טריגו קיבלה 60 מיליון דולר כדי לקדם עולם ללא קופות

הטכנולוגיה לחנויות ללא קופות של טריגו פועלת בינתיים בפיילוטים בישראל ובאנגליה • המנכ"ל מיכאל גבאי: "יש לנו מערכת עובדת, ואנחנו בשלב של הטמעה בחנויות"

הטכנולוגיה של טריגו / צילום: טריגו
הטכנולוגיה של טריגו / צילום: טריגו

טריגו (Trigo), המפתחת טכנולוגיה לחנויות ללא קופה, הודיעה היום (ב') על גיוס 60 מיליון דולר במסגרת סבב B. הסבב הובל על ידי קרן 83North הישראלית, והשתתפו בו המשקיעים הקיימים של טריגו - ורטקס, חץ, רד דוט קפיטל פרטנרס, מורג השקעות (Morrag Investments Ventures) ורשת הסופרמרקטים הגדולה בבריטניה טסקו. עד היום גייסה החברה 94 מיליון דולר.

הטכנולוגיה של טריגו מבוססת על מצלמות המותקנות בשטח החנות ומזהות איזה מוצרים לוקחים הלקוחות, כאשר התשלום עליהם מתבצע אוטומטית, ללא צורך לעמוד בתור.

הטכנולוגיה של טריגו מוטמעת כיום בחנויות פיילוט, אחת של טסקו באזור לונדון, המשמשת את עובדי החברה, ואחרת של שופרסל בישראל, שהוקמה כבר ב-2019. אולם כרגע הטכנולוגיה עדיין לא פועלת בחנויות הפתוחות לקהל הרחב. לפי פרסומים קודמים, חנות ראשונה לקהל הרחב אמורה היתה להיפתח ברבעון הרביעי של 2020.

בשיחה עם גלובס מיכאל גבאי, מנכ"ל ומייסד טריגו, לא היה מוכן לנקוב בתאריך בו חנות כזו תפתח. "זה משהו שאנחנו נשאיר לקמעונאיות להתייחס אליו", אמר גבאי. "אנחנו נמצאים בתהליך של הקמת חנויות באירופה שיהיו פתוחות לציבור, אבל הקמעונאיות עצמן יפרסמו איפה ומתי. יש לנו מערכת עובדת בטריגו, ואנחנו בשלב של הטמעה בחנויות".

מייסדי טריגו מיכאל ודניאל גבאי / צילום: טריגו
 מייסדי טריגו מיכאל ודניאל גבאי / צילום: טריגו

מי שמובילה את התחום בעולם היא אמזון, שפתחה חנויות ללא קופות לקהל הרחב תחת המותג שלה "אמזון גו" ועבור קמעונאים אחרים. "מדובר בפתרון Deep tech מאוד מורכב הדורש צוות של מומחים, אבל העובדה שחתמנו על חוזים עם החברות הקמעונאיות הגדולות בעולם מראה על הביטחון שלהן בטריגו", אמר גבאי. מבחינת הקמעונאיות, אומר גבאי, אימוץ הטכנולוגיה מאפשר לשפר את חוויית הלקוח ותורם ליעילות תפעולית.

לדברי גבאי, היתרון של טריגו, בניגוד לאמזון, הוא שהטכנולוגיה שלה אינה מחייבת הקמה של חנויות ייעודיות מההתחלה, אלא מאפשרת להסב סופרמרקטים קיימים לכאלה שעובדים ללא קופה. הסבה כזאת דורשת מהקמעונאים לרכוש ולהתקין בעצמם מצלמות בסופרמרקט, כאשר טריגו נותנת רישיון להשתמש בטכנולוגיה שלה על בסיס תשלום רבעוני או שנתי. הגיוס הנוכחי ישמש את טריגו כדי להרחיב את האופרציה הבינלאומית שלה ואת יכולות המוצר, כך שהוא יוכל לטפל במאות חנויות ברחבי העולם במקביל.

על-פי מחקר של ג'וניפר, היקף העסקאות שיעברו דרך קופות חכמות כדוגמת הפתרון של טריגו יגדל מ-2 מיליארד דולר ב-2020 ל-387 מיליארד ב-2025. אותו דוח גם צופה שהקמעונאיות ישקיעו 23 מיליארד דולר בבינה מלאכותית ב-2025, לעומת רק 5 מיליארד דולר שהושקעו בשנת 2020. עם זאת, הנושא בהחלט מורכב כאשר בסין חנויות לא מאוישות החלו כלהיט, אבל הקונספט דעך מ-2019 בשל בעיות שונות.

טריגו הוקמה ב-2018 על ידי מיכאל גבאי ואחיו דניאל גבאי, סמנכ"ל הטכנולוגיה. השניים הם יוצאי תוכנית תלפיות ויחידות של חיל המודיעין, שעסקו במהלך שירותם הצבאי בפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית. כיום מועסקים בחברה 85 עובדים, לעומת 50 עובדים נכון לסוף 2019. מרבית העובדים במרכז הפיתוח בתל אביב, ובנוסף החברה מפעילה משרד בלונדון.

בכניסה לחנות ללא קופות צריכים הלקוחות לסרוק את הטלפון שלהם. לאחר מכן המערכת עוקבת אחרי התנועה שלהם בתוך החנות ואחרי המוצרים שהם אוספים. גבאי אומר שהכול נעשה תוך שמירה על פרטיות לקוח. "המעקב הזה אנונימי לגמרי, ללא זיהוי פנים או איסוף של מידע ביומטרי. מבחינת המערכת של טריגו הלקוח הוא מספר סידורי, ואנחנו מוסרים לקמעונאי בסוף את רשימת הקניות, שהוא אחר-כך מחבר לפרטי האשראי. המערכת לא מוסרת לקמעונאי פרטים נוספים מעבר למה שהלקוח רכש".

יורם שניר, שותף בקרן 83North, מסר: "הפתרון של טריגו מעניק לקמעונאיות יתרון תחרותי, בקנה מידה שנותן מענה לכל הרשת, במחיר אטרקטיבי וללא צורך לבצע שינויים משמעותיים בתשתיות הקיימות. בזמן שאמזון הייתה הראשונה להציע את החווית הקניות הזו ללקוחותיה, הקמעונאיות הגדולות באירופה זיהו את איכות הפתרון והצוות של טריגו, ובכך ממקמות אותה כמובילה עולמית בקטגורית הקניות ללא תורים". במסגרת סבב הגיוס שניר הצטרף לדירקטוריון החברה.