ההתאוששות בשוק העבודה נעצרה: שיעור האבטלה נותר 14.6%

לאחר שבועות בהם נראה שיפור מסוים בשוק העבודה, במחצית שנייה של נובמבר נרשם קיפאון - כ-600 אלף אזרחי ישראל הם מחוסרי עבודה כיום, בדיוק כמו במחצית הראשונה של החודש

אבטלה / צילום: כדיה לוי
אבטלה / צילום: כדיה לוי

לאחר שבועות שבהם חל שיפור מסוים בשוק העבודה, במחצית השנייה של נובמבר נרשם קיפאון - כך עולה מסקר כוח-האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). שיעור האבטלה הרחב עומד על 14.6%, שהם כ-600 אלף מחוסרי עבודה.

הנתונים הללו מגיעים כאמור לאחר תקופה שבה חלה ירידה משמעותית באבטלה. במחצית הראשונה של אוקטובר, שיעור האבטלה הרחב עמד על 22.7% - שהם כ-937 אלף מחוסרי עבודה. באותה תקופה המשק היה שרוי תחת סגר ומגבלות חמורות, ולצד ההקלות שהותרו מאז ירדה גם האבטלה, עד שבמחצית הראשונה של נובמבר שיעור האבטלה הרחב עמד על 14.6%, נתון שלא השתנה גם במחצית השנייה. עם זאת, חשוב לציין שגל נוסף של הקלות, שכלל בין היתר את פתיחת המסחר והקניונים, התרחש בדצמבר, ואת השפעתו נדע רק בנתונים הבאים שתפרסם הלמ"ס.

מהו שיעור האבטלה הרחב? אם עד המשבר הנוכחי היה נתון אחד עיקרי ששיקף את מצב האבטלה במשק - הבלתי מועסקים לפי הגדרות הלמ"ס - מודל החל"ת והמשבר בשוק התעסוקה שינו את התמונה. איך כן מודדים? באמצעות "שיעור האבטלה הרחב". זהו נתון המאגד שלוש קבוצות של מחוסרי עבודה. מעין פירמידה עם שלוש שכבות.

הראשונה היא הבלתי מועסקים בהגדרה הקלאסית, זו ששיקפה את שיעור האבטלה במשק ערב המשבר. על פי הגדרות הלמ"ס, קבוצה זו כוללת מועסקים בני 15 ומעלה שלא עבדו כלל בשבוע שקדם לסקר והם מחפשים עבודה. השכבה השנייה כוללת את העובדים בני ה-15 ומעלה שמצויים בחל"ת. על פי הגדרות הלמ"ס, מדובר ב"מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה". בקבוצה השלישית והאחרונה נמנים האנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ אך לא חיפשו עבודה בארבעת השבועות שקדמו לסקר, בין אם בגלל ייאוש ובין אם בגלל סיבות אחרות.

בין המחצית הראשונה לשנייה של נובמבר כן היה שינוי מסוים, שאינו מבשר טובות. מספר העובדים שמצויים בסטטוס של חל"ת אמנם ירד בכ-37 אלף איש, אך שיעור "הבלתי מועסקים", אנשים שאיבדו את עבודתם, עלה בכ-7,000. גם בקרב האנשים שאיבדו את עבודתם ולא מחפשים עבודה חלה עלייה מדאיגה, של כ-24.4 אלף איש.

הנתונים הללו מאששים את דבריו של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, מהשבוע שעבר. "קיימים סממנים לאבטלה מבנית במשק", אמר הנגיד בכנס אלי הורביץ לחברה וכלכלה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, וציין כי מעל 200 אלף מובטלים בישראל מחפשים עבודה כבר יותר משלושה חודשים, נתון המצביע לדבריו על אבטלה מבנית. ירון הדגיש כי בעיית האבטלה מתפשטת לכל שכבות האוכלוסייה ולכל האזורים בארץ.