עתירה לבג"ץ: לאסור על נתניהו לנהל מו"מ על מינוי בכירים במערכת המשפט

התנועה לאיכות השלטון מבקשת צו ביניים שיורה לרה"מ לחדול מניהול המו"מ עם גנץ בנושאים הקשורים למינוי בכירי מערכת אכיפת החוק והמשפט • לטענת התנועה, נתניהו פועל בניגוד להסדר ניגוד העניינים בנושא • בג"ץ דחה את הבקשה לצו ביניים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

התנועה לאיכות השלטון הגישה לבג"ץ בקשה לצו ביניים בדרישה שיורה לראש הממשלה בנימין נתניהו לחדול מניהול המשא-ומתן עם שר הביטחון בני גנץ בנושאים הקשורים למינוי והליכי מינוי בכירי מערכת אכיפת החוק והמשפט.

בג"ץ דחה את הבקשה לצו ביניים וביקש את תגובת היועץ המשפטי לממשלה וראש הממשלה עד 24 בדצמבר, כלומר, לאחר המועד המחייב את העברת התקציב.

בבקשה נכתב כי "לנוכח התרחשויות שחלו בימים האחרונים, בהן הטעיה בוטה ומכוונת של בית משפט נכבד זה, ואשר יפורטו להלן, תבקש העותרת מבית המשפט הנכבד ליתן צו ביניים המורה למשיב 2 (נתניהו, א"ג) לחדול לאלתר מכל מעורבות שהיא, במישרין או על-ידי שלוח, במסגרת כל הליך הקשור למשא-ומתן המתנהל בימים אלה בנוגע למינוי והליך מינוי של נושאי תפקיד ברשויות המשפט ואכיפת החוק, שינוי של שיטת בחירת השופטים ומינויים במשרד המשפטים, לרבות פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ומשניו, עד אשר תתברר ותוכרע עתירה זו".

בתחילת נובמבר הגיש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט את הסדר ניגוד העניינים של נתניהו, שבו נאסר עליו, בין היתר, לפעול או להשפיע על הליכי מינויים במשרד המשפטים ובמשטרת ישראל, לרבות בהליכים ממשלתיים ביחס לחקיקה העוסקת במינויים המפורטים; וכן נדרש להימנע ממעורבות והשפעה על עניינים הנוגעים לוועדה לבחירת שופטים.

על היקף החובה של נתניהו קבע מנדלבליט בחוות-דעתו כי "נוכח עוצמת ניגוד העניין האישי הכרוכה בהליך הפלילי, מחויבים גם נושאי משרות אמון" בלשכתו של ראש הממשלה, לרבות מנכ"ל המשרד.

נתניהו אומנם כפר בסמכות מנדלבליט לכפות עליו את הסדר ניגוד העניינים, אך ניאות לקבל "בשל הנראות הציבורית" את ההסדר עד להכרעה שיפוטית בעניין.

בבקשת התנועה לאיכות השלטון נכתב כי "בשעות האחרונות ומאז סוף השבוע פורסם בתקשורת כי המשיב 2 וח"כ גנץ, יו"ר מפלגת כחול לבן, מנהלים משא-ומתן קואליציוני במטרה למנוע יציאה לבחירות לכנסת ה-24. עוד פורסם כי לב-ליבו של המשא-ומתן הוא באפשרות שהמשיב 2, יוכל במישרין או בעקיפין, להתערב במינויי בכירים במשרד המשפטים, לרבות פרקליט המדינה, משנה ליועץ המשפטי לממשלה ויועץ משפטי לממשלה, ובשינוי שיטת בחירת שופטים".

התנועה לאיכות השלטון מתבססת על דברי נתן אשל, מקורבו של נתניהו, המוכיחים כי נתניהו עצמו מוביל את ניהול המשא-ומתן.

לטענת התנועה, "בענייננו דנן אין אנו עומדים כבר בחשש כבד לניגוד העניינים של המשיב 2, אלא בניגוד עניינים לכאורי המתקיים ברגעים אלה ממש, עת המשיב 2 פועל בניגוד לחוות-דעתו המחייבת של היועץ המשפטי לממשלה ונושא ונותן בעצמו ובאמצעות הכפופים אליו בשינוי שיטת המינויים של בכירי משרד המשפטים, לרבות שינוי שיטת פרקליט המדינה תוך כדי תנועה ושינוי שיטת הבחירה בוועדה לבחירת שופטים. לפיכך תבקש העותרת מבית המשפט הנכבד להורות על מתן צו ביניים אשר ימנע בשלב זה מהמשיב 2 להתערב במישרין ובעקיפין במסגרת כל משא-ומתן בו הוא מכהן בתפקידו כראש הממשלה, במינויי בכירים במערכת אכיפת החוק ובשינוי שיטת בחירת השופטים, או שינוי של כל עניין אחר במערכת אכיפת החוק".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.