השר לשעבר חיים רמון: נתניהו אשם בפירוק הקואליציה ובבחירות

ישראל הולכת למערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים בעקבות נפילת ההצבעה על דחיית אישור תקציב המדינה • לטענת חיים רמון, שהיה המתווך מטעם כחול לבן במו"מ עם הליכוד, נתניהו דרש שנה נוספת בראשות הממשלה - מה שהוביל לפיצוץ השיחות בין הצדדים

חיים רמון  / צילום: אביב חופי
חיים רמון / צילום: אביב חופי

הכנסת דחתה הלילה (ג') את הצעת החוק לדחיית אישור תקציב המדינה ל-2020 ול-2021 שקידמה הליכוד. משמעות הדבר היא כי הכנסת מתפזרת ומדינת ישראל יוצאת למערכת בחירות רביעית בתוך כשנתיים. במהלך הלילה ניסו בליכוד לגבש רוב להצעה ובכך להביא לפחות לדחייה של הבחירות למועד נוח יותר למפלגה, אך התנהלותם של מספר חברי כנסת מכחול לבן ומהליכוד סיכלו את אפשרות זאת.

השר לשעבר חיים רמון, שהיה המתווך מטעם כחול לבן בנושא, מאשים את ראש הממשלה נתניהו באחריות לפירוק הקואליציה וההליכה לבחירות. רמון אמר בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל כי ביום חמישי האחרון היה הסכם כמעט מוכן על השולחן, על כל פרטיו לרבות סוגיית הסמכויות במשרד המשפטים. "כל שנותר הוא פיין טיונינג - ליטוש וניסוח". אלא שאז העלה נתניהו דרישה חדשה ולפיה הוא יכהן שנתיים, כלומר עוד חצי שנה מעבר למועד הרוטציה, וגנץ יכהן שנה בלבד כראש ממשלה. לדברי רמון מדובר ב"חזירות" של נתניהו שהיא זו שטרפדה את ההסכם והוליכה את ישראל לבחירות.

רמון לא חסך ביקורת גם מכחול לבן, על היעדרות רוב אנשיה והתנגדות שלושה מהם לחוק שאמור היה לדחות את הגשת התקציב. לדבריו, בלי החוק הזה תקציבי המשרדים יקוצצו דרמטית בשל הכורח להסתמך על תקציב 2019 - "פשע נגד הציבור", לדברי רמון.

הוא דחה את הביקורת על מעורבותו במו"מ ואמר כי בית המשפט העליון הגדיר את המעשה שבגינו הורשע (נשיקה לקצינת צהל במשרד ראש הממשלה) כמעידה חד פעמית שלא פגעה ביושרתו, ואף איפשר את חזרתו לתפקידים ציבוריים.

בתוך כך, במהלך הפעלת הלחצים מצד יש עתיד כלפי חברי הכנסת מכחול לבן להתנגדות לחוק דחיית התקציב - עלתה גם סוגיית הצטרפות כמה מהם למפלגה. לגלובס נודע כי עם שניים מהם השיחות בשלב מתקדם והם אמורים לעשות כן בשבועות הקרובים. בכחול לבן טרם החליטו אם להדיח את שלושת חברי הכנסת המתנגדים מתפקידים בכנסת, כמו מיקי חיימוביץ' מראשות ועדת הפנים ואיכות הסביבה.

מאחורי הקלעים של ההצבעה

את החלטתם להתנגד להצעת החוק לדחיית אישור תקציב המדינה, קיבלו חברי הכנסת אסף זמיר, רם שפע ומיקי חיימוביץ' מכחול לבן כבר לפני כמה ימים. אלא שהם לא הודיעו עליה לראשי מפלגתם, אלא הכריזו על היעדרות מההצבעה. אבל כשהתברר כי הליכוד הצליחה לגבש רוב קטן, בסיוע היעדרותם של חברי סיעת רע"מ האיסלמית, החליטו השלושה במשותף כי יתנגדו אקטיבית להצעת החוק - אך שמרו את החלטתם לעצמם.

ביש עתיד שידעו על עמדות השלושה, אך לא היו בטוחים מה הם יעשו בפועל, הפעילו עליהם מכבש לחצים - אך השלושה התמידו בהחלטתם שלא לגלות את כוונתם לאף אחד מהצדדים בכנסת.

חיימוביץ וזמיר המתינו יחדיו מחוץ למליאה, כאשר מזכירת הכנסת קראה בשמותיהם בסיבוב השני והשלישי הם הופיעו לפתע, לקול מצהלות חברי האופוזיציה והתנגדו. שפע, המבודד בשל חשיפה לחולה קורונה, שמע מהחניון את נאום ראש הממשלה שקדם להצבעה, יצא מהרכב כשההצבעה כבר יצאה לדרך והגיע בריצה למליאה להצביע ממש ברגע האחרון. זמיר צייץ את תמותם בדרך להצבעה עם הכותרת "יאללה פאודה".

חשוב לציין כי בשל הימצאותם של חברי הכנסת המדוברים מחוץ לבניין הכנסת, הם דווחו כנעדרים במחשב ובדף הנוכחות האלקטרוני, ולכן בליכוד היו משוכנעים כי ינצחו בהצבעה. הם הופיעו להצבעה האחרונה במפתיע והיטו את הכף.

ח"כ מיכל שיר מהליכוד נעלמה לכל מי שחיפש אותה - חוץ מגדעון סער. לפני ההצבעה היא הסתתרה בחניון הכנסת והמתינה להצבעה, גם כדי לראות לאחר הסיבוב הראשון אם הצבעתה נחוצה לדחיית הצעת החוק.

לקראת המשך ההצבעה בסיבוב השלישי מיהרה למליאה והצביעה נגד, תוך שחבריה למפלגה קוראים קריאות זעם על מה שהגדירו "גניבת קולות". ח"כ אסנת מארק נשמעה גם קוראת לה "כלבה". זמן קצר לאחר מכן הודיעה שיר כי היא עוזבת את הליכוד ומצטרפת למפלגתו של גדעון סער.

"אני שלמה עם מצפוני לעשות את המעט שביכולתי כדי לסיים את המופע המביך הזה של ממשלה תקועה ומסוכסכת שמחזיקה מדינה שלמה בת ערובה של כיסאות פוליטיים, ולכן אתפטר מהכנסת ואצטרף ל'תקווה חדשה' בראשות גדעון סער".

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הגיב ואמר כי "לאחר שביקשתי להכריז על יפעת שאשא ביטון כפורשת, אבקש להכריז כך גם על ח"כ מיכל שיר ועל ח"כ שרן השכל. שיר הצביעה בניגוד לעמדת הסיעה והשכל סירבה להגיע להצבעה וזאת בניגוד לעמדת סיעת הליכוד שעשתה הכול כדי למנוע את הבחירות. הגיע הזמן לשים סוף לאלו שמנצלים את תנועת הליכוד ופועלים נגדה".

לפני ההצבעה הדרמטית, ניסתה הקואליציה למשוך את הזמן הנדרש לליכוד כדי לאסוף את האצבעות שנדרשו לאישור החוק. הנואם האחרון של הקואליציה - ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה - דיבר על כדורגל, על המשיח, הרחיב על החברה החרדית הסביר מדוע הקיבוצים פגעו במורשת המזרח לדעתו, ואף גילה כי סבתו קבורה בקיבוץ יד מרדכי לאחר שהתאבדה.

אלא שהפיליבסטר בסופו של דבר לא סייע - והמארב של מיכל שיר ושלושת חברי כחול לבן מנע את הסיכוי האחרון להתפשרות ואת דחיית פיזור הכנסת.