ח"כ אבו-שחאדה לבכירים מהאמירויות: "אתם צריכים להתבייש"

תקרית דיפלומטית בדיון בוועדה המיוחדת לפיקוח על קרן העושר מרווחי הגז: חבר הכנסת מהרשימה המשותפת תקף את אורחי דיון מאיחוד האמירויות, שהשתתפו בו דרך הזום, בשל הסכם הנורמליזציה עם ישראל • יו"ר הוועדה אבי דיכטר הוציא אותו מהדיון

ח"כ סמי אבו-שחאדה בדיון היום
ח"כ סמי אבו-שחאדה בדיון היום

עימות חריף עד כדי תקרית דיפלומטית בדיון בוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל (קרן העושר מרווחי הגז) בין ח"כ סמי אבו-שחאדה (הרשימה המשותפת) שהטיח דברים קשים בערבית כלפי אורחי הדיון מאיחוד האמירויות, שהשתתפו בדיון דרך הזום, המזכיר הכללי של מועצת המשקיעים הבינ"ל של איחוד האמירויות מר אבו עבדאללה ג'מאל אלג'רואן אלשנטי, ותת-המזכיר לענייני סחר חוץ במשרד הכלכלה של איחוד האמירויות מר ג'ומעה מוחמד אל-קיט. אלשנטי מעורב בהשקעות של קרנות העושר האמירתיות, שיחדיו מחזיקות בהון השקעות בהיקף של 1.25 טריליון דולר, יותר מכל קרן עושר אחרת בעולם.

ח"כ שחאדה פנה בערבית אליהם בביקורת על כך שלכאורה הם לא מבינים מה המניעים של ההסכמים: "אתה מבין מה אתה צריך לעשות, או שאתה לא מבין את כל הדו שיח על נרמול היחסים?... ברור שגם אמות המידה המוסריות ממלאות תפקיד בעולם - אפילו אם יש השלכות כלכליות ברמה מסוימת אתה יודע שיש בעיה. אתה לא מתבייש? אני אומר את זה בשבילך, אולי תצא ממך איזו בושה, אולי תתבייש. חשבתי שתביא בחשבון שיקולים. להבנתי אין מוסר בכל הדו שיח. אתה יכול לעשות כעולה על רוחך אם אתה לא מתבייש בסדר? אבל אם יש מעט מוסר בעולם, אתה צריך להתבייש בעצמך בדברים שכאלה". הנציגים האמירתיים ניסו לענות אך הוא חתך את דבריהם.

ח"כ אבו-שחאדה לא נענה להפצרות יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר לחדול מהשיח, והוא הוצא מהדיון.

ח"כ דיכטר התנצל

לאחר שהוצא, דיכטר פנה לאמירתים ואמר: "אני מתנצל על האירוע, אנחנו נמצאים במומנטום של הסכמי אברהם בכל האזור, יש גופים כמו הרשות הפלסטינית שמסרבים להבין שדברים משתנים, ואנחנו מדברים על שלום, לא על עסקים, עסקים באים לאחר השלום. זאת מפלגה אחת בפרלמנט שלנו, שהצביעה נגד הסכמי אברהם. הם מסרבים להכיר שזה מזרח תיכון חדש. אני רוצה לומר לכם קכל הכבוד' כי אני יודע שזה לא קל לשמוע חבר כנסת, אחד מ-120, שמעליב אתכם כי חתמתם על הסכם עם ישראל, שהוא מייצג בעצמו. אבל זה חלק מדמוקרטיה ואני מנסה לשמור עליו כאן ולהסביר לו שזה בלתי אפשרי להמשיך ככה אבל הוא הגיע לעשות פרובוקציה ולא לשמוע, אז לא הייתה לי ברירה, אז אני רוצה להתנצל שנית שראיתם את כל ההצגה הזאת".

בתום הדיון אמר דיכטר כי דברי ח"כ אבו שחאדה מבזים: "הוא השתמש במונחים של חוסר כבוד, אלו דברים קשים מאוד. הייתי בטוח שנוכח דבריו של ח"כ אבו-שחאדה, האמירתים ירדו מהקו. זה שהם נשארו, זה אומר שהם אנשי מקצוע, שיודעים מה הם עושים, מבינים את מי ומה הם מייצגים. בעיניי זה הדבר היותר חשוב". דיכטר ביקש לעדכן את משרד החוץ ואת משרד רה"מ על התקרית, שכן לדבריו ייתכן והדבר יעשה נזק ליחסים המתהווים.

הרשימה המשותפת מתנגדת רשמית להסכמי השלום עם המפרציות והייתה היחידה שהצביעה נגדם בכנסת. היא אימצב בכך את עמדתה הרשמית של הרשות הפלסטינית, שהגדירה הסכמים אלה כתקיעת סכין של המפרציות בגבה.

מנגד בציבור הערבי ישראלי יש דווקא תמיכה לא מעטה בהסכמים, ורבים מאלה שכבר יצאו לבקר בדובאי הם ערבים ישראלים. כן נרקמים קשרי מסחר ועסקים בין חברות ערביות ישראליות, לחברות באמירויות.