ועדת החוקה אישרה חובת הבידוד במלוניות לכל השבים מחו"ל

החל מ-22:00 מחר חוזרים מחו"ל מכלל המדינות יהיו מחויבים לקיים את הבידוד במלוניות, גם אם יש באפשרותם לקיים את הבידוד בביתם • הנוהל יהיה בתוקף עד ה-1 בינואר 2021

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

ועדת החוקה אישרה את ההכרזה על חובת הבידוד במלוניות לכל השבים מחו"ל. החל ממחר (ד') בשעה 22:00 ועד ה-1.1.21 חוזרים מחו"ל מכלל המדינות יהיו מחויבים לקיים את הבידוד במלוניות, גם אם יש באפשרותם לקיים את הבידוד בביתם. במקרה של מחסור במקומות במלוניות ניתנה סמכות למנכ"ל משרד הבריאות לקבוע מדינות שהחוזרים מהם יופנו לבידוד ביתי. משרד המשפטים הבהיר בדיון שלא ייעשה שימוש בכוח לכפיית בידוד במלוניות אלא במקרים קיצוניים וחריגים ולאחר שמוצו כל הדרכים האחרות.

מנהל מפקדת "אלון" בפיקוד העורף הודיע: "עד יום חמישי נהיה ערוכים לקליטת השבים מחו"ל ב-3,000 חדרים במלונות" והוסיף כי מערך התמיכה הסוציאלית יורחב.

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל מלכיאלי דרש לוודא שיינתנו לשוהים במלוניות תנאים ראויים למחייה ודרש כי לא תהיה הפעלת כוח: "ההוראות חשובות אך משמעותיות וקיצוניות; לא ייתכן שנאפשר לקיחה בכוח למלונית".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, התנגד להכרזה ואמר: "אסור שהוועדה תשמש כחותמת גומי. יש לקבל החלטות בשיקול דעת וההצעה שהונחה נעדרת שיקול דעת. אין סיבה לכלוא את כולם ללא הצדקה אפידמיולוגית; המוטציה מסתובבת מספטמבר, יש מעל 10 אלף מוטציות, ראינו את ההיסטריה סביב החורפנים ויש לפעול בשיקול דעת ולא בהיסטריה".

כל המדינות אדומות

במקביל אושר בדיעבד בוועדת העבודה והרווחה הצו המחייב את השבים מכל מקום בחו"ל בבידוד ביתי או אחר. כלומר הפיכת כל המדינות ל"אדומות". ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס התריעה בדיון כי "66% מהציבור לא שומרים בידוד כשהם חוזרים מחו"ל".

התיקון נועד לתת מענה מיידי לחשש מחדירת המוטציה החדשה של נגיף הקורונה לישראל. בדברי ההסבר לצו נכתב: "כניסה לישראל של מוטציה בנגיף שתגרום לעמידות לחיסון וחוסר יכולת לאבחן את הנגיף בבדיקות, מקימה חשש משמעותי להחמרה בהתפשטות הנגיף ובתחלואה ממנו... מכיוון שיש עדות למוטציות במספר גדול יחסית של מדינות, ומתוך ידיעה שלא כל מדינה מסוגלת לרצף את הנגיפים הנפוצים בה לאבחון מוטציות בצורה נרחבת, נכנסים לישראל מחו"ל מהווים סיכון מידי להתמודדות המדינה עם הנגיף". בשל דחיפותו הצו כבר נכנס לתוקף עם פרסומו אתמול (ב') אך בכדי להותירו בתוקף נדרש אישור של הוועדה.

ד"ר שרון אלרעי פרייס הציגה את הצו ואמרה: "הצו מגדיר שכל מדינות העולם הופכות להיות אדומות. היה אמור להיות שבוע של גרייס אבל בגלל המוטציה לא הייתה אפשרות לחכות. אנחנו בגל תחלואה שלישי עם 3,500 מאומתים ביום. צריך לוודא שלא נכנס אף חולה מבחוץ כי המצב כאן מספיק גרוע".

על השבים מאיחוד האמירויות אמרה: "נתוני התחלואה שם יחסית טובים אבל כשהסתכלנו על הישראלים שחזרו משם בנובמבר מצאנו ש-0.9% אובחנו כחולים מאומתים, ואלה רק הסימפומטיים שלא הרגישו טוב והלכו להיבדק. כנראה שבפועל היו יותר. בדצמבר היה צפי ל-40 אלף נוסעים שטסים לשם וחוזרים לכאן ללא חובת בידוד, שזו רכבת אווירית של אנשים שעלולים להתחיל שרשראות הדבקה".