הדולר בשפל של 24 שנים ובנק ישראל שוב מתערב בשוק

רכש לפי הערכות בשוק דולרים בהיקף של כ-300 מיליון שקל כשהדולר הגיע לשער של 3.233 שקלים ופחות מכך • מתחילת השנה רכש בנק ישראל כ-17 מיליארד דולר, אך נראה כי התערבותו במסחר במט"ח אינה משיגה את המטרה של בלימת התחזקות השקל

דולר-שקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
דולר-שקל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

היחלשות הדולר נמשכת ביתר שאת: לאחר ששער המטבע ירד במהלך יום המסחר בשלישי לשער של 3.227 שקלים - רמת שפל של 24 שנים, בנק ישראל שב להתערב בשוק מטבע החוץ, אם כי בהיקפים קטנים, ורכש לפי הערכות בשוק דולרים בהיקף של כ-300 מיליון שקל. ככל הידוע הבנק המרכזי החל לרכוש דולרים בשער של 3.233 שקלים, וכפי הנראה ביצע רכישה משמעותית יותר כשהדולר נחלש אל מתחת ל-3.23 שקלים.

מתחילת השנה רכש בנק ישראל כ-17 מיליארד דולר במסגרת ניסיונותיו לבלום את התחזקות השקל, אך נראה כי התערבותו במסחר במט"ח אינה משיגה לפי שעה את המטרה המוצהרת, כאשר הזרים ממשיכים להזרים כספים ובוחרים גם בשקל. עם זאת, בבנק ישראל לא מתיימרים "לנצח את השוק" אלא רק "להחליק תנודות" על מנת לתת לשחקנים השונים להיערך לשינויים.

"הבנק יצטרך לקבוע שער מט"ח קבוע" 

בהקשר זה, נציין כי בבנק השוויצרי לומברד אודייר מעריכים שבנק ישראל יצטרך לקבוע שער מט"ח קבוע. לדברי וסיליוס קיונאקיס, ראש אסטרטגיית המסחר במט"ח בבנק, "ההתערבות של בנק ישראל אכן צפויה לנטרל את המשך עליית השקל, אבל כדי שיצליח להחלישו, הוא יידרש לקבוע שער מט"ח קבוע. הדולר ימשיך להיחלש עד שיגיע בתוך פחות משנה ל-3.2 שקלים". עוד הוא ציין כי "האירו צפוי להמשיך ולהתחזק, ולמרות הירידה התלולה של הזהב בחודש האחרון, עדיין כדאי להחזיק אותו בתיק ההשקעות".

היחלשות הדולר מול השקל נמשכת על רקע שילוב של מספר גורמים, בהם היחלשות הדולר מול המטבעות הזרים. כחלק מהמגמה הכללית, הדולר נחלש מול רוב מטבעות העולם, ובעיקר מול מטבעות של כלכלות מתעוררות בעלות מאפיינים פיננסיים יציבים.

סיבה נוספת מיוחסת לגידול בהשקעות הזרות בישראל כמו גם לגידור השקעותיהם של הגופים המוסדיים בשוק המניות. לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "נראה שהכוח העיקרי שמשפיע על שערו של השקל קשור כעת למדד המניות האמריקאי ופעילות המוסדיים סביבו שקשורה להגנות מטבע. הקשר ההדוק שהיה בשנתיים האחרונות משקף מצב, שכדי שהשקל יגיע לרמה של 3 שקלים לדולר, הבורסה בארה"ב צריכה לעלות בכ-20%".

"הכוח הכלכלי" שתומך בשקל 

עם זאת, "הכוח הכלכלי" שתומך בשקל רב. זאת, כפי שעולה מפרסום מאזן התשלומים של ישראל לרבעון השלישי. בארבעת הרבעונים האחרונים העודף בחשבון השוטף עלה לכ-18 מיליארד דולר, העודף בהשקעות הישירות של הזרים בישראל על פני הישראלים בחו"ל לכ-19 מיליארד דולר, ואפילו השקעות הזרים בניירות ערך בישראל עלו על אלה של הישראלים בחו"ל, דבר שלא קרה מספר שנים.

לפי כלכלני בנק פועלים, "השוק מחכה לראות מה תהיה המדיניות של הממשל החדש בארה"ב. אם לדוגמה יאמצו מדיניות מאוד מרחיבה, הדולר יכול להמשיך להיחלש בעולם. השמים הסגורים בישראל משפרים את מצב השקל, וגם הרווחים של המשקיעים המוסדיים בשוק המניות בחו"ל מחזקים את השקל (כי הם מגדרים את המטבע).

"אבל בנק ישראל הוא שחקן גדול בשוק הזה. לחצי הייסוף יפחתו כשהמשק ייפתח ונראה את הישראלים מוציאים יותר כסף החוצה. גם מחירי המניות לא ימשיכו לעלות בקצב של החודשים האחרונים. אנו מניחים התייצבות של שער החליפין בשנה הבאה, אם כי בנק ישראל יצטרך להמשיך לרכוש מט"ח בטווח הקרוב".