בקרוב: פאנלים סולריים על גגות בניינים ללא הסכמת כל הדיירים

הצעת החוק שאושרה לקריאה שנייה ושלישית תאפשר להקים מתקנים פוטו וולטאיים על גג בית משותף, גם אם רק שני שליש מדיירי הבניין הסכימו לכך • כמו כן, בעל דירה יוכל להתקין על גג הבניין המשותף מתקן אגירה ומתקן פוטו וולטאי, בלא הסכמת שאר הדיירים

פנלים סולאריים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
פנלים סולאריים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הוועדה המשותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט וועדת הפנים והגנת הסביבה, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצ"ח המקרקעין - התקנת מערכת לייצור חשמל מאנרגיית השמש, או מתקן אגירה, בבית משותף. הצעת החוק תאפשר להקים מתקנים פוטו וולטאיים על גג בית משותף, גם אם רק שני שליש מדיירי הבניין הסכימו לכך.

בנוסף, בעל דירה, בכפוף לכמה תנאים, יוכל להתקין על גג הבניין המשותף מתקן אגירה ומתקן פוטו וולטאי, בלא הסכמת שאר הדיירים. מטרת החוק לעודד הקמת מערכות אלה בבתים משותפים, ולהסיר חסמים על בניית פאנלים סולריים בגגות של בתים משותפים. ההסדר דומה להסדר החל היום לגבי התקנת דוד שמש.

החוק קובע כי בעל הדירה ימסור הודעה מוקדמת לנציגות הבית המשותף לגבי כוונתו להתקין את המתקנים המיועדים לשמשו. כל בעל דירה אחר, שסבור, לאחר התקנת המתקן, שיש נסיבות המצדיקות את הסרתו, כגון מטעמי בטיחות, יוכל לפנות למפקח על הבתים המשותפים במשרד המשפטים, שרשאי להורות על הסרת המתקן. עלויות ההסרה יושתו על בעל הדירה המתקין.

במקרה שכשני שליש (66%) מבעלי הדירות רוצים להתקין מתקן פוטו וולטאי או מתקן אגירת אנרגיה, יהיה עליהם לעמוד בתנאים שמבטיחים בטיחות המערכת, עמידה בדרישות חוק התכנון והבנייה, חוק הקרינה הבלתי מייננת וחוק החשמל. כן יהיה עליהם להבטיח שהתקנת המתקן לא תמנע הקמת מתקנים אחרים נחוצים על גג הבניין המשותף, ושההתקנה תיעשה בדרך שתצמצם פגיעה בחזות הבניין. אם יעמדו בכל התנאים האלה, יוכלו להתקין את המתקנים, למרות התנגדות שליש מדיירי הבניין. הוצאות התפעול והתחזוקה של המתקנים יחולו על כל בעלי הדירות בבית המשותף, אלא אם כן הם החליטו אחרת.

קידום התיקון לחוק תואם את מדיניות המשרד להגנת הסביבה, לפיה קידום של הייצור הסולארי במרחב הבנוי המבוזר, קודמת לקידום ייצור סולארי בשדות ייעודיים, ומחזקת את היכולת לממש את הפוטנציאל העצום הקיים בייצור אנרגיה במרחב הבנוי.

"לא יהיה חיסון ממשבר האקלים"

למרות ההתנגדויות בעת האחרונה סביב הנושא, ועדת הפנים והסביבה אף הכניסה הבוקר סעיף לחוק התכנון והבנייה, הקובע פטור מהיטל השבחה על התקנה של פאנלים סולריים במאגרי מים, מאגרי קולחין ובריכות דגים. החוק הועבר לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, לאחר שבחודש שעבר משרד הפנים התנגד להכנסת סעיף דומה לחוק שקבע את הארכת הפטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולריות על גגות.

זהו צעד תקדימי, שכן עד כה לא הוטל פטור מהיטל השבחה במקומות הללו. ח"כ מיקי חיימוביץ', יו"ר ועדת הפנים והסביבה, הצליחה להעביר את החוק בוועדה לאחר הגעה להסכמות עם כלל הגורמים - משרד הפנים, משרד המשפטים, משרד האנרגיה והשלטון המקומי.

ח"כ חיימוביץ', שפעלה להכנסת הסעיף לחוק, אמרה הבוקר כי הוועדה בראשותה קידמה את נושא הפטור מהיטל על מאגרי מים, שכן "אנחנו חייבים לעשות הכל כדי לקדם התקנת תאים פוטו וולטאים כדי לעודד דו שימוש בקרקע ונחסוך פגיעה בשטחים פתוחים. בעידן של משבר אקלים שבו אנו נמצאים, השמירה על הטבע, הסביבה, ומעבר לאנרגיות מתחדשות זו משימה לאומית מרכזית. לא יהיה חיסון ממשבר האקלים ולכן עלינו לפעול מיד ולעשות הכל כדי למנוע אותו ולהיערך מראש".