לאחר הפוסט בפייסבוק: אלמביקה מורידה את הקמפיין עם השפית רמה בן צבי

עובדת לשעבר של רמה בן צבי העלתה פוסט בפייסבוק, בו סיפרה כי השפית פיטרה אותה כשהייתה בהריון ואף לא שילמה לה את הפיצוי שפסק ביה"ד לעבודה • הפוסט עורר סערה ברשת, ובעלת מותג האופנה אלמביקה החליטה להוריד קמפיין בכיכובה של השפית ובתה

הגר אלמביק / צילום: עינת לברון
הגר אלמביק / צילום: עינת לברון

הגר אלמביק, בעלת מותג האופנה אלמביקה, הורתה להסיר פרסומים מתוך הקמפיין האחרון של החברה שצולם לאחרונה, בו מככבות השפית רמה בן צבי ובתה אלה. זאת לאחר שעובדת לשעבר של בן צבי פרסמה פוסט כואב בפייסבוק, בו חשפה כי פוטרה מעבודתה אצלה אחרי שנכנסה להריון, ואף שבית הדין לעבודה פסק נגדה פעמיים - בן צבי מתחמקת מלשלם לה את אשר פסק בית הדין.

מותג האופנה אלמביקה מיועד לנשים מבוגרות ומאופיין בחומרים משובחים ובהקפדה על איכות. כמו מותגים נוספים הפונים לקהל זה, השפה הפרסומית של המותג עושה שימוש ב"נשים אמיתיות" תוך העברת מסרים של העצמה נשית.

לכן, הבחירה בשפית והמסעדנית רמה בן צבי ובתה הייתה כמעט מתבקשת, ואכן הצילומים המרהיבים לצד הפיגורות המוכרות הניבו לאלמביקה שלל כתבות יח"צ באמצעי המדיה השונים, לרבות בתאגיד השידור הציבורי "כאן".

מי שעוד נחשפה לפרסומים הייתה מירב בן דוד, עובדת לשעבר של רמה בן צבי, שהתקשתה לחבר בין קמפיין ההעצמה הנשית ובין החוויות האישיות שחוותה מבן צבי.

בפוסט שזכה לעשרות תגובות ושיתופים, גוללה בן דוד את חוויותיה: "רמה בן צבי פיטרה אותי בהריון של בתי השנייה", כתבה בן דוד, "היא עשתה זאת בצורה מכוערת, משפילה ומעליבה אחרי שלוש שנות ניהול המסעדה והאירועים. זה היה מסע נורא של שלושה חודשים שאני לא מאחלת לאף אחת או אחד לעבור. משפחתה של רמה לקחה בזה חלק, כולל אלה, הבת שלה. הכול מתואר בשני פסקי דין של בית הדין לעבודה ובית הדין הארצי לעבודה".

בן דוד הבהירה כי יש לה עדויות - מיילים, הקלטות ועדויות מבית הדין - שבהם נאמר כי "לאשה בהריון קשה לעבוד, קשה לנהוג", וכן אמירות של בן צבי כי טענתה של בן דוד כי תוכל לחזור לעבוד כרגיל כשתהיה אמא לשתי ילדות קטנות, מכעיסה אותה.

בן דוד הזכירה כי יש שני פסקי דין שנפסקו לטובתה, בהם הובהר כי לשם המקרים הללו נוסד חוק עבודת נשים, ולמרות זאת אין דרך באמת לאכוף את זה. לטענת בן דוד, רמה בן צבי העבירה את העסק לבתה אלה, וכך אי-אפשר לגבות את הכסף.

לדבריה, "שמלא נשים ימשיכו להגיד כמה היא נפלאה ומיוחדת, אבל שתשלם! שתדע שיש מחיר כלכלי ואולי אפילו ציבורי למעשים הללו. שנים אני שותקת (מעל שבע שנים), מנהלת את המלחמה בשקט, אבל כל הפרסומות עליה ועל הנשיות החזקה והאמיתית זה קצת יותר מדי. זה כבר מוגזם לי. כמה פשוט - שני בתי דין פסקו שמגיע לי, שעברתי עוול נורא - שני פסקי הדין מציינים זאת, ואני מוכנה לשלוח אותם למי שירצה - פשוט שתשלם".

הפוסט עורר סערה ברשת ולא הותיר את בעלת המותג אלמביקה אדישה. אלמביק הבהירה כי אין לה כלים לשפוט את המאבק, אך הורתה להסיר את הקמפיין: "צר לי לשמוע על מירב בן דוד - על כאב וקיפוח. איני מעורה במאבק, ואין לי את הכלים לכך".

לדברי אלמביק, "אני אוהבת נשים ומרגישה אחווה לאחיותיי. אני באה ליצירה מתוך רצון טוב. בבגדים אני רואה הזדמנות לשמוח ולהתחדש, מנסה לעקוף את הקושי ואת הסבל ולתת בבגדים שלי ביטוי ליופי, שמחה ואהבה - לכל אישה, בכל גיל ובכל מידה. הנחיתי את הצוות להסיר את הפרסומים שרמה ואלה לוקחות בהן חלק. אני מניחה שעשינו טעויות, ואני מצרה על כך - נלמד מהנעשה. בוחרת בטוב".

עו"ד נעמה שבתאי בכר, ראשת מחלקת דיני עבודה במשרד בכר שבתאי עורכי דין, מסרה כי "כעורכת דין שמייצגת מעסיקים, הופתעתי להיתקל בעוול גדול כל-כך, ולכן הסכמתי לייצג את מירב. מדובר במקרה חמור שבו רמה בן צבי, בתמיכה של בני משפחתה, הפרה באופן בוטה ובמתכוון את הזכויות של אישה במקום העבודה, כאשר כעסה על בקשת מירב להמשיך לעבוד בהיותה אם לשניים, פגעה במירב בעודה בהריון וגרמה לה לסיים עבודתה.

"אף שבית הדין לעבודה חייב את רמה בן צבי לשלם לה פיצויים בשני פסקי דין מאוד חריפים, היא פעלה ועדיין פועלת בכל הדרכים כדי להימנע מתשלום. האחרונה שבהן היא העברת המסעדה על שם בתה, על-מנת שמירב תעמוד מול שוקת שבורה ולא תוכל לקבל את הפיצוי שנפסק לזכותה.

"מדהים לראות שעל אף ההתנהלות הפסולה של בן צבי - היא זוכה לקמפיינים וחשיפה תקשורתית אוהדת - מאחר שרוב הציבור לא מכיר את התנהלותה המכוערת.

"שמחתי לראות שהציבור לא נשאר אדיש והשמיע קול מחאה לאחר שנחשף לפוסט של מירב בפייסבוק, שהצליח להגיע עד לאוזניהם של מותג האופנה אלמביקה, שביטל את בחירתו ברמה ובתה לפרזנטוריות של המותג.

"אני משבחת את אלמביקה שלא נתנו יד לעוול המתמשך. טוב יהיה אם תימשך ההוקעה הציבורית עד שבן צבי תשלם את הפיצויים שנפסקו למירב, ותבין שחוק הוא חוק שצריך לקיים, ואין פה זכות בחירה".

הגר אלמביק בחרה שלא להגיב לידיעה. את תגובתה של רמה בן צבי לא ניתן היה להשיג.