החשש מתביעת SEC מערער את מטבע הקריפטו השלישי בגודלו בעולם

מחירו של XRP צנח 7% ביממה האחרונה, לאחר שחברת ריפל, שפיתחה ומכרה אותו, הודיעה כי רשות ניירות ערך האמריקאית צפויה להגיש נגדה תביעה השבוע • לטענת מנכ"ל החברה, בראד גרלינגהאוס, "אף מדינה בעולם לא סיווגה את XRP כנייר ערך"

Ripple / צילום: Reuters, Chris Helgren
Ripple / צילום: Reuters, Chris Helgren

ריפל, חברת הבלוקצ'יין האמריקאית המוכרת בזכות XRP, מטבע הקריפטו השלישי בגודלו בעולם, מדווחת כי היא צפויה להיתבע על-ידי רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) בטענה כי הפרה את חוקי הגנת המשקיעים של ארה"ב.

ה-SEC נערכת להגשת תביעה נגד חברת ריפל, נגד המנכ"ל שלה, בראד גרלינגהאוס, ונגד המייסד השותף כריס לארסן, על פי דיווח באתר CNBC היום (ג'). במסגרת התביעה תטען הרשות כי החברה הפרה חוקים האוסרים על מכירה של ניירות ערך בלתי רשומים כאשר מכרה מטבעות XRP למשקיעים.

מבחינת שווי השוק שלו, מטבע הקריפטו של ריפל הוא השלישי בשוק הקריפטו, אחרי ביטקוין, הניצב בראש השוק, ואחרי את'ר - המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שניצב במקום השני. המטבע XRP פותח והונפק על-ידי מייסדי ריפל ב-2012, כמטבע דיגיטלי שנועד לשמש לתשלומים בינלאומיים מהירים.

על רקע הודעת ריפל, צנח מחירו של מטבע XRP בבורסות הקריפטו ברחבי העולם. היום בצהריים נסחר המטבע במחיר ממוצע של 0.48 דולר, אחרי ירידה של כ-7% ביממה. ביטקוין, שבסוף השבוע האחרון הגיע לשיא כל הזמנים שלו, מעל ל-24 אלף דולר, נסחר כעת במחיר של כ-23,150 דולר, אחרי עלייה של 2% ביממה האחרונה, בזמן שמחירו של את'ר נותר היום יציב יחסית, סביב 610 דולר.

לדברי ריפל, רשות ניירות ערך צפויה לטעון בתביעה נגדה כי XRP הוא למעשה נייר ערך, וכי החברה הפרה את חוקי ארה"ב בכך שלא רשמה ברשות את המטבע לפני שהנפיקה אותו. בשנה האחרונה זכתה SEC בניצחונות משפטיים מול חברות הבלוקצ'יין Kik ו-Block.one, שלטענתה הפרו את חוקי ניירות ערך כשגייסו הון באמצעות ICO - הנפקה ראשונית של מטבע קריפטו.

חברת ריפל הוערכה בשווי של 10 מיליארד דולר בסבב גיוס ההון האחרון שלה, שבו השתתפו בין השאר ענקית השירותים הפיננסיים היפנית SBI Holdings, הבנק הספרדי Santander וקרן ההון סיכון האמריקאית המובילה אנדריסן הורוביץ, לצד קרן ההשקעות של פיטר ת'יל, ממייסדי ענקית הפינטק פייפאל.

"התביעה שגויה מיסודה מבחינה משפטית"

אם תתקבל תביעת ה-SEC נגד ריפל, ובית המשפט יקבל את הטענה כי מטבע הקריפטו XRP הוא למעשה נייר ערך, החברה תידרש לעמוד בכללים נוקשים הרבה יותר מאלה שבהם היא עומדת כיום - ולדבר עשויה להיות השפעה מכרעת על פעילותה. אף כי החברה טוענת כי פעילותה השוטפת אינה קשורה במטבע הקריפטו, ריפל מחזיקה כיום 55 מיליארד מטבעות XRP, מתוך מכסה כוללת של 100 מיליארד מטבעות כאלה. בכל רבעון החברה מוכרת חלק מהחזקותיה במטבע תמורת סכומים גדולים.

לדברי המנכ"ל גרלינגהאוס, הוא מצפה כי התביעה תוגש כבר השבוע, עוד לפני חג המולד. בהצהרה שמסר ביום שני, אמר גרלינגהאוס כי תביעת ה-SEC תהיה "שגויה מיסודה מבחינה משפטית ועובדתית", והביע תמיהה לגבי עיתוי הגשתה. "XRP הוא מטבע, והוא לא אמור להיות רשום כחוזה השקעה", אמר גרלינגהאוס. "למעשה, משרד המשפטים וגם רשות FinCEN של משרד האוצר האמריקאי כבר קבעו ב-2015 כי XRP הוא מטבע וירטואלי, וכך עשו גם רגולטורים בשאר מדינות ה-G20. אף מדינה בעולם לא סיווגה את XRP כנייר ערך".

הוא הוסיף כי רשות ניירות ערך האמריקאית "הרשתה ל-XRP לתפקד כמטבע במשך יותר מ-8 שנים, ואנחנו תמהים מהי המוטיבציה להגיש את התביעה הזו כמה ימים בלבד לפני חילופי הממשל בוושינגטון. במקום לספק מסגרת רגולטורית ברורה עבור מטבעות הקריפטו בארה"ב, החליט ג'יי קלייטון, יו"ר הרשות, באופן שלא ניתן להסביר אותו, לתבוע את ריפל - כשהוא משאיר את מלאכת המשפט למעשה לממשל הבא".

קלייטון הודיע בחודש שעבר כי יפרוש מתפקידו כיו"ר SEC בסוף השנה, ובכך הקדים בחצי שנה את מועד סיום כהונתו, שנקבע ליוני 2021.