שר הג'ובים: דוד אמסלם חותך את רף הכניסה לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות

השר דוד אמסלם צפוי להודיע בקרוב על מינוי ועדת איתור, שתבחר את מנהל הרשות הבא במקום ינקי קוינט • דרישת הניסיון הניהולי המינימלי הונמכה משמעותית, והוסרה הדרישה כי הניסיון הניהולי יהיה בתפקיד בכיר או בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי

דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד הדיגיטל הלאומי, שאחראי בין היתר על החברות הממשלתיות, מנמיך את דרישות הסף לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות. שר הדיגיטל הלאומי דוד אמסלם צפוי להודיע בקרוב על מינוי ועדת איתור, שתבחר את מנהל הרשות הבא במקומו של ינקי קוינט, שמונה למנהל רשות מקרקעי ישראל. בין השמות שהוזכרו כמועמדים לתפקיד: עו"ד מיכל רוזנבוים ויו"ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי. תנאי הסף החדשים אושרו על ידי נציבות שירות המדינה.

רשות החברות הממשלתיות הועברה מהאוצר למשרד הדיגיטל הלאומי במסגרת הממשלה החדשה. בתקופה שבה הרשות הייתה עדיין באוצר נחשב מנהל הרשות למקביל למנכ"ל ולחבר בהנהלה המצומצמת של המשרד. במהלך אותן שנים הוביל מנכ"ל האוצר דאז שי באב"ד מהלך של האחדה בסטנדרטים הנדרשים ממנהלי האגפים השונים באוצר. התנאים שנקבעו אומצו גם בדוח ועדת קוצ’יק.

מעיון בתנאי הסף למשרה שפורסמו ביום א’ השבוע עולה, כי דרישת הניסיון הניהולי המינימלי הונמכה משמעותית, לעומת התנאי המקביל שהיה מקובל בעת שהמשרה הייתה במשרד האוצר. תנאי הסף הקודמים למשרה חייבו ניסיון ניהולי של חמש שנים לפחות בתפקיד בכיר בשירות הציבורי או בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי. בתנאי הסף החדשים קוצרה תקופת הניהול המינימלית מחמש לשלוש שנים.

שנית הוסרה הדרישה כי הניסיון הניהולי יהיה בתפקיד בכיר או בתאגיד בעל היקף עסקים משמעותי. על פי ההגדרה החדשה, הנסיון הניהולי הנדרש צריך להיות בכל החלופות הבאות: "ניהול צוות עובדים ישיר או עקיף המונה 5 עובדים לפחות", וכן "ניהול ממשקי עבודה מול בעלי עניין" וכן "הובלת תהליכים ושינויים בין ארגוניים".

רשות החברות מפקחת מטעם המדינה על התנהלותן של 60 חברות ממשלתיות המעסיקות כ-67 אלף עובדים, ומחזור המכירות השנתי שלהן עולה על 70 מיליארד שקל.
לצד השינוי בתנאי הסף צפוי המינוי להיתקל בקשיים אם הכנסת תפוזר עוד לפני שהוועדה תסיים את עבודתה. במקרה כזה נראה כי יידרש אישור מיוחד של נציב שירות המדינה, פרופ’ דניאל הרשקוביץ, כדי לאפשר לוועדה להשלים את עבודתה ולהגיש את המלצותיה לשר הדיגיטל הלאומי.

בתגובה נמסר כי "השר אמסלם מעוניין להעניק אפשרות למגוון גדול של מועמדים, מכל שכבות האוכלוסייה, מכל המגזרים ומכל מקום בארץ. במינוי זה יש תנאי סף מחמירים, יותר מחמירים מהתנאים שפורסמו במינוי פרקליט המדינה למשל. על זה נאמר, את החמור של הרב מותר להוציא בשבת... כל אמירה או רמיזה אחרת בנושא משוללת כל יסוד".

מנציבות שירות המדינה נמסר כי "משרת מנהל רשות החברות הממשלתיות פטורה מחובת מכרז. בהתאם לכך, השר אמסלם ביקש לאייש את המשרה בהליך של ועדת מינויים, שמשמעותו הבאת מועמד יחיד על ידי השר.

"נציב שירות המדינה עמד על כך שהתפקיד יאויש בהליך תחרותי שוויוני שיהיה פתוח לציבור , שכן מדובר במשרה מקצועית בכירה עצמאית ובלתי תלויה בגורם הממנה. השר קיבל את עמדת הנציב והוסכם על הקמת ועדת איתור לבחירת נושא התפקיד.

"יצוין כי כדבר שבשגרה, בכל עת שמתפנה מישרה והיא עומדת לאיוש מחדש, נציבות שירות המדינה בוחנת את תנאי הסף של המשרה. בחינה כזאת בוצעה גם במקרה הנ״ל. הנציב נענה לבקשה להגדיל את אפשרויות הבחירה על ידי הרחבת מעגל המועמדים האפשריים.

"ועדת האיתור תבחר את המועמד הראוי ביותר לתפקיד מכלל המועמדים שיעמדו בפניה".