מחיר הביטקוין שבר שיא נוסף – והוכפל יותר מפי 3 השנה

בנקאים, משקיעים ואילי הון, שהתייחסו ב-2017 לזינוק מחיר הביטקוין בביטול או בזעם, מתחילים לקבל השנה את מטבע הקריפטו בזרועות פתוחות • זאת הסיבה לכך שבורסת הקריפטו Coinbase עשויה להפוך בקרוב לחברה הראשונה מסוגה שמניותיה נסחרות בארה"ב

שלט "כאן מקבלים ביטקוין" מחוץ לבית עסק / צילום: Gillian Flaccus, AFP
שלט "כאן מקבלים ביטקוין" מחוץ לבית עסק / צילום: Gillian Flaccus, AFP

במוצאי שבת זינק מחיר הביטקוין לרמתו הגבוהה בכל הזמנים, 24,086 דולר. השיא החדש נקבע יומיים בלבד לאחר שמחירו של מטבע הקריפטו המוביל חצה את רף ה-23 אלף דולר לראשונה אי פעם - שלוש שנים בדיוק לאחר שקבע את שיא כל הזמנים הקודם שלו, בדצמבר 2017.

ביום ראשון בבוקר נסחר הביטקוין בבורסות הקריפטו במחיר ממוצע של 23,600 דולר, לאחר זינוק של יותר מ-20% בשבוע בלבד. מתחילת השנה משלים הביטקוין עלייה פנומנלית של כ-208% - כך שערכו הוכפל פי יותר משלושה.

אף שביטקוין היה מאז ומתמיד נכס תנודתי מאוד, נראה כי 2020, שמתקרבת לסיומה, תיזכר כשנה יוצאת דופן בתולדות הביטקוין, ולא רק בגלל שקבע בה את שיא כל הזמנים. בניגוד להייפ סביב מטבעות הקריפטו שהיה ב-2017 - שנה שאותה סיכם הביטקוין עם זינוק מטאורי של 1,278% - השנה, עליית הביטקוין אינה מחוללת סערה עולמית. בנקאים, משקיעים ואילי הון, שב-2017 התייחסו ברובם לזינוק מחיר הביטקוין בביטול או בזעם, מתחילים לקבל השנה את מטבע הקריפטו בזרועות פתוחות.

על רקע זה, חברת הקריפטו Coinbase, המחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה ביותר בארה"ב, עשויה להפוך בקרוב לחברה הראשונה מסוגה שמניותיה נסחרות בוול סטריט. ביום חמישי דיווחה החברה מסן פרנסיסקו כי הגישה לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בקשה חסויה לרישום מניותיה כחברה ציבורית. על פי דיווח באתר "Business Insider", קוינבייס שכרה את שירותיו של בנק ההשקעות גולדמן זאקס כדי להוביל את ההיערכות לרישומה לשוק המניות.

קוינבייס מוערכת בשווי 28 מיליארד דולר

סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כבר ביולי כי קוינבייס מתכננת להפוך לחברה ציבורית, ובוחנת אפשרות של רישום ישיר של מניותיה למסחר במקום הנפקה ראשונית של מניות לציבור (IPO). להפיכתה של קוינבייס לחברה ציבורית, בין שבדרך של הנפקה או באמצעות רישום ישיר של מניותיה למסחר, עשויה להיות משמעות אדירה עבור שוק הקריפטו. מהלך כזה, שבו מעורבים רגולטורים, בנקאים ומשקיעים מוסדיים, יקרב את בורסת הקריפטו אל המיינסטרים של שוק ההון.

אם בסופו של דבר תצא החברה למהלך של IPO, הנפקת קוינבייס עשויה להיות אחת הגדולות בוול סטריט בשנה הקרובה. חברת המחקר האמריקאית Messari, המתמחית באיסוף וניתוח מידע על שוק הקריפטו, מעריכה כי אם קוינבייס תבצע הנפקה ראשונית לציבור, מחיר המניה בהנפקה עשוי לשקף לבורסת הקריפטו שווי שוק של 28 מיליארד דולר. הערכת השווי הזאת מביאה בחשבון את כל הפעילויות העסקיות של קוינבייס, הכוללות שירותי מסחר, משמורת וכרטיסי חיובי מיידי (דביט) במטבעות קריפטו.

קוינבייס נחשבת לאחת מבורסות הקריפטו הגדולות בעולם, עם כ-35 מיליון משתמשים והיקף מסחר המוערך במיליארד דולר ביום. עסקי המשמורת של החברה צמחו השנה, והיקף נכסי הקריפטו המוחזקים בהם מוערך כיום ב-20 מיליארד דולר, בהשוואה ל-7 מיליארד דולר בסוף 2019.

קוינבייס, שנוסדה ב-2012, גייסה עד כה בשמונה שנות פעילותה בסך הכל יותר מ-525 מיליון דולר. החברה, שמייסדיה הם פרד ארסם והמנכ"ל בריאן ארמסטרונג, מעסיקה יותר מ-1,000 עובדים. בסבב גיוס ההשקעות האחרון שלה, שהושלם באוקטובר 2018, גייסה קוינבייס 300 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-8 מיליארד דולר. הגיוס הזה הושלם שנה בלבד לאחר שהחברה נהפכה ל"חד קרן" עם הערכת שווי של מיליארד דולר.