הנוסעים טענו כי הושפלו בהערות גזעניות, וחברת התעופה תפצה אותם באלפי שקלים

הנוסעים טענו כי לאחר שסירבו לחשלם על החריגה במשקל כבודת היד שלהם, הם נתקלו בהערות גזעניות של נציגות יוקריין איירליינס, בנוסח של "למה ליהודים תמיד יש בעיה לשלם"

מטוס של יוקריין איירליינס אינטרנשיונל / צילום: Shutterstock
מטוס של יוקריין איירליינס אינטרנשיונל / צילום: Shutterstock

חברת התעופה יוקריין איירליינס תפצה נוסעים ב-5,000 שקל, אחרי שטענו כי הושפלו על-ידי נציגי החברה בבואם לעלות לטיסה, משום שסירבו לשלם על משקל יתר בכבודת היד - כך קבע בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון. הפיצוי כולל גם עיכוב בהגעת מזוודה אחרי שהנוסעים לא עלו על טיסה לישראל.

התביעה הוגשה על רקע טענת זוג נוסעים כי חברת התעופה סירבה להטיסם מווינה לישראל, תוך שלטענתם הם הושפלו ברבים, וכבודתם עוכבה. מדובר בטיסה שיועדה ל-24.4.19 מווינה לתל אביב עם נחיתת ביניים בקייב. הנוסעים טענו כי לא הועלו לטיסה בגלל רישום יתר, אולם חברת התעופה טענה כי הנוסעים לא עלו לטיסה אחרי שסירבו לשלם על משקל יתר בכבודת היד שלהם - טענה שגם בית המשפט קיבל.

הסאגה הגיעה לשיאה כאשר הנוסעים הגיעו לשער העלייה למטוס, שם התבקשו, כמו יתר הנוסעים, לשקול את כבודת היד שנשאו עמם. לטענת התובעים, הובהר להם כי קיימת חריגה של 100 גרם. בהתאם לכך העבירו השניים מעיל מתיק הגב למזוודת טרולי במטרה להימנע מתשלום של 60 אירו כפי כשנדרשו.

לטענת הנוסעים, בשלב הזה הם נתקלו בהערות גזעניות של נציגות הנתבעת, בנוסח של "למה ליהודים תמיד יש בעיה לשלם?" או "רק 60 אירו וליהודים יש בעיה לשלם". לטענת התובעים, הדברים נאמרו בשפה האנגלית, כאשר במקביל הוחלפו בין הנציגות צחקוקים בשפה הגרמנית בנוכחות הנוסעים האחרים.

אם לא די בכך, בשלב זה נמסר לנוסעים כי לא תתאפשר עלייתם למטוס, אחרי שכבר הפקידו את מזוודותיהם לטיסה מוקדם יותר. בלית-ברירה, הנוסעים פנו לדלפקי סוכני הנסיעות הממוקמים בשדה התעופה בווינה ורכשו כרטיס טיסה חדש בעלות 980 אירו (כ-4,000 שקל). את המזוודות הם קיבלו רק למחרת הנחיתה בארץ.

הנוסעים סברו כי לא עלו לטיסה לאור רישום יתר, אלא שחברת התעופה טענה כי הסיבה היא החריגה בכבודת היד וסירובם של הנוסעים לשלם 60 אירו כאמור.

החברה טענה מנגד כי הנוסעים הם שהתנהגו בצורה מבזה, "הרימו קולם, עלבו בנציגים, הפריעו לתהליך העלייה למטוס של הנוסעים האחרים, התעלמו מניסיונות נציגי הנתבעת להרגיע את הרוחות והתנהגו בצורה לא הולמת".

נטען אף כי הסיטואציה יצאה מכלל שליטה, וכי נציגי חברת התעופה אף נאלצו לקרוא לקציני ביטחון של שדה התעופה "על-מנת שיחזירו את הסדר". עוד טענה החברה כי "נוכח התנהלותם של התובעים, לא הורדה כבודתם מבטן המטוס, והיא חיכתה לתובעים בנמל התעופה בן גוריון".

לא הייתה מחלוקת בן הצדדים כי כבודת היד שלהם חרגה במשקל, ולכן הועבר ציוד מתיק אחד למשנהו על-מנת להתאים את המשקל לנדרש. באשר לטענות הנוסעים להערות הגזעניות שספגו, הרשמת הבכירה דליה אסטרייכר ציינה כי על אף שחברת התעופה הכחישה את הדברים, היא מקבלת את גרסת התובעים על הפנייה המשפילה בפרהסיה, "באופן העולה להשפילם לבזותם לרבות בשל יהדותם וארץ מוצאם".

היות שחברת התעופה לא סתרה את עדותם, אסטרייכר חייבה אותה לשלם 2,000 שקל לכל נוסע ובסך-הכול 4,000 שקל. על האיחור במזוודה חייבה הרשמת את החברה בתשלום נוסף של 1,000 שקל 

44944-06-19