כל מה שצריך לדעת על מוטציית הקורונה החדשה בבריטניה

מוטציה חדשה בנגיף הקורונה שהתגלתה בבריטניה גורמת לבהלה • מה יודעים עליה, איך הגיבו המדינות באיחוד והאם זה יפגע במבצע החיסונים? • גלובס עושה סדר

נהג מונית בלונדון אתמול. ההגבלות החדשות ימנעו את חגיגות חג המולד / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
נהג מונית בלונדון אתמול. ההגבלות החדשות ימנעו את חגיגות חג המולד / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

מתי התגלתה המוטציה החדשה בבריטניה?

המידע הראשוני על כך שישנה מוטציה חדשה ומשמעותית של נגיף הקורונה בבריטניה נמסר לראשונה ביום שני האחרון על ידי שר הבריאות מאט הנקוק. השר עידכן את הציבור הבריטי כי מעבדות בריטיות, המרצפות באופן קבוע את המטען הגנטי של נגיפי ה-SARS-Cov-2 הנמצאים בבדיקות PCR, מצאו כי בדרום אנגליה, כולל בבירה לונדון, כ-60% מהמקרים קשורים למוטציה חדשה של הנגיף.

המוטציה משפיעה על חלק ממבנה חלבון ה"ספייק" הייחודי לנגיף. ביחד עם העלייה המהירה במקרי ההידבקות שנרשמה באזור ועליית השיעור של המוטציה החדשה בקרב המקרים, הזהיר השר מכך שווריאנט הנגיף הוא ככל הנראה "מדבק יותר", אך אמר כי אין סימנים שהמחלה שהוא יוצר חמורה יותר. כבר ביום שני עידכן השר כי המוטציה התגלתה לפני כחודשיים.

באיזה צעדים נקטה אתמול בריטניה בשל המוטציה?

אתמול (ש') התייצב ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בפני האומה, ונאלץ להודיע לחלק גדול מהממלכה על שורת הגבלות חמורות וחדשות, שלמעשה יימנעו את חגיגות חג המולד בשביל רבים. בעבור 18 מיליון בריטים בדרום המדינה, כולל הבירה לונדון, החנויות הלא-הכרחיות ייסגרו, תיאסר התנועה מחוץ לאזור, תיאסר הכניסה לאזור, העבודה תתבצע מהבית והתושבים יתבקשו לצאת רק במקרים הכרחיים. ההודעה עוררה ביקורת מיידית בגלל שנמסרה ברגע האחרון, ובגלל סיבוב הפרסה של ג'ונסון, שרק בחודשים האחרונים אמר שלא לחגוג את חג המולד השנה יהיה "בלתי-אנושי".

האם המוטציה החדשה אכן מדבקת יותר?

בנאום ובמסיבת העיתונאים שאחריו, אמר ג'ונסון כי אחת הסיבות לסגר החדש ולשינוי המדיניות היא המוטציה החדשה. סימני השאלה של השבוע שעבר כמעט נעלמו, וג'ונסון העריך כי המוטציה החדשה "עלולה" להיות מדבקת יותר ב"עד 70%". התקשורת שדיווחה על הנושא הסירה את ההסתייגויות ודיווחה על כך כעובדה. היום בבוקר התראיין שר הבריאות הנקוק ואמר כי מצב התחלואה של המוטציה החדשה "יצא משליטה".

עם זאת, מדענים אומרים שמוקדם מדי לקשור באופן ודאי בין המוטציה החדשה לבין יכולות הדבקה חדשות של הנגיף, ומצביעים על העובדה שנכון לעכשיו יש רק ממצא אחד - שיעור הדבקה גבוה בדרום-אנגליה, שבחלק גדול מהמקרים מתברר כמוטציה החדשה. "אנחנו יודעים שיש מוטציה, אבל אנחנו לא יודעים כלום על המשמעות הביולוגית שלה", אמר פרופ' אלן מקנלי ל"ביביסי", "מוקדם מדי להסיק משהו לגבי החשיבות של ההתפתחות הזו בנוגע להדבקה". גם בגרמניה אמר פרופ' כריסטיאן דרוסטן מהמרכז הרפואי "שאריטה" בציוץ בטוויטר כי "העלייה במספר המקרים יכולה להיות גם צירוף מקרים".

האם החיסונים שפותחו יעילים נגד המוטציה הזו?

לפי ה"BBC", המוטציה שהתגלתה אכן משנה חלק ממבנה ה"ספייק" שעל מעטה נגיף הקורונה, שבעזרתו הווירוס משתלט על תאי גוף בריאים. אך לדבריהם, החיסונים שפותחו מייצרים בסופו של דבר נוגדנים שפועלים נגד הנגיף על סמך חלקים נוספים מה"ספייק", ולא רק זה שהשתנה. לכן, גם ג'ונסון וגם מומחים אחרים שהתראיינו לתקשורת אמרו כי אין סיבה לחשוב שהחיסונים לא יהיו יעילים נגד מוטציה זו, אם תתפשט.

היכן עוד התגלתה המוטציה הזו?

לפי דיווחים בלתי מאומתים בתקשורת האירופית, מקרים של המוטציה הזו התגלו גם בדנמרק, גם בדרום אפריקה וגם באוסטרליה.

איך הגיבו באירופה ובישראל?

אל מול האזהרות הפומביות של ג'ונסון ושל הנקוק, למדינות אירופה אין הרבה אפשרויות מלבד ניסיון לבודד את ההתפרצות בדרום-אנגליה, ולמנוע את התפשטות הווריאנט גם לשטחן. זה יהיה חסר אחריות מצדן להמשיך ולתת למוטציה החדשה להתפשט אם היא אכן מדבקת כמעט כפליים, ועדיין לא ידוע מה ההשפעות ארוכות הטווח שלה. 

הולנד הייתה הראשונה שהודיעה הבוקר על סגירת הגבולות, אחריה בלגיה (ל-24 שעות בלבד בשלב הנוכחי), אחרי זה איטליה, ששר החוץ שלה נשבע בצורך "להגן על האיטלקים" ולאחר מכן כבר כדור השלג התגלגל היטב - אירלנד אסרה כניסת מעבורות וטיסות, אוסטריה גם כן, וצרפת וגרמניה הודיעו כי הן שוקלות את המדיניות. בגרמניה דיווחו כלי התקשורת כי ברלין מקדמת איסור גורף על כניסת בריטים לאיחוד האירופי, לצד ביטול כל הטיסות מבריטניה ליבשת.

בישראל, קבינט הקורונה החליט בשלב זה על צעדים מיידים להגבלת הכניסה מבריטניה, מדנמרק ומדרום אפריקה לישראל, וכל השבים משם יועברו מיידית לבידוד של שבועיים במלונית.