו אם חשבון משתמש ראה רק את שתי הדקות הראשונות מהסרט.

נטפליקס הרוויחה מעט יותר מ-8.8 מיליון מנויים חדשים ברבעון הרביעי של שנה שעברה כאשר סרטים אלה יצאו לשוק. מדובר במספר שהיה גדול מציפיות החברה, אבל נמוך מעט מ-8.9 מיליון צופים שהצטרפו לשירות ברבעון הרביעי של השנה שלפניה. ההכנסה הממוצעת ממנוי, יחד עם זאת, עלתה בכ-9% בין שתי השנים.

ובכל זאת, נטפליקס היא חברת סטרימינג, והמודל העסקי שלה מעצוב סביב מטרה זו. אולפנים מבוססים בהוליווד כמו האחים וורנר ודיסני שבמשך שנים ביססו את עסקיהם סביב הצגה באולמות ורווחים שמתחילים משם, צריכים לחשוב על כיוון חדש.

התנועה האגרסיבית של וורנר לכיוון סטרימינג נולדה מתוך כורח, לאחר שהמגפה סגרה את רוב אולמות ההקרנה במדינה. רק 38% מבתי הקולנוע בצפון אמריקה היו פתוחים בסוף השבוע של ה-11 לדצמבר, לעומת כ-57% שהיו פתוחים בסוף השבוע של לייבור דיי, כך לפי חברת Comscore.

אפילו אם רבים מהם ייפתחו בזמן לעונת הסרטים של הקיץ הבא, ההחלטה של וורנר מדיה תתגלה כיקרה. רשתות בתי קולנוע אמריקאיות אפילו לא הודיעו אם יקרינו את סרטי החברה בשנה הבאה מפני שכולם יהיו זמינים למנויים לשירות HBO Max.

זה מסכן את כל רווחי החברה בקופות לשנת 2021. לחברת האחים וורנר היו הכנסות ממוצעות של 1.8 מיליארד דולר בשנה ממכירת כרטיסים לסרטים באולמות בחמש השנים האחרונות, כך מעריך מייקל נתנזון מחברת MoffettNathanson. כך שאפילו ירידה תלולה בהכנסות עקב מגבלות על מספר הצופים באולמות עשויה להותיר את החברה עם חוסר של כמיליארד דולר בהכנסות ממכירת כרטיסים.

זה יכול להיות שווה את זה אם החברה תגדיל באופן משמעותי את בסיס המנויים של HBO Max שכיום יש בו 12.6 מנויים, כך לפי מנכ"ל AT&T ג'ון סטנקי, שאמר את הדברים בכנס בחסות UBS ב-8 לדצמבר.

דאג מיטשלסון מחברת Credit Suisse מעריך שאם HBO Max יצליחו להוסיף 5 מיליון מנויים בעזרת האסטרטגיה החדשה, ההכנסה השנתית הצפויה בגובה כ-700 מיליון דולר יוצרת "פוטנציאל להחזר תוך שנה אחת או פחות". אך סרטים באולמות מייצרים הכנסות גם לאפשרויות הפצה אחרות, כמו צפייה בווידאו בבית, שעשויה גם היא להתחסל אם סרט פשוט יגיע ישר ל-HBO Max.

"לחברה שתזרים המזומנים שלה חשוב מאחר והיא נאבקת לאזן בין הדיבידנד לבין דירוג המניות, מדובר במחיר גבוה לשלם", כתב נתנזון ללקוחות על צרותיה של חברת האם AT&T.

ישנה גם הפגיעה הפוטנציאלית במוניטין של וורנר מדיה. הצעד עורר זעם משמעותי בהוליווד, כאשר במאים ומפיקים שסרטיהם הופנו לסטרימינג צפויים להפסיד מאי-השתתפות בהקרנות באולמות.

החברה אומרת שיש לה תוכנית לפצות אותם על המעבר הזה, אך ייתכן שעדיין תצטרך לרשום כמה צ'קים שמנים בהוליווד על מנת לכבות כמה שריפות. אחרת, ייתכן שניסיונותיה להצית בעירה מתחת ל-HBO Max יסתיימו בסימני פיח ותו לא.