בולמת את היוזמה של שטייניץ: השרה גמליאל מתנגדת לאשרור הצטרפות ישראל לפורום הגז המזרח תיכוני

גמליאל מאלצת את שר האנרגיה שטייניץ לקיים דיון בממשלה לפני הצטרפות ישראל לפורום הגז המזרח תיכוני ולחתימה על חוקתו, כך שזו תאושר רק לאחר קבלת הסכמת חברי הממשלה להצטרפות לארגון • עמותת "שומרי הבית": "על שטייניץ להתפטר לאלתר"

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל / צילום: יצחק הררי
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל / צילום: יצחק הררי

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הגישה היום לממשלה את הסתייגותה בנוגע להצטרפות ישראל לארגון הגז המזרח תכוני. בכך, מאלצת גמליאל את שטייניץ לקיים דיון בממשלה לפני הצטרפות ישראל לפורום הגז המזרח תיכוני ולחתימה על חוקתו, כך שזו תאושר רק לאחר קבלת הסכמת חברי הממשלה להצטרפות לארגון. אלמלא ההתנגדות, לא היה צורך להעביר את ההחלטה לדיון והצבעה בממשלה, והיה די בהחלטתו של שטייניץ.

חוקת ארגון הגז המזרח תיכוני נחתמה בספטמבר 2020 במטרה לקיים שיח בנושאים הקשורים לניצול משאבי הגז באזור. הארגון מורכב מנציגי 7 החברות המייסדות - ישראל, הרשות הפלסטינית, יוון, איטליה מצרים וקפריסין.

השרה גילה גמליאל מסתייגת מהצעת המחליטים. במכתב ההסתייגות שנשלח למזכיר הממשלה כתבה השרה: "לשימוש בגז טבעי השפעה קריטית על פליטות גזי החממה ומשבר האקלים, וללא פעולה משמעותית בתחום הזה לא ניתן יהיה להתמודד עם המשבר. חוקת הפורום כוללת אך ורק סעיפים הנוגעים לקידום הקמת תשתיות ופיתוח משק הגז, בעוד שהמחויבות של ישראל שונה לחלוטין". עוד הוסיפה גמליאל כי "יש לתת ביטוי ברור בחוקת הארגון למחויבות הבינלאומית של ישראל לעמידה ביעדי הפחתת הפליטות בהסכמי האקלים ולהצהרות ראש הממשלה בנושא".

בנוסף לכך, ציינה השרה כי במסגרת ההסכם "ניתן לרשות הפלסטינית מעמד זהה ליתר מדינות האזור הכלולות בו. לא יעלה על הדעת שהרשות הפלסטינית אשר מממנת טרור ומהווה גוף עוין למדינת ישראל, תקבל מעמד שווה ערך למדינות החברות בפורום ואף יתאפשר לה לעמוד בראשו".

פורום הגז הטבעי של מזרח הים התיכון שמושבו בקהיר הינו פורום המתמקד בניצול משאבי הגז הטבעי על ידי מדינות הים התיכון. חברות בו מדינות אירופאיות ומדינות ערביות, האיחוד האירופי משמש בו כמשקיף, ולאחרונה ביקשה צרפת להצטרף כחברה מן המניין וארה"ב ואיחוד האמירויות (שאינן קרובות לים התיכון) ביקשו להצטרף כמשקיפות.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הגיב בחריפות ובאריכות להסתייגותה של גמליאל. לדבריו, "הטענה של השרה גמליאל לפיה פורום הגז האזורי צריך להתמקד באנרגיות מתחדשות כל כך מגוחכת, שאני מרגיש נבוך מכך שאני נאלץ בכלל להתייחס אליה. שרים להגנת הסביבה קיימים בכל אחת ממדינות הפורום, ובוודאי שגם באיחוד האירופי שמעמיד את המאבק בשינויי אקלים בראש מעייניו, ובכל זאת, אף אחת מהמדינות הללו לא העלתה בדעתה להתנות את חברותה בפורום בדרישה כל-כך מוזרה".

"גמליאל מנסה לכפות תנאים מופרכים"

שטייניץ ציין כי ישראל חברה אף בפורום IRENA שמרכזו באבו דאבי - פורום שבמסגרתו נבחנים שיתופי-פעולה עתידיים עם מדינות איחוד האמירויות בנושא אנרגיה מתחדשת. לדבריו, "פורום הגז הטבעי מהווה מטריה מסייעת גם להסכמי יצוא הגז מישראל למצרים וירדן, אשר צפויים להכניס לכלכלת ישראל סכום עתק של כ-30 מיליארדי דולרים, מתוכם כ-60% הכנסות מסים. אכן, כמו ארה"ב ובריטניה, כמו נורבגיה ואוסטרליה ועשרות מדינות נוספות, גם ישראל מעוניינת לייצא את עודפי הגז שלה ולהשיג הכנסות של עשרות מיליארדי שקלים לרווחת אזרחי המדינה. אינני רואה סיבה הגיונית למנוע מאזרחי ישראל את הזכות ליהנות ממשאבי הגז הטבעי כפי שנהנים אזרחי מדינות רבות בעולם".

שטייניץ אמר כי גמליאל מנסה "לכפות תנאים מופרכים" על הפורום, הראשון שבו חברה ישראל לצד מדינות ערביות ואירופיות. לדבריו, מכך עשוי להשתמע שגמליאל מוכנה לסכן את מעמדה הבינלאומי של ישראל "רק כדי לקבל כמה כותרות חיוביות בתקשורת, או לזכות באהדת הארגונים הירוקים הקיצוניים מסוגם של שומרי הבית או מגמה ירוקה".

לגבי טענתה של השרה גמליאל ביחס לחברות של הרשות הפלסטינית בפורום, אומר שטייניץ כי הניסוח של אמנת הפורום לפני כשנתיים, שהועתק מילה במילה גם בניסוח התקנון של הגוף עם הפיכתו לארגון, תואם בזמנו באופן מלא עם משרד החוץ, משרד המשפטים ובמשרד ראש הממשלה (המל"ל), על מנת לוודא שהחברות של הרשות הפלסטינית בפורום - כמו שקורה בעשרות ארגונים בינלאומיים נוספים - אינה מהווה אישור או הכרה ברשות כמדינה מבחינת ישראל. 

"על שטייניץ להתפטר לאלתר; אינו ראוי"

בעקבות בחירתו של שטייניץ להתייחס לארגוני הסביבה בתגובתו, מסר יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית": "אנחנו גאים להיות קיצוניים ביושרה שלנו. אנחנו גאים להיות קיצוניים בניקיון-הכפיים שלנו. אנו גאים להיות קיצוניים בכך שאיננו מתפשרים על פגיעה בכדור הארץ ויושביו, לטובת עגל הזהב.

"יובל שטייניץ מיצה את תפקידו. שר אנרגיה שאומר כי 'איש לא חזה את משבר האקלים', משבר שנובא כבר לפני יותר מ-200 שנה, הוא שר שלא ראוי לתפקידו. שר אנרגיה שאומר ביחס לאנרגיה סולארית 'ומה תעשו בלילה?', כשבכל העולם כבר היו קיימים פתרונות אגירת אנרגיה בסוללות, אינו ראוי לתפקידו. שר אנרגיה שמוביל עמדה לפיה פתרונות האגירה אינם בשלים, כשבעולם קיימים מאות פרויקטים בתחום והטכנולוגיה מסחרית מזה עשרות שנים, אינו ראוי לתפקידו".

עוד הוסיף ספיר כי "שר אנרגיה שמציג בכנסת הפחתה לכאורה בפליטות הפחמן לנפש, מבלי להתייחס לפליטות גז המתאן שהינו גז חממה עוצמתי מאוד, מאחז את עיני הציבור ומסכן את עתידנו בתקופה זו של משבר אקלים חריף. שר שמטיל את יהבו על הכנסות עתידיות מהגז, כאשר קופת קרן העושר עדיין ריקה ותיפתח באיחור של כ-4 שנים, וכאשר מנכ"ל משרדו קורא לחברות הגז להפסיק את תכנוני המס הגורמים לקופה זו להישאר ריקה, הוא שר הדומה לקוסם שממשיך לנסות ללהטט, כאשר הקהל כבר חשף אותו במערומיו.

"על שטייניץ להתפטר לאלתר. הנזק שהוא גורם לכלכלת ישראל, לסביבתה ולבריאות תושביה, גדול מנשוא".

ממגמה ירוקה נמסר בתגובה: "השר שטייניץ, מדוע אתה מאבד את העשתונות, עבור מי אתה עובד? האם האינטרס הציבורי עומד לנגד עיניך? מדוע כעסך לא יצא בצורה כל כך בוטה כשהמפעלים המזהמים בחסותך המשיכו לפגוע בבריאות תושבי מפרץ חיפה. איפה הייתה התרעומת שלך אל מול הזיהום שגרם לתושבי אשקלון ואשדוד להסתגר בביתם בשבוע שעבר. מדוע הציבור לא זכה לראותך נעמד על שתי הרגלים האחוריות סביב שורת התקלות של חברות הגז המזהמות?

"אתה תיזכר לעד כשר הגז והנפט, שבעיצומו של משבר האקלים הגדול, בחר להתעלם ולעצום את עיניו. גם בעוד 30 שנה כולנו עדיין 'נהנה' מהפירות הרקובים של מורשתך. אתה תיזכר לעד ככזה שכשל את דור העתיד, את הילדים שלך. בניגוד אלייך, אנחנו גאים להיאבק על החיים והעתיד של כולנו ולא נעצור עד שתהפוך מילים למעשים״.