"הליכה לבחירות עשויה להיות מהלך חיובי למשק הישראלי"

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון: "שוקי המניות מושפעים בטווח הקצר מכמה משתנים שליליים, ובראשם הידיעות על המוטציה לווירוס הקורונה, העלייה בתחלואה באירופה ובישראל והחזרה להטלת מגבלות" • יונתן כץ מלידר שוקי הון: "הליכה לבחירות נותנת תקווה לממשלה יציבה ומתפקדת יותר טוב"

הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

המשקיעים בבורסה לא מתרגשים במיוחד היום מההתרחשויות בכנסת אמש והאפשרות הכמעט וודאית שהכנסת תפוזר היום או בימים הקרובים, לקראת בחירות נוספות, ככל הנראה ב-23 במרץ 2021. 

הבורסה המקומית, כך נראה, מושפעת בימים אלה הרבה יותר מאירועים גלובליים ובעיקר ההתמודדות של כלכלות ארה"ב ואירופה עם המשך ההתפשטות של מגפת הקורונה, לצד מבצע החיסונים הגדול. אתמול, אגב, רשמו מדדי המניות בבורסה ירידות חדות על רקע חששות מהמשך התפשטות נגיף הקורונה והאפשרות שהמוטציות החדשות שהתגלו בעולם יתגלו כעמידות לחיסונים שפותחו.

אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, ציין היום כי "שוקי המניות בארץ ובעולם מושפעים בטווח הקצר מכמה משתנים שליליים, ובראשם הידיעות על המוטציה לווירוס הקורונה, העלייה בתחלואה באירופה ובישראל והחזרה להטלת מגבלות. הסיכוי להקדמת הבחירות הוא עוד משתנה שלילי שמוסיף לאי הודאות בשוק ההון המקומי בטווח הקצר. עם זאת, מה שיכתיב את הטון בשווקים בשנה הקרובה הוא קצב ההתחסנות והיציאה מהמגפה. ככל שלא יהיו הפתעות מכיוון המגפה שיחזירו אותנו אחורה, השוק יעבור גם את המהמורה הזו והמגמה והצפי קדימה לשנה הקרובה הוא חיובי".

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, אמר היום לגלובס כי "הליכה לבחירות עשויה להיות מהלך חיובי למשק הישראלי. במציאות הנוכחית, ההתנהלות השלטונית מאד לקויה ובעייתית. הליכה לבחירות נותנת תקווה לממשלה יציבה ומתפקדת יותר טוב. אין נזק של ממש מתקציב מדינה המשכי לעוד חצי שנה, המערכת הפיסקאלית למדה להסתדר עם זה, על ידי אישור תוספות תקציביות מסוימות בגין הקורונה או אחרות".

"לא נראה לי שחברות הדירוג יורידו לנו את אופק הדירוג לשלילי, זאת לאור הביצועים היחסית חיוביים של המשק הישראלי עד כה, למשל התכווצות יחסית מתונה בתוצר, שיפור בחשבון השוטף, והיחסים עם מדינות ערב. תוספות תקציביות בגין ניהול הבחירות של כמיליארד שקל צפויות לתרום לפעילות הכלכלית בשוליים, זאת בתקופה של משבר כלכלי", אמר כץ.

בניגוד לכץ, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש, רואה את ההתרחשויות הפוליטיות האחרונות, חוסר התפקוד של הממשלה ואפשרות של בחירות בתוך מספר חודשים באור שלילי. "כניסת ישראל למערכת בחירות ללא תקציב מאושר בשנה שבה המשק צפוי להשתקם מהמיתון מעלה סיכון לא רק להתאוששות בשנה הקרובה אלא גם לצמיחה בשנים הקרובות. זה כמו להפסיק טיפול רפואי באמצע התאוששות ממחלה. בשנת 2021 נדרשת מדיניות כלכלית תומכת ומרחיבה שכוללת רפורמות מבניות. חיוני שממשלה הבאה תהיה סוף סוף מתפקדת ומרוכזת בטובת המשק והכלכלה ולא בצרכים פוליטיים", אמר היום זבז'ינסקי לגלובס.