בדרך לבחירות: החוק לדחיית מועד אישור התקציב נפל, הכנסת צפויה להתפזר בחצות

הצעת החוק לדחיית מועדי התקציב נדחתה במליאת הכנסת ברוב של 49 מתנגדים מול 47 תומכים • הלילה - לאחר שיפקע המועד החוקי לאישור תקציב המדינה, תתפזר הכנסת. הבחירות יתקיימו ב-23 במרץ 2021

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יוסי זמיר ואמיל סלמן, הארץ
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יוסי זמיר ואמיל סלמן, הארץ

מליאת הכנסת דחתה בהצבעה בקריאה ראשונה את הצעת החוק הדוחה בשבוע את אישור תקציב 2020 ובשבועיים את תקציב 2021. בכך נסתם הגולל על הניסיונות להגיע לפשרה בין הליכוד לכחול לבן, והלילה - לאחר שיפקע המועד החוקי לאישור תקציב המדינה, תתפזר הכנסת. הבחירות יתקיימו ב-23 במרץ 2021. הצעת החוק לדחיית מועדי התקציב נדחתה במליאת הכנסת ברוב של 49 מתנגדים מול 47 תומכים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עמל להשיג רוב, ככל הנראה כדי לאפשר עוד יממה של מו"מ עם כחול לבן, אף שבני גנץ דחה מוקדם יותר את הצעות הליכוד. רוב חברי כחול לבן נעדרו מההצבעה, אלא שרם שפע, אסף זמיר ומיקי חיימוביץ שהגיעו ברגע האחרון, התנגדו והיטו את הכף. אליהם הצטרפה חברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד האמורה לעבור למפלגתו של גדעון סער. היא זכתה בשל כך לקריאות בוז מיתר חברי הליכוד. הסיעות החרדיות תמכו. עוד התנגדו חברי יש עתיד, המשותפת, ימינה וישראל ביתנו. חברי רע"מ לא נכחו גם הם.

רגע לפני ההצבעה, ביקש נתניהו את רשות הדיבור במליאה ואמר: " התעכבתי משום שבשעה 24:00 בדיוק, קיימתי שיחה עם אחת מראשי החברות הגדולות בעולם שמפתחת חיסונים. ביקשתי ממנו להקדים משלוחי חיסונים לישראל, ובאותה הזדמנות שאלתי אותו מה ההתפתחות לגבי המוטציה. הוא סיפר שיש להם פיתוחים ומחקר, וההערכה שלהם שהחיסון שיש בידנו יכול באפקטיביות גדולה לטפל במוטציה. הם ידעו את זה תוך ימים וזו כמובן בשורה גדולה לאנושות ולעם ישראל. זה מה שעשיתי בשעה הזו. במשך היום עבדתי יחד עם חבריי לסגור את השמיים נגד המוטציה, שיכול להיות שהיא כבר כאן.

"בשעה הזו היינו צריכים ללכד כוחות ולמצוא כל דרך למנוע את הבחירות המיותרות האלה. ברגע האחרון בני גנץ נסוג מהדברים שהסכמנו עליהם כדי לעצור את הדיקטטורה הפקידותית משפטית פה, אבל הוא לא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו ואנחנו לא יכולים להסכים לזה. ולכן כחול לבן הולכים לגרור אותנו לבחירות מיותרות. אני לא חושש מהבחירות, אנחנו ערוכים לזה ואנחנו ננצח, אבל זה מיותר. אני אצביע בעד המשך קיום הממשלה".

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד הגיב ואמר: "על מי אתה עובד, לא מעניינת אותך המוטציה, מעניינת אותך רק הרוטציה". ח"כ חיימוביץ מכחול לבן אמרה בסיום הדיון כי
"בנימין נתניהו נכשל בכלכלה, נכשל בטיפול בנגיף הקורונה, ונכשל במבחן הכי בסיסי של כל נבחר ציבור, והוא לנהוג ביושר ולהגיד את האמת לעם ישראל. דחיית פיזור הכנסת לשם מיצוי המו"מ היא לא יותר מאשר מריחת זמן מיותרת ולכן, היום התנגדתי לה.

"כאשר מונחים על השולחן ערכי ליבה של הדמוקרטיה, מהות שלטון החוק, אנחנו לא יכולים לתמוך בהצעה ולאפשר למו"מ חסר התכלית והשקרי להימשך. נתניהו לא ראוי לאמון אפילו לא לעוד יום אחד נוסף. החלטתי לפעול בהתאם לצו מצפוני למרות עמדת כחול לבן. חייבים לשים סוף לטירלול".