‏אושר לקריאה ראשונה תיקון חוק יסוד הכנסת שייתן עוד זמן למו"מ בין הליכוד לכחול לבן

ההצעה תובא לאישור המליאה בקריאה ראשונה עוד הערב, אבל עדיין לא ברור אם יהיה רוב לאשרה, בשל חילוקי הדעות בכחול לבן בעניין הפשרה עם הליכוד, וגם בשל אי-הבהירות בשאלה איזה רוב יידרש לה

הדיון בוועדת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
הדיון בוועדת הכנסת / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ברוב של 7 תומכים מול 5 מתנגדים, ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את ‏תיקון חוק יסוד הכנסת האמור לתת עוד זמן למשא-ומתן בין הליכוד לכחול לבן.

ההצעה תובא לאישור המליאה בקריאה ראשונה עוד הערב, אבל עדיין לא ברור אם יהיה רוב לאשרה, בשל חילוקי הדעות בכחול לבן בעניין הפשרה עם הליכוד, וגם בשל אי-הבהירות בשאלה איזה רוב יידרש לה: לכאורה לדחיית התקציב של 2020 מספיק רוב רגיל, ולתקציב ל-2021 צריך רוב של 61 חברי כנסת, אבל החוקים מוצמדים יחד ,וכעת בודקים אם צריך רוב רגיל או רוב של 61.

על-פי הצעת החוק, הממשלה תניח את הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2020 עד מחרתיים (23 בדצמבר), והוא יאושר סופית בכנסת שבוע לאחר מכן, ב-31 בדצמבר, משמע דחיה של שבוע באישור התקציב הזה. בד-בבד הממשלה תניח את הצעת חוק התקציב לשנת הכספים 2021 גם כן עד מחרתיים, וזו אמורה לקבל אישור סופי עד 6 בינואר. לוח זמנים בלתי אפשרי ועל סף החוקיות.

הסעיף השלישי בהצעת החוק קובע כי לא יאושר אחד משני התקציבים במועד, כאילו החליטה הכנסת על התפזרותה לפני גמר תקופת כהונתה, והבחירות לכנסת ה-24 יתקיימו ב-23 במרץ 2021

את הישיבה ניהל ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), ממלא-מקומו של יו"ר הוועדה, מאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג, נדרש לשהות בבידוד.

בדיון עלו כמה בעיות מהותיות. האחת - הרוב הנחוץ במליאה לאישור התיקון. היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד ארבל אסטרחן, הבהירה כי יש צורך ברוב רגיל בלבד אף שמדובר בחוק יסוד, שכן אין מדובר בסעיף משוריין בחוק הזה, וכי רק הסעיף של ממשלת החילופין נדרש לרוב מיוחס.

ממלאת-מקום יועמ"ש הכנסת, עו"ד שגית אפק, הזהירה עם זאת כי זהו אינו תיקון פשוט, וכי כבר בהארכה הקודמת לתאריך 23/12/20, בית המשפט העליון הוציא צו על-תנאי מחשש ביחס לשימוש לרעה בתיקון שנעשה לחוק יסוד. עם זאת, היא הסבירה כי בין החלופה של תקציב המשכי שמנוהל על-ידי החשב הכללי לבין אישור תקציב - מוטב לאפשר את ההזדמנות לאישור התקציב. לתיקון לשנת 2020 - מדובר בהארכה שתאפשר את אישורו של התקציב ההמשכי, שחלק ניכר ממנו אושר כבר על-ידי ועדת הכספים.

ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד הודיע כי יעתור לבג"ץ בסוגיה הזו.

‏ כך או כך - לא ברור אם יהיה רוב להצעה, שכן בכחול לבן יש כמה מתלבטים, ובהם חברי הכנסת רם שפע, תהילה פרידמן, אסף זמיר ומיקי חיימוביץ'. חברת הכנסת מיכל קוטלר-וונש הודיעה כי תתנגד.

בנוסף, יש כמה חברים בכחול לבן ובליכוד הנעדרים בשל הידבקות בקורונה, ובהם דוד ביטן, יעקב אשר והילה שי וזאן. בכנסת בדקו ביממה האחרונה האם יהיה ניתן לאפשר הגעת חולי קורונה מאומתים להצבעות במליאה בתנאים חריגים, אך במשרד הבריאות לא אישרו זאת.

סיעת ימינה, שבתחילה נדמה היה כי תתמוך, הודיעה כי תצביע נגד כל דחייה מכל סוג, והציעה במקום זאת אישור הצעת חוק אחרת שתעקוף את בעיית היעדר התקציב המאושר.

בעיה אחרת העלתה מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, שאמרה בדיון כי הצעת החוק מכניסה את ההכנות להקפאה עד 5 בינואר. "אם אכן ייערכו בחירות, יהיו לנו 76 ימים למערכת הבחירות הכי מורכבת שהייתה לנו אי-פעם. זה אינו זמן מעשי. זו לא יכולת מקצועית, אלא זה בלתי אפשרי. אם לא נתחיל לעבוד מיידית, ולא יהיו לנו 90 ימי עבודה, יש סכנה לקיום הבחירות כהלכה כפי שאנחנו מצפים. ככל שתחוקקו את החוק, תוסיפו סעיפים שיאפשרו לנו להתחיל בהיערכות מיידית, ולא להמתין לראות מה יתפתח. הכוונה להיערכות וקבלת מקדמות של 60 מיליון שקל שיאפשר לנו לצאת למכרזים".

ממלאת-מקום יועמ"ש הכנסת, עו"ד אפק, אמרה כי תקציב ועדת הבחירות צריך להגיע לאישור ועדת הכספים, והציעה כי ועדת הבחירות תגיש לוועדת הכספים תקציב לאישור.

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, תקף את מורדי כחול לבן ואמר: "‏המורדים בכחול לבן מוכנים לקחת את ישראל לבחירות בשיאו של משבר בריאותי רק כדי לפגוע בנתניהו אישית. כנראה שגם הסכמי השלום, מיליוני החיסונים שמגיעים הנה שבעזרת השם יוציאו אותנו מהמגפה, שנים של הובלה ביטחונית נבונה וכינון יחסים בינלאומיים חסרי תקדים ברחבי העולם - לא עוזרים להם להחליט נכון". 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, מיקד בפתח ישיבת הסיעה את התקפתו ביו"ר כחול לבן בני גנץ ואמר: "אני מסתכל בימים האחרונים על הקריסה המוחלטת של בני גנץ וכחול לבן, וכמו רבים אחרים ניסיתי להבין למה זה קורה להם? איך כל-כך מהר התקלקלה קבוצה שלמה של אנשים הגונים ביסודם? כל מי שיצביע היום לסידור הג'ובים המכוער שמונח בפנינו, מרים יד נגד חזרתה של מדינת ישראל לשפיות. נגד הערכים והעקרונות של הדמוקרטיה שלנו. נגד עצם הרעיון שיש דבר כזה הגינות. אני קורא לחברי כחול לבן, אל תעשו את זה. החזירו לעצמכם את כבודכם. אפשר גם אחרת. זה נכון שנוכל גדול מהם רימה אותם, אבל הכעס הגדול הוא מפני שאזרחי ישראל יודעים שזה לא חייב להיות ככה". 

לפיד וגורמי אופוזיציה אחרים פעלו במשך כל היום מול חברי כחולבן מתלבטים ומנגד מנסים גנץ ואנשיו לפעול בכיוון ההפוך: תמונת המצב כרגע מראה כי בהצעה צפויים לתמוך 33 מחברי הליכוד, 10 מכחולבן, 15 מהמפלגות החרדיות שניים מהעבודה וכן השרים רפי פרץ ואורלי לוי אבקסיס, משמע 62 קולות. בהנחה שכולם יגיעו ולא יהיו היעדרויות בשל "מחלה" או אחרות.