למרות הזינוק בתחלואה: ישיבת קבינט הקורונה הסתיימה ללא החלטות

קבינט הקורונה התכנס היום לדיון על הידוק ההגבלות על המשק בשל העלייה בתחלואת הקורונה, אך לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות הישיבה נגמרה • נתניהו אמר כי הוא תומך בהפסקת הטיסות לישראל מכל העולם, ולעמדתו הצטרפה גם שרת התיירות אורית פרקש-הכהן • רגב התנגדה למהלך

בינימין ביבי נתניהו בנמל תעופה בן גוריון / צילום: אמיל סלמן-הארץ
בינימין ביבי נתניהו בנמל תעופה בן גוריון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

בצל העלייה בתחלואת הקורונה בישראל, קבינט הקורונה התכנס היום (א') לקבלת החלטות בדבר צעדי "ריסון מהודק" להורדת ממדי התחלואה. הדיון התקיים לאחר שבמשרד הבריאות מדווחים על חולים רבים השבים מחו"ל לארץ, ועל מוטציה שהתגלתה בבריטניה, שככל הנראה הופכת את התפשטות הנגיף למהירה יותר.

עם זאת, גם השבוע, ישיבת הקבינט הסתיימה ללא החלטות. אתמול (שבת) אומתו כמעט 1,900 חולים ברחבי ישראל, בכ-61 אלף בדיקות. ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, אמר בדיון כי סגר מתוכנן מראש עדיף על צעדי ריסון מהודק בשלב זה. השר עמיר פרץ אמר כי יש להותיר את תמונת המצב על כנה, ללא שינויים, ולהטיל סגר רק באמצע ינואר אם יהיה צורך בכך. לאור ההתנגדות בקבינט לצעדי ריסון מהודק כלשהם, הישיבה הסתיימה בלא החלטות, ודיון מקיף בנושא נדחה עד לישיבת הקבינט הבאה.

ראש הממשלה נתניהו אמר בתום הדיון כי "המוטציה החדשה של נגיף הקורונה מתפשטת הרבה יותר מהר מהנגיף הרגיל אבל היא לא קטלנית יותר ואין לנו שום סימן שהחיסון שיש בידינו לא מתגבר עליה".

הגבלת כניסה מבריטניה

המוטציה החדשה של הקורונה שעליה בישרו בבריטניה הביאה את קבינט הקורונה לאשר את הצעת ראש הממשלה, שר הבריאות וצוות המל"ל ומשרד הבריאות ולפיהן חוזר ששהה בבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה ב-14 הימים שקדמו להגעתו לישראל, למעט מי ששהה עד 12 שעות בשטח שדה התעופה של אותה מדינה ובו בלבד, ישהה בבידוד במלונית מטעם המדינה. בד בבד הוחלט לפעול מיידית למניעת כניסת זרים לישראל, בשלב זה מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה (צמצום החריגים והגבלת צוותי תעופה). בנוסף משרד הבריאות יפעל מיידית לאתר ישראלים שכבר נכנסו לישראל מהמדינות הנ״ל בשבועיים האחרונים ויזמנם לבדיקות. ההחלטה נכנסת לתוקף מייד למשך 7 ימים.

חשוב לציין כי אין הוכחה שהמוטציה שהתגלתה בבריטניה גורמת למחלה חמורה יותר, או שהחיסונים שאושרו לשימוש לא יעילים נגדה. לפי הודעת ממשלת בריטניה, הנגיף החדש מדבק ב-70% יותר מהזנים המוכרים עד כה, והוא יכול להעלות את מקדם ההדבקה בעד 0.4. עד כה, נוצרו כ-20 מוטציות ידועות של הנגיף ברחבי העולם, וייתכן כי ישנן מוטציות נוספות שלא זוהו.

במסגרת הדיון, תמך ראש הממשלה בנימין נתניהו בעמדת משרד הבריאות וקרא לעצור באופן מיידי את הטיסות לישראל מרחבי העולם. ראש הממשלה אמר לשרים כי "אנחנו צריכים לסגור את כל העולם במיידי. לתת רק לאנשי עסקים בהתאם לנוהל. להגביל את החוזרים לבידוד הדוק. המחיר שלנו לאי-התייחסות הוא קטן במקרה שחיסון לא מנטרל את המוטציה, וכרגע אין אינדיקציה שהחיסון מתגבר על המוטציה החדשה".

נכון לעכשיו אין מידע באשר להשלכות המוטציה על החיסון. לפי הידע הקיים, החיסונים בשוק מתגברים על המוטציות הרבות שהתפשטו בעולם מאז פרוץ המחלה. בשלב זה אין אינדיקציות לעמידות המוטציה שהתגלתה בבריטניה לחיסון או באשר לרוחב התפשטותה. מדינות באירופה, דוגמת הולנד, אוסרות על כניסת טיסות מבריטניה לשטחן, באופן נקודתי.

פרופ' רן בליצר אמר בדיון כי עצירה ממוקדת ממדינה אחת איננה פתרון אופטימלי, שכן ייתכן כי המוטציה כבר התפשטה ברחבי אירופה.

שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה בדיון כי בחודש נובמבר נכנסנו מאנגליה 4,099 איש ושיש שלוש טיסות למדינה במהלך כל היום. בדיון, הדגישה רגב כי "אין שום סיבה לסגור את השמיים". לפני כשבוע, ביקש משרד הבריאות להפוך את איחוד האמירויות למדינה אדומה, לאחר שישראלים רבים ששבו מביקור במדינה חלו בקורונה, ובעקבות תמונות מרובות של ישראלים המשתתפים בחגיגות המוניות במדינה.

במשרד החוץ בלמו את האפשרות, ובמשרד הבריאות הודיעו בתגובה כי יהפכו את כלל המדינות לאדומות בכדי למנוע משבר דיפלומטי - גם מדינות ירוקות בהן הקורונה איננה מתפשטת, דוגמת טאיוואן ודרום קוריאה.

רגב דרשה בדיון לבצע בדיקה למגיעים ממדינות נגועות, באם השבים ארצה לא מעוניינים להיכנס לבידוד. שר הפנים אריה דרעי אמר כי צריך להסתכל על אירופה כמקשה אחת, וכי מצב שבו השבים מדובאי לא נשלחים לבידוד, הינו "בלתי אפשרי".

שר החוץ, גבי אשכנזי, הציע להפריד את המדינות הנגועות כך שהשבים מהן יבודדו במלוניות, ורגב אמרה: "אם לא נקבל החלטה על האמירויות כולם יחויבו בבידוד".

רגב שאלה בדיון מה יעשו המגיעים מאנגליה לשערי נתב"ג היום - "מה למשל יעשו 200 הנוחתים מאנגליה בעוד כשעה?". היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שאל האם שוטרים ייקחו אותם למלוניות. נתניהו ענה כי "למה שאנשים עם הנגיף החדש יכנסו לארץ? חייבים לפעול, אין דבר כזה לא נעים".

במשרד התחבורה העידו כי ייתכן שההחלטה לבלום את ההגעה לישראל באופן רחב, עשויה להתיקל בקושי משפטי. על כן, הודיע באופן רשמי משרד הראש הממשלה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין מובילים כעת החלטה בקבינט לסגור לאלתר את הכניסות מבריטניה, דנמרק, דרום אפריקה, ובהקדם האפשרי להכניס לכך מדינות נוספות. כמו כן ההחלטה כוללת בדיקות ובידוד לכל השבים מכל המדינות וצמצום יציאת ישראלים לחו"ל".

שרת התיירות, אורית פרקש-הכהן, גם תמכה בהפסקת הטיסות בשלב זה, ואמרה כי מדובר בנוהל מפלה המייצר לא רק 'הפקרות בריאותית', אלא גם חוסר הוגנות כלפי ענף התיירות הישראלי.

לדבריה, בזמן שהמלונות בארץ מוכנים לעבוד בלי חדרי אוכל ובמקסימום זהירות, הם סגורים. "אני לא מבינה את ההיגיון בכך שבעוד שכלל המלונות בישראל - בטבריה, בנהריה, בירושלים, בתל אביב ועוד - שאינם באיים ירוקים - אינם מורשים לעבוד אפילו לא תחת כללים כבדים", אמרה פרקש-הכהן.