מה קרה שהחיסון פתאום כן מתאים לנשים בהריון?

משרד הבריאות שינה את הגישה ובניגוד לאמירה קודמת, ממליץ גם לנשים בהריון ולמיניקות להתחסן נגד קורונה • פרופ' אורן צמחוני: "אין לנו סיבה מדעית לחשוב שהחיסון אמור להיות מסוכן לנשים בהריון או מיניקות, אבל הקורונה כן עלולה לסכן אותן"

הריון / צילום: שאטרסטוק
הריון / צילום: שאטרסטוק

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי אמר השבוע כי מסתמן שנשים בהריון יוכלו להתחסן נגד קורונה. כרגע משרד הבריאות מציע לנשים בהריון לקבל את ההחלטה בעצמן, וההמלצה היא להתחסן. זהו שינוי בהמלצות לעומת לפני כשבועיים, אז נאמר כי נשים מתכננות הריון, נשים שנמצאות בהריון ונשים מיניקות, עדיף שלא יתחסנו בשלב זה.

השינוי במדיניות של משרד הבריאות הישראלי תואמת הצהרה דומה של ה-CDC, המרכז לשליטה במחלות בארה"ב, שניתנה לפני כמה ימים בעקבות התייעצות עם ארגון הגיניקולוגים והרופאים המיילדים האמריקאי (ACOG).

על פי ה-CDC ו-ACOG, אין סיבה לחשוב שהחיסון מסוכן לנשים בהריון או לנשים מיניקות, ולכן יש לאפשר לנשים הללו לקבל את החיסון אם הן מעוניינות בכך, אך אם הן עדיין חוששות, יש לתמוך בהן גם בהחלטה זו, אומרים בארגונים האמריקאים.

מקור ההמלצה: הריוניות לא משתתפות בניסויים

ההמלצה המקורית לנשים בהריון לא להתחסן נבעה מכך שנשים בהריון לא השתתפו בניסויים שערכו החברות פייזר ומודרנה לחיסונים נגד קורונה שפיתחו. "זה דבר רגיל", אומר פרופ' אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי קפלן. "כל מוצר רפואי חדש שמגיע לשוק, נבדק קודם כול על האוכלוסיה שנחשבת לבעלת הסיכון הנמוך ביותר, ואחר כך מתחילים להרחיב את הניסוי".

בנוסף לדאגה מסיכון לאוכלוסיות הללו, גם קשה יותר לגייס אנשים מקבוצות סיכון, ובעיקר נשים בהריון, לניסוי במוצר חדש. הניסיון לעשות זאת עלול להאט את הניסוי. לכן מעדיפים קודם כול "לשחרר" את המוצר לכלל האוכלוסייה, ולאחר שהוא נמצא בשימוש רחב, לבחון אותו באופן ספציפי בנשים בהריון (או לא לעשות זאת, ואז אין יודעים לעולם אם המוצר מתאים לנשים בהריון, והן לרוב באמת לא ישתמשו בו).

לדברי צמחוני, הפעם הוחלט לחרוג מגישה זו. "ההמלצות, שאני מקווה שיהפכו להנחות, נובעות מכך שאין לנו כרגע סיבה מדעית לחשוב שהחיסון אמור להיות מסוכן לנשים בהריון, או מתכננות הריון או מיניקות, ולעומת זאת הקורונה כן עלולה להיות מסוכנת להן. ישנם מחקרים תצפיתיים המראים כי נשים בהריון, בסבירות גבוהה יותר, עוברות את הקורונה כמחלה קשה. זה קורה גם במחלות זיהומיות אחרות - שפעת, אבעבועות רוח וגם דלקות ריאות. לכן נראה כי על פי המידע הקיים, הסיכון בקורונה, שהוא סיכון ממשי עבור אותן נשים בשלב זה כשהמגפה יחסית נפוצה, גובר על הסיכון בחיסון".

האם הנוגדנים שנוצרים בתהליך החיסון יכולים להיות מסוכנים להריון? נאמר בעבר כי יש דמיון בין חלק מחלבון הספייק בקורונה נגדו מיועדים הנוגדנים לבין חלבון מסוים בשיליה.
"ההשערה הזו לא אוששה. ידוע היום שאין שום חפיפה בין חלבוני הווירוס לבין שום חלבון שקשור ברבייה. אגב, גם לאישה שהחלימה מקורונה ישנם בדיוק אותם נוגדנים, ועוד נוגדנים רבים אחרים".

בריאות התינוק: האם החיסון יכול לפגוע בעובר

האם יש סיכון שהחיסון יעבור דרך חלב האם לתינוק שנולד?
"החומר הגנטי עצמו שמזריקים והחלבון שנוצרים בעקבותיו, לא יכולים להגיע לחלב. הנוגדנים יכולים אולי להגיע לחלב ברמות מאוד נמוכות, אם בכלל, אבל זה לא מסוכן. מקסימום גם הוא יקבל הגנה מסוימת מקורונה".

מה קורה כאשר מעוררים את מערכת החיסון, כפי שהחיסון עושה? בשנים האחרונות מצטבר מידע על כך שחום בעצמו יכול להיות מסוכן לעובר בהריון.
"החיסון לא יוצר חום גבוה ולא אצל כל המתחסנים, וממילא לזמן קצר מאוד. זה לא חמור יותר ממחלה חולפת קלה".

בארה"ב הומלץ לנשים בהריון שהתחסנו וסובלות מחום, לקחת פרצטמול. כמו כן הודגש כי אין צורך לדחות הריון לאחר קבלת החיסון.