חברת Atomwise הבינ"ל מקימה חברה בבעלות משותפת עם חממת Futurx

חברת Atomwise הבינלאומית מקימה חברה בבעלות משותפת עם חממת Futurx לגילוי תרופות באמצעים ממוחשבים • החברה המשותפת תיקרא A2i ותעסוק בפיתוח תרופות באמצעות כלים של בינה מלאכותית למחלות אוטואימוניות ולאימונו-אונקולוגיה

ביוטק / צילום: שאטרסטוק
ביוטק / צילום: שאטרסטוק

חברת Atomwise, אחת החברות המובילות בעולם בתחום הביולוגיה החישובית, מקימה מיזם חברה במשותף עם חממת FuturX. החברה, שמוחזקת חצי-חצי על-ידי שני הגורמים, תיקרא A2i ותעסוק בפיתוח תרופות באמצעות כלים של בינה מלאכותית למחלות אוטואימוניות ולאימונו-אונקולוגיה.

בתחום פיתוח התרופות, גם כאשר ידועה מטרה בגוף עבורה מעוניינים לפתח תרופה, עדיין יש לנסות מיליוני חומרים פוטנציאליים עד שמוצאים את המולקולה הטובה ביותר הפועלת על אותה מטרה בגוף. שיטות של ביולוגיה חישובית מאפשרות לאפיין את המולקולה שיכולה להתאים למטרה, וכך לצמצם את מספר המולקולות שיש לסרוק כדי להגיע למולקולה המתאימה ביותר.

פלטפורמת הביולוגיה החישובית של Atomwise יכולה לסרוק כ-16 מיליון מולקולות בפחות מיומיים, באופן שמקצר את המחקר באופן משמעותי. זכות השימוש בפלטפורמה ועזרה ממדעני Atomwise יהיו התמורה שתיתן Atomwise בעבור חלקה בחברה.

חממת FuturX היא חממת הביוטק הייעודית שהוקמה במסגרת תוכנית החממות של רשות החדשנות, וזכייניה הם קרן הון הסיכון הבינלאומית אורבימד וחברות התרופות טקדה וג'ונסון אנד ג'ונסון. לאחרונה הצטרף גם פרויקט Leaps של חברת התרופות באייר כמשקיע בחממה, ובנוסף בנק ההשקעות RMglobal הקים קרן אך ורק להשקעה בחברות יוצאות הקרן.

"אנחנו נרגשים ליצור חברה נוספת המשלבת מידע וביולוגיה, הפעם עם החברה המובילה בתחום גילוי התרופות באמצעות בינה מלאכותית", אמרה ד"ר כינרת סוויצקי, מנכ"ל FutuRX עם חתימת העסקה. "ל-Atomwise יש היסטוריה של שיתופי-פעולה בחדשנות בגילוי תרופות. שיתוף-הפעולה יציג את פלטפורמת גילוי התרופות של Atomwise לסטארט-אפים וחברות ביומד צעירות בישראלי".

לדברי אניה אלדן, מובילת תחום החברות הצעירות ברשות החדשנות, המיזם החדש תואם את גישת ה-bioconvergence בה החליטה רשות החדשנות לרכז מאמצים והשקעות בשנים הקרובות. "Atomwise היא בחזית גילוי התרופות באמצעות בינה מלאכותית, ושיתוף-הפעולה הזה עם FutuRX יעזור לתכנן תרופות עבור מטרות שהיו עד כה חמקמקות, תוך תרומה משמעותית לקהילת הסטארט אפים וה- Bioconvergence הישראלית".