למה דווקא אל על מטיסה את המשלחת למרוקו, וכמה עלתה הטיסה למדינה?

כמות מושבי העסקים במטוס מדגם ER 737-900 היא שהעניקה את הטיסה המדינית לחברת אל על במסגרת מכרז שהפעילה חברת הנסיעות הממשלתית ענבל חברה לביטוח • למעשה, לפי תנאי המכרז, אף חברה ישראלית אחרת יכלה לזכות בטיסה המדוברת כשתנאי המכרז הראשוניים שונו

מטוס אל על למרוקו / צילום: סיון פרג'
מטוס אל על למרוקו / צילום: סיון פרג'

מטוס קריית מלאכי של אל על המריא הבוקר (ג') לרבאט בירת מרוקו ועל סיפונו חברי משלחת ישראלית-אמריקאית. המטוס מדגם ER 737-900 מכיל 175 מושבים, מתוכם 16 מושבי עסקים. מספר הנוסעים במשלחת עומד על 80.

כמות מושבי העסקים הללו היא שהעניקה את הטיסה המדינית לחברת אל על במסגרת מכרז שהפעילה חברת הנסיעות הממשלתית ענבל חברה לביטוח. למעשה, לפי תנאי המכרז, אף חברה ישראלית אחרת יכלה לזכות בטיסה המדוברת כאשר תנאי המכרז הראשוניים שונו.

דרישות הטיסה ותנאיה נקבעים על-ידי משרד ראש הממשלה. בתחילה, תנאי המכרז שפרסמה סוכנות הנסיעות ענבל חברה לביטוח כללו דרישה לשישה מושבי עסקים, מה שאיפשר לישראייר לגשת למכרז. יתרה מכך, לפני מספר חודשים ישראייר התקינה במטוס האיירבוס 320 שלה 8 מושבי עסקים בדיוק לשם כך. ישראייר הגישה את הצעתה במועד הסיום להגשת הצעות לטיסה האמורה (ב-17 בדצמבר עד השעה 10:00). במוצאי שבת קיבלה ישראייר הודעה ולפיה "דרישות הלקוח (משרד ראש הממשלה, מר"ח) שונו".

הדרישות החדשות כללו לפחות 15 מושבים במחלקת עסקים (ובמטוס ה-737-900 של אל על יש 16 מושבים כאלה), שקע 220 וולט בחלקו האחורי של המטוס, מגן רקיע (מערכת הגנה מפני טילים), כניסה לטרקלין לנתב"ג לחברי הפמליה, קייטרינג ודרישה להדביק על גוף המטוס מדבקה שעליה תיכתב המילה "שלום" בשלוש שפות ותחתיה דגלי ישראל, ארה"ב ומרוקו.

"לפיכך", נמסר בהודעה לישראייר, "לצערנו לא ניתן לקבל את ההצעה שהוגשה על-ידכם, ולמיטב ידיעתנו אין ברשותכם מטוס העונה על הדרישות הנ"ל". ואכן, עניין כמות מושבי העסקים שדורש הלקוח העבירה את הזכייה אוטומטית לאל על.

גורמים המעורים בארגון הטיסה הסבירו את השינוי במכרז כך: "לאחר שהסתבר כי הפמליה הבכירה האמריקאית גדולה מהצפוי, נדרש תיקון בתנאי המכרזף כך שיכיל מספר רב יותר משמונה מקומות".

וכמה עולה הטיסה למשלם המסים? לגלובס נודע כי המחיר להטסה, כולל התנאים שנלווים לה, הוא 16,500 אלף דולר.

ומדוע השאיפה לקבל את הזכות לקיים טיסות שכאלה? לצד ההתרגשות המדינית, מדובר ביחסי ציבור נפלאים לחברת התעופה. ישראייר תמשיך לעמוד מהצד, בשעה שאל על היא שמבצעת את ההטסות המדיניות לאיחוד האמירויות, לבחריין וכעת למרוקו.