בית המשפט הרשיע שני אחים בשימוש במידע פנים של חברת ביונדווקס

האחים טל ורועי כהן הורשעו בשימוש במידע פנים הנוגע להתקשרות צפויה של ביונדווקס - העוסקת בפיתוח חיסון לשפעת - עם משרד הבריאות האמריקאי לגבי ביצוע ניסוי משותף במוצר החברה במימון המשרד

מנכ"ל ביונדווקס, רון בבקוב / צילום: איל יצהר
מנכ"ל ביונדווקס, רון בבקוב / צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע היום (א') את האחים טל ורועי כהן בעבירות שימוש במידע פנים במניית חברת ביונדווקס, העוסקת בפיתוח חיסון לשפעת.

שופט בית המשפט הכלכלי, חאלד כבוב, הרשיע את האחים כהן בשימוש במידע פנים הנוגע להתקשרות צפויה של ביונדווקס עם משרד הבריאות האמריקאי לגבי ביצוע ניסוי משותף במוצר החברה במימון המשרד. טל כהן זוכה מעבירה אחת של מסירת מידע פנים שיוחסה לו בכתב האישום.

טל כהן, רואה חשבון במקצועו, היה בעל מניות בחברת ביונדווקס והשקיע בה את כל כספו הפנוי. בית המשפט הרשיע אותו כי יצר קשר חריג עם מנכ"ל החברה, ד"ר רון בבקוב, וכחלק מהקשר חלק בבקוב עם טל את מידע הפנים האמור.

מאחר שלטל לא היה את הסכום הנדרש להשקעה, הוא פנה בבקשת הלוואה מאחיו, רועי, בעל תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת סטנפורד, שעבד אז כמנהל צוות בחברה ציבורית.

רועי לא הלווה לאחיו את הכסף, אך כשבידו מידע הפנים, החליט להשקיע בעצמו כרבע מיליון במניית ביונדווקס, תוך סיכום מוקדם בין האחים שככל שהשקעתו של רועי תצלח, הוא ישלם כ-15% מרווחיו לטל.

זמן קצר לאחר הדיווח המיידי, מכר רועי את מלוא מניותיו ברווח של כ-114,000 שקל ושילם לטל בהתאם לסיכום ביניהם.

"מצאתי שמדובר באדם משכיל ומקצוען, שלמד את רזי החברה והכירה היטב, לפחות באופן שאיפשר לו לאתגר את נושאי המשרה בה ולעתים אף לסייע להם. ואולם כל זאת עשה במטרה ברורה ומוצהרת - השאת רווחיו האישיים כבעל מניות בחברה", קבע השופט כבוב בנוגע לטל כהן.

עוד קבע השופט כי "טל למעשה אישר בהודעתו פעמים רבות שקיבל מידע אשר ידע כי היה מידע פנים שמקורו באיש פנים. מכיוון שלא היו לו האמצעים להשקיע בעצמו בחברה, העביר טל את המידע למשקיעים אחרים\ במטרה שאלה יוכלו למנף את המידע לרווח בתוך ימים ספורים".

בהכרעת הדין תיאר השופט כבוב כי "בבקוב הכה על חטא, הסביר בגילוי-לב כי הבין ששגה, ואף תיאר את הקושי ואת הלחץ שבו נמצא אותה תקופה". עוד קבע כבוב כי "הקשר גרם לבבקוב ללחץ וקושי, אשר הובילו למקרים שונים שבהם חלק עם טל מידע על אודות החברה שטרם פורסם לציבור. לבסוף, התרשמתי מכנותו של בבקוב ומהאכזבה הגדולה שהפגין על בחירתו של טל להשתמש במידע שחלק עימו, ובכך לסכן את החברה ואת החיסון שביקשה לפתח".

טל כהן הורשע גם במסירת חוות-דעת על ביונדווקס בזמן שהחזיק במידע פנים לגורם נוסף שרכש מניות בסמוך לדיווח המיידי. טל אף האיץ בגורם לו מסר את המידע למכור את מניותיו לאחר הדיווח המיידי, דבר שהוביל להפקת רווח בסכום של אלף שקל.

התיק נוהל על-ידי עו"ד סתיו גינת ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה ונחקר על-ידי רשות ניירות ערך. את האחים כהן ייצגו עורכי הדין רועי בר-משה, רונן משה וקובי רון.