בעקבות חובת הבידוד במלוניות: כמה מלוניות יש בארץ, וכמה משלמת המדינה עבור הפעלתן

חמישה בתי מלון המופעלים במתכונת של מלוניות למבודדים פועלים בישראל בסך הכול, ונכון לעכשיו לא מדבר בכמות מספיקה לכל השבים מחו"ל • את שהות המבודדים במלוניות מממנת המדינה: מתחילת משבר הקורונה העלות למשלם המסים עומדת על 430 מיליון שקל

מלון דן פנורמה עובר חיטוי / צילום: דוברות מלונות דן
מלון דן פנורמה עובר חיטוי / צילום: דוברות מלונות דן

ועדת החוקה אישרה היום את ההכרזה על חובת הבידוד במלוניות לכל השבים מחו"ל. החל ממחר (ד') בשעה 22:00 ועד ה-1.1.21 חוזרים מחו"ל מכלל המדינות יהיו מחויבים לקיים את הבידוד במלוניות, גם אם יש באפשרותם לקיים את הבידוד בביתם.

בישראל יש חמישה בתי מלון המופעלים במתכונת של מלוניות למבודדים פועלים בסך הכול. מדובר בכ-1,000 חדרים שפזורים בתל אביב ובירושלים. המלונות הם דן פנורמה בתל אביב, מטרופולין בתל אביב, דן פנורמה ירושלים, קראון פלאזה ירושלים, ומלון חמישי שנפתח כעת עבור החוזרים מחו"ל הוא מלון שערי ירושלים. חלקם, דוגמת מלונות דן, משמשים עבור מבודדי קורונה מאז חודש מרץ האחרון.

האם המדינה אישרה צו שאין סיכוי שאפשר לעמוד בו? תנועת הנוסעים הנכנסת בנתב"ג עומדת על כ-6,000-7,000 נוסעים בממוצע ליום. בימים האלה ולאור השאיפה לנחות לפני שהצו נכנס לתוקף ב-23.12 בשעה 22:00 - התנועה מגיעה ל-10 אלף נוסעים ביום. עם ההודעה על אישור ועדת החוקה, הודיע מנהל מפקדת אלון בפיקוד העורף כי "יום חמישי נהיה ערוכים לקליטת השבים מחו"ל ב-3,000 חדרים במלונות". מכאן שהמשרד צפוי לגייס בתי מלון נוספים. בינתיים כאמור קיימים חמישה בתי מלון בלבד: לפי נתוני משרד הביטחון, שלושה מלונות מיועדים לחוזרים מחו"ל, ושני מלונות מיועדים למבודדים. את שהות המבודדים במלוניות מממנת המדינה: מתחילת משבר הקורונה העלות למשלם המסים עומדת על 430 מיליון שקל - הסכום הזה צפוי לגדול ככל שיגדל מספר החדרים.

יודגש כי שיטת הלנת אזרחים שזקוקים לבידוד במלוניות נפוצה במדינות נוספות, בחלקן הנוסע נדרש לשלם על הלינה, ובאחרות, המדינות הן שמממנות את השהות. בחלק מהמדינות השירות כולל גם ביקור של פסיכולוגים אצל המבודדים בזמן שהותם במלוניות. בסינגפור למשל מופעלים כ-20 בתי מלון בדרגת 4-5 כוכבים, בהם מחויבים הנכנסים למדינה לשהות במשך שבועיים.

"רק מיעוט מקפידים על קיום תנאי הבידוד"

כאמור עשרות אלפי ישראלים צפויים להקדים את טיסתם ארצה ולחזור היום (ג') ומחר לישראל לפני מועד כניסת החובה לבידוד במלוניות. עם זאת, עשרות אלפים אחרים צפויים לחזור לאחר המועד ולהיכנס לבידוד במלוניות על-פי החלטה שהתקבלה אתמול (ב').

כבר בדברי ההסבר להחלטה פורט כי היקף החדרים במלוניות לא יספיק לנוסעים החוזרים, ועל כן חלקם יועברו לבידוד ביתי על-פי שיקול של משרד הבריאות. השיקול נובע בין השאר מהיעד שממנו שבו הנוסעים - החוזרים מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה יועברו בעדיפות למלוניות.

הדוח התייחס גם למיעוט האזרחים שמקפידים להיכנס לבידוד כנדרש: לפי דברי ההסבר הנסמכים על נתוני משרד הבריאות, "מבין הנכנסים לישראל החייבים בבידוד, רק מיעוט מקפידים על קיום תנאי הבידוד, וכשני שליש מהחוזרים החייבים בבידוד אינם נכנסים לבידוד. מטרת ההחלטה להביא לציות נרחב יותר לתנאי הבידוד". מכאן שידוע למשרד הבריאות בדבר הפרת הבידוד, אלא שבהיעדר הרתעה, הנוסעים עושים כאוות נפשם, ומשרד הבריאות ימשיך להתלונן על יבוא קורונה מחו"ל. נציין כי הקנס למפרי בידוד עומד על 5,000 שקל וכי על המשטרה לאכוף את קיום חובת הבידוד. פרטי הנוסעים שיועברו לבידוד ביתי יועברו למשטרה לשם אכיפת הבידוד. לשם המחשה, באיחוד האמירויות ממנה ישובו עשרות אלפי נוסעים בימים הקרובים המפרים את חובת הבידוד חשופים לקנס של 50 אלף שקל.

בתוך כך נציין כי חרף רעיונות שהועלו בדיון המקדים להחלטה האמורה, בין השאר על-ידי שרת התחבורה מירי רגב, לשלב בדיקות קורונה לנוחתים בנתב"ג - עד כה המעבדות ועמדות הבדיקה שהוקמו בנתב"ג לא קיבלו אישור ממשרד הבריאות לבצע בדיקות קורונה מהירות לנוחתים.

הצו הקובע כי כל השבים מחו"ל יידרשו להיכנס למלוניות ייכנס כאמור לתוקף מחר בשעה 22:00, והוא יהיה בתוקף עד 1 בינואר 2021.