על רקע הדיון בחוק הלאום: לוין דורש מחיות לא להתערב בחוקי היסוד

יו"ר הכנסת במכתב חריף לנשיאת העליון לקראת הדיון בחוק הלאום: "ביהמ"ש העליון מבקש ליטול לעצמו סמכויות שלא הוענקו לו בחוק, לשים עצמו מעל ריבונות העם והכנסת ולהשליט את השקפת עולמם של שופטיו, משל היו שליטי הארץ... פירושה המעשי של ההתנהלות הוא החלפת המשטר הדמוקרטי בשלטון השופט"

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, פנה הבוקר (ג') במכתב לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, לקראת הדיון בחוק הלאום, ובו דרישה להימנע מהתערבות בחקיקת יסוד. מדובר בדברים חריפים ביותר כלפי בית המשפט העליון והאשמות שלא נשמעו עד כה מיו"ר כנסת.

במכתב נאמר בין השאר כי "למרבה התדהמה, תחת דחיית העתירות בנושא מחמת חוסר סמכות עניינית, מוצא בית המשפט העליון הנכבד לקיים את התהליכים. הכנסת היא הרשות המחוקקת ומחזיקה בסמכות האסיפה המכוננת, ובית המשפט העליון יונק את כוחו מחקיקת הכנסת, ולא להפך".

וכאן לוין מחריף את הטון: "משכך, עצם הדיון של בית המשפט העליון בענייני חוקי יסוד מהווה קריאת תיגר על העקרונות הדמוקרטיים הבסיסיים ביותר של ריבונות העם הפרדת הרשויות ושלטון החוק... בית המשפט העליון מבקש ליטול לעצמו סמכויות שלא הוענקו לו בחוק, לשים עצמו מעל ריבונות העם והכנסת ולהשליט את השקפת עולמם של שופטיו, משל היו שליטי הארץ... פירושה המעשי של ההתנהלות הוא החלפת המשטר הדמוקרטי בשלטון השופט", מאשים לוין.

יו"ר הכנסת דחה את הצידוקים המשפטיים לכאורה לקיומו של הדיון בחוק הלאום והגדיר אותם "כסות לנטילת סמכות וכוח שלטוני". לוין סיכם: "כל החלטה שעניינה התערבות בחוקי יסוד שנתקבלו על-ידי הכנסת, תהיה בבחינת חוסר סמכות ולפיכך נעדרת כל תוקף".

נתניהו: "לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד"

בתוך כך, על רקע הדיון בבג"ץ בחוק הלאום, ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם בעמוד הפייסבוק שלו כי "בית המשפט העליון מקיים היום דיון בתוקפו של חוק יסוד הלאום - חוק יסוד שהליכוד הוביל בתמיכת רוב מוחלט של חברי הכנסת ומעגן חוקתית את מאפייני היסוד של מדינת ישראל כמדינת לאום אשר מממשת את זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית לאומית.

"לבית המשפט אין סמכות לדון בתוקפם של חוקי יסוד, מכיוון שחוקי היסוד שמחוקקת הכנסת הם הנורמה החוקתית העליונה במדינה והביטוי היסודי ביותר לעיקרון שלטון העם ולעיקרון שלטון החוק כאחד.

"בית המשפט מקבל את סמכותו לפסוק מכוח חוק יסוד, והוא אינו יכול לשפוט את מקור סמכותו שלו.

"לבית המשפט תפקיד חשוב מאוד במשטר הדמוקרטי, אבל הוא איננו שליט אבסולוטי.
עצם הדיון שמקיים היום בג"ץ ממחיש את הצורך בהסדרה מחודשת של גבולות הסמכות של הרשות השופטת - הסדרה שהליכוד מתכוון להוביל בהקדם בכנסת באמצעות סדרת חוקי יסוד מתאימה.

"המחלוקות השונות ביחס לתכניו של חוק יסוד הלאום כבר הוכרעו במקום הראוי להם - בכנסת. עמדתה הפוליטית של הרשימה המשותפת נשמעה בעניין בדיוני הכנסת, ואין כל מקום לדיון שמקיים היום בג"ץ בעתירה שלה. חוק יסוד הלאום קובע את מה שתמיד היה ותמיד יהיה ברור: מדינת ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי, ולכן רק לעם היהודי יש בה זכויות לאומיות.

"בניגוד לטענות מטעות שהועלו נגדו, החוק אינו פוגע כהוא זה בזכויות הפרט של מישהו - יהודי, ערבי, דרוזי, צ'רקסי או בדואי. כפרטים, כולם בני בית שווים במדינת ישראל. אך חוק היסוד מעגן את זהותה הלאומית של המדינה כמדינה יהודית, את סמליה, שפתה ומועדיה ואת מחויבותה לבני העם היהודי באשר הם.

"אנו נדאג להחזיר את האיזון הנכון בין רשויות השלטון ונמשיך לפעול לביצורה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי", לשון הודעת נתניהו. 

מנגד, שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, צייץ היום בטוויטר: "האיומים של יריב לוין ונתניהו על בית המשפט מסוכנים לדמוקרטיה ומפרקים את הפרדת הרשויות. הם לא הצליחו עד היום, ונדאג שגם לא יצליחו בעתיד". 

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, צייצה בטוויטר: "מתקפה משולבת של נתניהו והימין נגד בית המשפט הבוקר, הפעם המסווה הוא נגד התערבות בחוקי יסוד. ובכן, חוקי יסוד כבר הפכו מזמן לפלסטלינה לצרכים פוליטיים של נאשם בשוחד ותומכיו. הניסיון שלו להכתים את השופטים בפניהם יעמוד בקרוב למשפט, לא צריך להיות סיבה לעגן אפליה גזענית לדורות".

גדעון סער צייץ בטוויטר כי " חוק הלאום הוא חוק יסוד חשוב המבצר את זהותה הלאומית של מדינת ישראל. הוא חלק מהחוקה שראוי ונכון לפעול להשלמתה. הוא אינו פוגע בזכויות הפרט של אזרחי ישראל, היקרות לנו. אני מקווה שבג"ץ יפעל במתינות ובאחריות, וימנע מהתערבות, שאין לה כל הצדקה, בחוק חשוב זה". ח"כ צבי האוזר, שותפו של סער, היה ממנסחי החוק.